Tjära på canvas?

Hej!
Jag kanske är helt ute och cyklar men skulle det vara möjligt att täta en canvas duk med tjära till ett sof bygge? Jag har kikat runt en hel del på nätet redan utan framgång så jag gör ett försök här.
På ett sommarlov i gymnasiet var jag med och på om ett kyrktak med tjärdoppade takspån vilket resulterade i mycket tjära på kläderna som då blev mer eller mindre "vatten täta".

Det är enda gången jag jobbat med tjära men gör kanske finns någon med mer erfarenhet.

Mvh Jonas
 
Borde fungera men tjära är kladdigt och ofta långt efteråt. Spännlack och oljefärg är det traditionella sättet.

Thure
 
Bosse Weslien Svenska Träkanoter, använder tjära på duk. Men det är helbordlagda kanoter.
Det kanske fungerar bra även på SOF:

Svante
 
Tack för svar☺. Att det inte funnits så mycket info om tjära på canvas kanske borde kanske setts som en hint. Och torktiden lär ju bli där efter med.

Önskar er härlig sommar med många nätter i det fria!

(Uppdaterar här om jag inte kan motstå frestlsen och ger mig på tjäran ändå)
 
Vill minnas att Frank i något avsnitt av 100% bonde (Bonderøven) gjorde en båt av slanor som han täckte med någon duk. Denna är jag nästan säker på att han impregnerade med tjära och det verkade fungera bra.
 
Det här låter spännande tycker jag! :)

Jag har gjort tjärvax (tjära, paraffin och bivax) som jag använt på grov bomullscanvas (väska). Det funkade fint men jag kan inte uttala mig om den relativt lilla tjärtillsatsen ökade vattenresistensen. Den var främst med för att mörka tyget något och för doftens skull.

Jag har någon gång lagt ett tunt lager tjära (ca 2x2 cm) på ett tunt bomullstyg bara för att testa, det torkade såpass att det slutade klibba efter 1-2 veckor.

Varför inte prova på ett mindre stycke av den canvas du funderar på att impregnera? Vore jättekul om du återkopplade i tråden, gärna med bilder :)
 
Bonderøven

använde nån form av beck! Vill minnas att det i princip var stenhårt innan han värmde det.
 
Kanske dags att börja plöja igen 100% bonde för att hitta receptet☺.

Här kommer en bild på det påbörjade projektet med.
 

Bilagor

  • IMG_20160512_164456.jpg
    IMG_20160512_164456.jpg
    59.1 KB · Visningar: 642

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...