Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-12-06, 20:01
Pohman Pohman är inte uppkopplad

Sarek i 7d med 15åring

Far o son som löptränar sådär 3mil/v sedan många år vill göra en problemlösar tur i Sarek. Vi har vandrat mkt i snälla fjäll i Vålådalen och själv har jag hikat pastavagge rapadalen för 30år sedan.
Vi ryggar inte för hinder utom glaciärer.
Vad är en kul 5-7d tur i området.
Tror att vi gör 20-25km i jömtlandsfjällterröng med full packning
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 21:23
nilssa nilssa är inte uppkopplad

Standardturen Pastavagge Ruotesvagge är inte dum. Men varför just Sarek? Det finns gott om alternativ med lika mycket vildmarkskänsla men mer "lättillgängligt".

Jag gick tex Abisko-Mårma-Kebnekaise för några år sedan med min då 15-åring och kombinationen av äventyr och att ändå kunna ta in på stuga och träffa folk efter 2-3 dagar var perfekt.
Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 22:05
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Ett förslag är kvikkjokk-pårek-njoatsosvagge-louttolakto-sarvesvagge-neidariehpvagge-algavagge-pielkaslätten-sourva

Då får ni se mycket av Sareks bästa tycker jag. Borde ca nånstans 11-12mil gissar jag utan att ha mätt på kartan. Vet inte om det kan översättas till 20-25km/dag i jämtlandsfjällen, det har jag ingen referens på. Jag gjorde den turen för länge sen (i motsatt riktning) på 8 dagar inkl 3 toppturer och då inget överdrivet tempo.
Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 02:44
shiloh shiloh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Pohman Visa inlägg
Far o son som löptränar sådär 3mil/v sedan många år vill göra en problemlösar tur i Sarek. Vi har vandrat mkt i snälla fjäll i Vålådalen och själv har jag hikat pastavagge rapadalen för 30år sedan.
Vi ryggar inte för hinder utom glaciärer.
Vad är en kul 5-7d tur i området.
Tror att vi gör 20-25km i jömtlandsfjällterröng med full packning
Styr turen efter vad din son vill. Vill han gå i Sarek, så gör ni det. En ganska enkel tur som jag kommer ihåg den är att starta i ritsem, ta båten, sen vandra ruotesvagge -> rapadalen -> skierffe, sen ut till saltoloukta eller Kvikkjokk. Vi gick den turen på 5 dagar, sen la vi ytterligare dagar på ett par enklare toppturer i området.

Senast redigerad av shiloh den 2018-12-07 klockan 03:05
Svara med citat
Gammal 2018-12-07, 20:24
Swift Swift är inte uppkopplad

Bra förslag här ovan. En annan idé för just 5-7 dagar är att gå standardrutten Ritsem - Ruotesvagge - Pielaslätten - Gukkesbron - Suorva. Möjligen hinner ni med en topptur också, om inte extradagen behövs till dåligt väder eller för väntan på lägre vattenstånd. En lite ovanligare rutt är att gå Ritsem - Ruotesvagge - Algavagge - Låddejåkk - Kutjaure - Vaisaluokta. Då får man se lite Padjelanta ocskå.
Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 19:53
These Boots... These Boots... är inte uppkopplad

Jag tog med min son till Sarek när han var 15.
Han hade inte tränat något speciellt inför det.
Vi gick Stalo till Salto. Inga problem.
Packa lätt. Var försiktig vid vad etc.
Vi har gått två gånger till sedan dess och nu i somras
gick han ensam med en kompis.
Kvikkjokk - Salto är också en fin tur. Upp via Nallespiken
så är ni uppe på fjället på nolltid
Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 13:57
Celeste_26 Celeste_26 är inte uppkopplad

Ni verkar starka och kan väl sikta på mer än en typisk nybörjarväg genom i Sarek. kjpil:s förslag ser t ex spännande ut, och en topptur grejar ni absolut. Fem dagar är dock i underkant för att få hela upplevelsen. Om tiden ändå är knapp, börja med helikopter till Tarralouppal eller Aktse så ser ni mer av själva Sarek.
Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 19:31
Nirrebosse Nirrebosse är inte uppkopplad

Gick Med min trettonåring i Börjefjell 7 dgr I somras. Gick mellan en och två och en halv mil per dag. Ryggsäckarna var väl någorlunda anpassad efter våra kroppsvikter och jag måste säga att han hade inga problem att hänga med mig. Var en härlig tur och förutom de första och sista dagarna såg vi bara två norrmän. För oss var det fiske som gällde men även en topptur hade nog suttit fint om vi tagit oss den tiden. Det är en jädrigt fin upplevelse att gå med sina barn i fjällen.

Bosse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:39.

Logga in