Isbuggy

Hej,

Vi har haft fina isar för isjakt i Stockholmstrakten under en tid. Jag har en kite buggy som jag satt medar på. Det är kul att köra ikapp isjakterna med kite! Här är några foton från veckorna som varit:

Stora Värtan:
2011-02-06_stora_vartan.jpg


Görveln:
2011-02-08_gorvaln.jpg


Danderyd:
2011-02-09_gustaf.jpg


Igår började det snöa när jag var på Stora Värtan, men jag kom ändå upp i 74 km/h:
2011-02-10_stora_vartan_2.jpg


Mina medar är höga så jag åkte igenom snöfläckarna utan problem. Jag hade satt sitsen lågt för att få ner tyngdpunkten, så efter ett tag tog sitsen i snön när jag åkte igenom snöfläckarna. Jag får se till att höja sitsen när det blir snö. Snöandet fortsatte och så här såg det ut när jag slutade:
2011-02-10_stora_vartan_3.jpg


Snöandet har fortsatt, det vräkte ner inatt. Igår blankis, idag pudersnö. Dags att byta buggy mot skidor. Men jag ser fram emot snöfria isar igen, isbuggy är riktigt kul!
 
Härligt!

Kan inget om vare sig kite eller isbuggy. Men det ser lockande ut. Är buggyn ett hemmabygge eller finns de färdiga att köpa?

Ser hur som helt ut att vara mycket enklare att förlytta utanför isen än en traditionell isjakt.

/Mikael
 
Kan inget om vare sig kite eller isbuggy.
Du är inte ensam, det är inte många som kan något om isbuggy. Kite buggy på land är stort utomlands, men vi är bara ett fåtal i världen som kör på is. Jag tänkte slå ett slag för sporten här hemma i Sverige. Vi har ju så bra förhållanden för issporter. I söndags när jag kitade på Stora Värtan var det många som körde isjakt och jag körde lika snabbt som dem. Isjaktsfolket vinkade glatt när jag åkte ikapp med dem och flera blev intresserade av min farkost. Även skridskoseglarna undrade vad det var för farkost som susade förbi. Fördelen med kite är att man kan byta buggyn mot bräda eller skidor när det är för mycket snö på isen.

Är buggyn ett hemmabygge eller finns de färdiga att köpa?
Man köper eller bygger själv. Min isbuggy är en Libre V-Max II och medarna är specialbeställda från en man i Tyskland som gör isjaktsmedar. Förutom att han har gjort medar till mig har han gjort medar till en tysk buggyåkare. Om man ska köpa buggy får man vända sig till exempelvis Danmark, Tyskland, Holland eller Storbritannien eftersom buggy är näst intill okänt i Sverige.

Ser hur som helt ut att vara mycket enklare att förlytta utanför isen än en traditionell isjakt.
Det är enkelt att transportera buggyn eftersom man kan skruva isär den. Jag tar bara bort medarna och slänger in den i bilen (en kombi), men har man ont om plats i bilen kan man som sagt plocka isär den. Jag tog med en buggy på den lilla färjan till Gotska Sandön. Färjan tar cyklar så det var inga problem att ta med buggyn (en Flexifoil buggy). Väl framme åkte jag buggy längs med hela ön.
 
Yepp, jag köpte min Librebuggy där. De hade tagit in två buggys, men kunde inte bli av med dem. Jag köpte den ena inför förra vintern. De har tydligen fortfarande kvar den andra. Passa på! Det är kanske den enda som finns till salu i Sverige. Libre V-Max II är en fartstabil buggy som passar bra för snabbkörning på is.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...