• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

trekkingbyxor för korta och lite tjocka

Halloj alla kloka kvinnor!

Jag har problem att hitta friluftsbyxor som passar. Jag är 162cm och något överviktig, enligt andra har jag ingen övervikt men skall man tro byxtillverkare är jag mer än lovligt fet. Igår provade jag hela friluftsbutikens Fjällrävenbyxor och ett enda par i strl 44 i rålängd gick på, problemet är att knäförstärkningarna hamnar på smalbenet så jag ser ut som en byfåne eller hockeymålvakt :(. De modeller som hade stretch i sig var endast utformade i smala modeller och låg midja vilket är helt otänkbart med min form. När jag frågade i butiken om storlekarna så beklagade sig biträdet och sa att Fjällräven har ändrat sina storlekar så att de är mindre, själv hade hon storlek 40 på sig och de satt jättetight trots att hon var riktigt smal. Är det en allmän trend att vi som inte är långa och smala skall stanna hemma för att det inte finns vettiga kläder att köpa? jag har inget emot att betala ett högt pris för bra kvalitet och passform men det förutsätter ju att det finns byxor på marknaden.
Jag undrar var hittar ni era byxor och vad är det för märke? jag kan ju inte vara ensam om detta problem eller...?

knäckehäxan
 
Benlängd: short

Vissa tillverkare ex Haglöfs, Lundhags och Arcteryx har modeller med benlängder i short, regular och long. Längden brukar vara ca 5 cm kortare än regular. Tyvärr tar återförsäljarna sällan hem byxor i short utförande, men de finns.
 
Stämmer som joask skriver, de finns men sällan i butiken. Kontrollera med resp tillverkare och prata med dom så ska du se att du får bra hjälp.
Finns "short" i en del bra märken

Lycka till!


...sent by Tapatalk
 
Kolla shortmodellerna som skrivet ovan. De är 5 cm kortare än regular på t.ex. Haglöfs. Obs, jag har varit kraftigt överviktig och tyckte att låg midja satt klart bättre. Nu väger jag 80 vilket är normalt men benen är lite korta fortfarande :) Känner igen det där med att förböjda knän hamnar lite fel men det finns ju många byxor med vanliga ben.
 
Jag har aldrig provat ett par friluftsbyxor som har passat min kroppsform. Mitt problem är att det mesta som finns inne som är i kvinnostorlek är för stort eller för konstigt sytt och allting som är i barnstorlek är fel passform.

Min lösning är att strunta i friluftsbyxor och köra på löparkläder istället. Eftersom jag går och cyklar en hel del så är det också skönt att kläderna har flera funktioner.

Lite småkul (för alla andra) är det dock när jag kommer gåendes som en 80-talsreklam med benvärmare, tights och färgglada funktionstishor och mina vänner har full skogsmullemundering. ;)
 
Jag har precis samma problem, är 162 cm och drar normalt storlek 44/46. Har aldrig hittat några friluftsbyxor som passar direkt. Problemet är ju att man vill behålla ev. knäppning i nederkant. Min lösning är att bara sy ett enkelt veck på insidan en bit upp på benet, så långt upp som behövs för att inte förstöra åtdragningsfunktionen längst ner. T.ex. köpte jag ett par Bergans Tufto Lady (storlek L) i somras (fortfarande på rea hos XXL !) som sitter jätteskönt, höga i midjan, stretch i baken och på knäna och vädringsluckor i sidorna :) Där blev det alltså en extra söm ca 20 cm upp på benen, men det märks knappt, och vips hade jag kortat benlängden med 8 cm.
 
Glömde säga att för byxmärken generellt så verkar Fjällräven vara allra sämst om man är kort och "tjock". Dom har jag gett upp för länge sen, dom har inga som passar i midjan. Lundhags är också ganska dåliga, har inte hittat några som passar, men det kan ju iofs finnas någon bättre modell som inte jag har stött på än. ITAB funkar, har flera par därifrån, men det är ju lite trickigt att hitta rätt storlek via postorder, bäst att prova på plats, en del modeller är ganska vida i benen.
 
tack för alla tips!

Hej igen!
Tack för tipsen, känner mig inte lika modfälld längre. Skall genast kolla in alla olika förslag och tips och ser fram emot en höst ute i naturen.

/ knäcke
 
Detta är ett elände. Inte bara jag själv (170 lång, 60 kg tung), utan t o m flera ytterst välskapta dansartjejer jag känner har exakt samma problem som du. Man behöver inte alls vara "överviktig", är du som tjej vältränad med stora benmuskler till smal/normal rumpa/midja, hittar du inte något enda byxpar som går över låren (alt. har Gällivarehäng, 50% för stort midjemått och knäveck vid skorna).

Mitt (egentillämpade) råd:
Strunta i dyra "vandrarbyxor" och kolla här, här, här eller på den uppsjö av andra nätbutiker som säljer militärkläder. Välj någon inte alltför tung polyester/bomullskvalitet, tvätta byxorna gärna med något wash in-impregneringsmedel innan du ger dig av.
Välj antingen en hellång modell, med risk att du ändå får korta av benen och sy in den i baksömmen, eller (skönare och lättare) någon 3/4-modell (välj fliken "shorts" på alla tre sajterna) i rejält oversized storlek - de kommer att vara lagom långa till vandring i kängor med höga skaft. Komplettera ev. annars med lätta gaiters, om du tänker vandra i snö (alt. tjocka videsnår).

Du får ett par (eller flera :)) lediga, slittåliga, glödsprättåliga och rejält fickförsedda brallor till ett pris som gör att du slipper vara särskilt rädd om dem.

PS Mitt mer personliga råd är att välja en ljus färg (naturvit, khaki), som gör att du slipper svettas när solen ligger på.
 
Tips

Hej,
Problemen låter väldigt bekanta. Jag är 161 cm och drar ca 40 istorlek.
Jag blev inte nöjd förrän jag köpte ett par mountain equipment byxor med inbyggt skärp och avtagbara ben. Midjan var lite lägre och mjukt fodrad på dessa byxorna och gummiband för att kunna dra upp byxorna vid fötterna. Dessa köptes på addnature på rea för 249:-, numera har jag 2 par.
Innan dess har jag haft illa sittande fjällräven och billiga mckinley från intersport som gjort mig tokig.
 
Hur är läget kring friluftsbyxor 2017?

Hittade den här gamla tråden och konstaterar så här några år senare att jag har samma problem. Jag är 159 cm lång (kort) och har jätteproblem att hitta bra och snygga byxor för friluftsliv som fungerar för mig som efter två barn inte är särskilt jättesmal (ser inte överviktig ut men drar 42/44 i midjan vilket inte går så bra ihop med mina 159 cm längd). Särskilt Fjällräven har ett dåligt sortiment för mig av det jag hittills testat vilket varit trist då de har så fin design man gärna skulle vilja bära. Skulle så gärna vilja få på mig ett par Keb-byxor utan att de blir superlånga (har testat samtliga modeller och stl 44 blev okej i midjan men gigantiskt breda över låren och någon decimeter för långa). Efter mycket letande hittade jag i somras ett par Lundhags, modell Makke, som fanns i en kort modell som blev bra för mig - jättesköna och sitter perfekt. Men nu då jag i vinter letar skidbyxor samt skalbyxor är jag åter i samma sits. De flesta både skidbyxor och skalbyxor har ju dragkedja eller något annat längst ner som jag både vill ha kvar samt av praktiska skäl ogärna klipper bort men som blir knasigt att knövla in i skor om byxan är 1,5-2 dm för lång. Någon som har tips? Jag letar efter skidbyxor som ska vara rätt tajta över benen och utsvängda nedtill men fungera om man är kort, har höfter och är lite rund över magen. Funderar även på skalbyxor med bra vattenpelare för att kunna använda resten av året i kort modell.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...