Medvindstur Stockholm - Uppsala

Hej,

Någon som är sugen på en snökite-tur i medvind längs med Vikingarännets bana från Stockholm till Uppsala imorgon onsdag?

Om det är passager med tunn is eller isfritt så får man gå, precis som rännet-åkarna får göra. Om det är dålig vind vid någon smal passage så kan man byta till skridskor, eller så stakar man och skejtar med skidorna tills det blir bättre vind. Visst är banan är plogad mellan Alvik/Stockholm och Skarholmen/Uppsala? I så fall borde det gå enkelt och smidigt att ta sig fram vid eventuella "vinddåliga" passager.

Det är inte ofta isen ligger ända in till Stockholm, med snö dessutom. Därtill medvind. Samt plogad bana för att enkelt kunna passera svåra passager utan kite. Bara att passa på med andra ord, eller vad tror ni om idén? Vem hänger med?
 
Jag har sett personer med kite och korta slalomskidor (opraktiskt om det slutar blåsa), men är det vanligare med längdskidor?
 
Det är valfritt... Folk kitar med skridskor, nordiska skidor, alpina skidor, snöbrädor, snowblades, telemark, twintip, buggy...

Jag har gjort några medvindsturer på kalfjället med hederliga nordiska turskidor, men imorgon funderar jag på att ta mina randonneskidor plus skridskor som backup vid smala passager om banan är plogad.
 
Gjorde ett försök på Stockholm - Uppsala med kite idag. Kom inte ens halvvägs :). Lärdomen från den turen är att det inte är någon mening att försöka kita när vinden är dålig p.g.a sund, uddar, mm. Det hade varit bättre att växla till skridskor direkt och skrinna (längs med Vikingarännets plogade bana) tills vinden blivit bättre igen.

Bäst förhållanden var det efter Hässelby hela vägen t.o.m. Görväln. Där kunde man speeda i stora super-G-svängar i all oändlighet kändes det som :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...