• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Skridskor kring Västerås

Så fort isarna blir farbara (minusgrader i ett dygn nu) vill jag ut och åka. Jag antar att det bara är småsjöarna norrut som gäller, men det är väl fint nog.

Jag är helt grön (ett par småturer för några år sedan) men vill åka och lära mig lite mer om isar.

Hur snabbt får man farbar is? säg fem grader kallt och någolunda vindstilla.
 
Bästa

sjöarna har åkbar is efter tre klara kalla nätter.

Men lokalkännedom är inte så dumt så man vet var man skall gå på och av respektive var det brukar vara lurigt.

Kunskap, sällskap, omdöme och rätt grejor.

Thure
 
Snart primiär igen

Jag ska resa bort så jag missar nog nypremiären. Men håll tillgodo med en bild från den 10 november 2006

pic_23388.jpg

Foto: Per Brune

Per Brune
 
Re: Skridskoklubben

Per Crona; sa:
De verkar mest åka på mälaren enl hemsidan.

Någon som vet?

Jag är nog den har på Utsidan som bäst (snabbast) kan svara på dina frågor.

Man (vi, medlemmarna i föreningen Långfärdsskridsko i Västerås) åker där det finns bäst is.

Bergslagen, Tämnaren, Mälaren inklusive Ekoln, skärgården (Nyköping- Trosa – Nynäshamn -, Stockholm- Norrtälje - Östhammar - Axmar), Hjälmaren, Vättern, Vänern, Siljan, Runn, Storsjön (Sandviken) så har jag nog täckt in det mesta.

Då åkområdet är så stort tog vi tillsammans med Utemedia http://www.utekartan.se/ förra vintern tog fram kartor i Tyvek för vårt vanligaste åkområde där det inte redan fanns Tyvek-kartor.

b000_overview_300.jpg


Om du vill bli medlem på är du välkommen på välkommen kväll den 9 januari http://www.utsidan.se/kalender/visa.asp?ID=1889


Per Brune, aktiv medlen i Långfärdsskridsko i Västerås
 
Tack för ett mycket informationsrikt svar.
Jag planerar att kommma på välkommenkvällen, men längtar naturligtvis efter åkning redan nu.

På hemsidan stod det att det fanns åkbara isar norr om Västerås, vilka sjöar åsyftas då? Är det någon/några som är sugna på en tur till helgen om det fortfarande? är isar då?

Jag har tillgång till bil om så skulle vara nödvändigt.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kerra Skridskor i Jämtland Skridskokompis 0
cfn Hasa runt kring uppsala? Skridskokompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...