Kiteskiing, Kitebuggy, Kitesegling(i fex kajak)....???

Med så lite trafik i detta forum kanske det kan passa att förändra namnet till fex. "Kite" för att vidga ämnet lite. Det finns en uppsjö av forum där det diskuteras Kitesurfing spesifikt, med run 30-40 inlägg i dygnet.

/Gunnar
 
Håller med det skulle kunna heta "kiting" eller "kite" så innefattar det ju kitesurfing, landkiting, snowkiting, iskiting m.m.
 
Jo tråkigt att det inte är mer aktivitet här. Vad för typ av kiting håller folk på med då?

Själv har jag precis börjat, gick en kurs i våras för snowkiting då det är det som lockar mig mest. Hoppas kunna komma iväg flertal gånger i vinter. Snön har ligger redan djup på Hardangervidda visst....

Vet inte om det blir i vinter men en dröm är att ta med kiten upp till Jämtlandsfjällen och kita mellan stugorna där. Men innan jag gör det vill jag ha lite bättre koll på kitingen och även att vistas i fjällen vintertid.

Vad håller ni andra på med?
 
Jag ska gå snowkitekurs i storulvån 16-18 mars.
Har sneglat lite på det här forumet men det händer inte så mycket. Tänkte väcka det till liv när jag gått min kurs.
Just nu kan jag inget så jag kan därför inte heller diskutera något.
Btw så längtar jag något fruktansvärt till kursen. Det ser sjukt kul ut.
Tänkte utveckla skidalpinismen lite. Kommer ju gå lite fortare upp med kite än hudar.

/förmodligen en kitefrälst i mars!!
 
För egen del fastnade jag för Kitewing! kitewing.com

En variant på ungefär samma sport..jag har kört med skridskor på dom fina isarna vi haft här uppe i norra sverige.
 
Wisentdual; sa:
Jag ska gå snowkitekurs i storulvån 16-18 mars.
Har sneglat lite på det här forumet men det händer inte så mycket. Tänkte väcka det till liv när jag gått min kurs.
Just nu kan jag inget så jag kan därför inte heller diskutera något.
Btw så längtar jag något fruktansvärt till kursen. Det ser sjukt kul ut.
Tänkte utveckla skidalpinismen lite. Kommer ju gå lite fortare upp med kite än hudar.

/förmodligen en kitefrälst i mars!!

Var inte orolig, du kommer vara kitefrälst i mars. Du kan tyvärr inte slänga hudarna men blåser det så kan dom ligga kvar i ryggsäcken. Vi var precis uppe i Tänndalen, en bit utanför skidområdet så körde vi så nära trädgränsen vi kunden. Knallade 10 minuter och sen bar det iväg några km innåt fjället. Rätt rolig åkning och säkert många spår som ingen orkat bemöda sig med tidigare.

Det blir ok att få fina fall även på kortare fjälltoppar också helt plötsligt, annars orkar man ju inte bara för anmarschen. :)
 
Vad åker folk på?

Har precis fått reda på att jag skall jobba 2.5 månad på Sylarnasfjällstation i vinter vilket skall bli jätteskoj! Och självklart skall det kitas så mkt som möjligt. Än så länge har jag bara åkt på bräda. Men som jag skrev lite högre upp i denna tråd vill jag ta tillfället i akt och åka lite längre sträckor, tex Storulvån-Sylarna. Men vad lämpar sig bäst då? Har insett att bara bräda kan vara rätt farligt om tex vinden dör, man tar sig inte en meter efter det liksom... Så vad jag ser finns följande alternativ:

1. bräda med snöskor
2. randonne skidor med stavar (med hudar?)
3. telemarkskidor och stavar

Alternativen har väl både för och nackdelar. Det vore intressant att höra om folk har erfarenhet att ta sig fram efter att vinden dött med olika utrustning.
 
Vi var uppe i Kittelfjäll i helgen och gick på hudar uppför Daune?. Anmarschen var över en isbelagd sjö, ca en halvtimme. Vi gick med breda skidor och Diamir Freeride/Naxo-bindningar och det var inte speciellt kul på plan is. Antar att det kommer vara en del plan mark om du ska åka mellan två ställen.
Har tyvärr liten erfarenhet av bräda/telemark men som sagt, brädan är ju inte kul när det mojnar.
Användandet av snöskor verkar växa, många går ju bara med snöskor så det måste ju funka långa sträckor.
Telemark verkar lite läskigt ihop med kite men de som kan åka telemark är väl lika stadiga på såna skidor som vi andra på alpina grejor.
Telemark verkar ju vara det bästa på platten. Bindningarna är väl lite mer lämpade för det.

Lycka till med ditt lätta val:)
Jag är lite avundsjuk på idén, verkar skoj.

/Daniel
 
Re: Vad åker folk på?

Bräda är en dröm att kita med om det är stabil vind, och bra snö, som sluch eller puder.

Är det byig vind, och fex bristande skare så kan det vara ett helvete. (Detta är ju omvänt när man åker nedför, då det är en stor fördel med bräda i bristande skare!)
Om man i tillägg skall ta sig uppför fjäll, vilket ofta betyder skiftande/ökande vind, och varierande terreng, så är skidor bästa valet.

På dags och toppturer så använder jag mest Alpin skidor. Risken att få gå är liten här i Hemsedal, iom. att det i stort sett alltid är nedförsbacke tillbaks till dalen. För variationens skull så tar jag ibland telemarks skidor, speciellt om det är fin snö.
Nackdelen med telisar, är att dom är svårare att komma i och ur. Och att man saknar skidbroms, vilket kan vara ödestigert på toppen om man mister kontrollen över skidorna pga. stark vind, när man tar dom av sig för att packa kiten.
Jag väntar nu med spänning på det nya NTN systemet från Rottefella. Kommer med broms, och mer lätthanterligt in-ut funktion.

Läs mer på: http://www.telemarktips.com/TeleNews64.html
Se video: http://www.telemarktips.com/Interview8.html

Jag väntar på denna skon http://www.telemarktips.com/TeleNews82.html som passar Alpint. NTN och även Dynafit bindningar (som är den lättaste OCH stabilaste alpin-turbindningen)

Kan det vara så att man kan hyra utrustning på sylarna? Då kan du ju kanske prova/ låna?

/Gunnar


karl-petter; sa:
Har precis fått reda på att jag skall jobba 2.5 månad på Sylarnasfjällstation i vinter vilket skall bli jätteskoj! Och självklart skall det kitas så mkt som möjligt. Än så länge har jag bara åkt på bräda. Men som jag skrev lite högre upp i denna tråd vill jag ta tillfället i akt och åka lite längre sträckor, tex Storulvån-Sylarna. Men vad lämpar sig bäst då? Har insett att bara bräda kan vara rätt farligt om tex vinden dör, man tar sig inte en meter efter det liksom... Så vad jag ser finns följande alternativ:

1. bräda med snöskor
2. randonne skidor med stavar (med hudar?)
3. telemarkskidor och stavar

Alternativen har väl både för och nackdelar. Det vore intressant att höra om folk har erfarenhet att ta sig fram efter att vinden dött med olika utrustning.
 
Utrustning på Sylarna

Tack för tipsen! Vi kommer ha randonne-skidor att hyra ut, vilka jag kan låna gratis iom jag jobbar där ifall ingen kund vill ha dem. Så det kommer jag klart testa.

Det fins väl telisar med låsbar häl, det var iaf det jag hade hoppats på.

Kollade på att köpa telisar, men det verkade bli väldigt dyrt, typ 10 papp för skida, bindning och skor. Så gissar att det kommer bli randonne alt bräda med snöskor för det blir så mkt billigare.

/Karl-Petter
 
Har läst flera diskussioner om fast häl på telemarks utrustning. Här följer en: http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=30723&highlight=terminator+x
Men vad jag vet så finns inget sådant på marknaden. Att låsa hälen på nuvarand utrustning, är som att be om benbrott och knäskador!
Personligen så är jag av åsikten att det funkar fint att paralell svänga med lös häl. Kan man inte det, så bör man skaffa rando utrustning (eller vänta på Scarpa terminator x)

/Gunnar
 
på tur med bräda...

Om det finns stövelbindningar som passar snowboardboots, så kan det vara en lösning om du vill kita långt på bräda. Sätt sådana på ett par lätta korta turskidor att ha på säcken. Har inte provat att kita med skidor på säcken, men dom bör nog inte vara längre än 150cm. OCH det kommer säkert att vara väldigt irriterande ibland.
Har haft några skrämmande tillfällen då jag haft 2delade stavar i säcken som stack upp en bit, och fastnade i linorna vid fall. Blev dragen en bit på det sättet en gång, inte skojj alls! Därför använder jag numera ALLTID 3 delade stavar när jag kitar.

Har sett delbara skidor oxå, tror dom används av Norska fallskärms jägare, men dom väger nog en lite mer.
Ett annat alternativ är ju splitboard. Funkar mycket bättre på flatmark än snöskor, iom man kan glida. En fabriks byggd kostar ju skjortan. Men Voilè har kit med bindningar så man såga sin egen.

Vill gärna höra hur det går för dig!

/Gunnar
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...