Fiske Fiske på naturens villkor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-16, 18:28
seved1 (seved hjelm) seved1 är inte uppkopplad

Hur ser en bra fiske kniv ut

Jag är ju jägare och vet väl hyfsat hur en jakt kniv ska vara. Även om det råder delade meningar om det.
Men vad använder ni för sortsknivar när ni fiskar. Jag har gjort två modeller som har långa smala blad. Jag har fått för mej att det skulle passa bra. Stämmer det.

Seved
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 18:38
Bulingen Bulingen är inte uppkopplad

I min fiskebox har jag en Viktorinox, för att kapa linstumpar och dylikt med. För att rensa och filea fisken använder jag helst en kniv med tunt, smalt och långt blad. Klassisk filéknivs-modell med andra ord.
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 19:00

Jaha ja Viktorinox passar bra ja till småpyssel med linor o sånt. Ja det är ungefär vad jag har hört oxå med fileknivar.

Seved
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 19:25
dave1 dave1 är inte uppkopplad

För att kapa linor använder jag en "nagelklippsliknande" mojäng som hänger fritt i västen tillsammans med en peang. Klart smidigare än att använda kniv. För att rensa och filéa använder jag en Gerber gator fillet 6". Filéandet är väl det som främst ställer krav på kniven tycker jag. Gerbern har ett rätt bra gummigrepp vilket är bra när man är blöt och fiskslemmig om händerna av rensningen. Bladet på en filétkniv får inte vara för styvt utan ska vara rätt böjligt. Gerber Gator ser kanske inte så charmig ut men gör ett bra jobb och kostar inte mycket.

http://www.gerbergear.com/index.php/product/id/158
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 19:40

Jaha det var försya gången jag har hört om nagelklippare..

Gerbern ser ju fin ut att använda. Jag har gjort ett par riktigt långa fileknivar i tunt 12c27 stål, dom vart rätt flexibla och bra har jag hört. Men dom var i sticktånge utförande och det var lite bökigt att göra skaften så jag funderar på att göra en model i fulltånge utförande. Jag funderar på att göra dom i 440C ett amerikanskt rodtfritt stål.

Seved
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 19:40
peter1959 peter1959 är inte uppkopplad

Håller med föregående.................... .....och , ja seved .

Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 21:33
dave1 dave1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seved1 Visa inlägg
Jaha det var försya gången jag har hört om nagelklippare..

Seved
Här har du ett helt gäng: http://www.wittlock.se/utrustn ... lippare.html

Fördelen är att den alltid är lätt tillgänglig. Den lilla piggen har en alldeles utomordentligt bra funktion, nämligen att göra hål i krokar som man råkat lacka igen när man bundit flugorna.

När jag fiskar använder jag som sagt bara kniven till att rensa/filéa fisken så det är de egenskaperna som är allra viktigaste för en fiskekniv. Sen är det som sagt väldigt bra att ha ett bra grepp eftersom man alltid är blöt och slemmig om händerna.
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 22:00

Oj det fanns en jäkla massa. Där ser man. Vilken lägnd på filekniv är bäst. Jag brukar göra skaft
stabiliserat trä till fiskeknivar, dom tål vatten och nötning bra. Men blästrad G10 borde ju funka bra oxå.

Seved
Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 23:29
North shore North shore är inte uppkopplad

den här är inte så dum

Något dyr kanske? Tyvärr har jag ingen själv :-( Men det får bli en nästa gång jag köper en kniv. Underbar vikt, skriker kvalite, En kniv du har resten av livet. Går säkert bra till Jakt också
Ha de gött och skitfiske på dig :-)

http://www.jakt.se/knivar-yxor ... iven-f2.html
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 07:38
Strykarräven Strykarräven är inte uppkopplad

(Har inte DePaul hittat den här tråden ännu, och börjat räkna upp slipvinklar och härdningsgrader?)

Nagelklipparen är sjukt bra som (flug-)fiskeverktyg, eftersom man kan kapa fina linor i dålig mörker nära betet (och sen kan man trimma ned flugan vid behov).

Själv kör jag på en allroundkniv. Den som inte filear, vilket jag inte gör, tror jag inte har så stor nytta av en filékniv. I så fall måste man ju ändå ha med en stadigare kniv för att spänta ved. Om man inte bara får stor fisk, vilket iaf jag sällan gör (t ex när du fiskar abborre), så är det bra med en kniv som är ganska spetsiglängst ut, dvs där "böjen" på eggen från spetsen inte är för tvär. En "tvärböjd" kniv är klumpig när man ska öppna buken. Samtidigt är en smal kniv, som en filékniv, sämre när man tar ur fisken (my opinion), detta görs lättast med ett lite bredare blad. Tjocka blad, t ex som på Fällknivens F1, tycker jag är rent förkastligt. Helt onödigt, och svårt att rensa med (man kan lika gärna rensa med en trubbig sked).

Gummigrepp, hur fult det än är, kommer du inte att ångra när du är kall och fiskslemmig om händerna. En sån där tandad sak på knivryggen som ofta marknadsförs som "Fiskfjällare" tycker jag är helt överflödig; de flesta fiskar låter sig enkelt fjällas med en rak knivbaksida, och de som inte gör det (större gädda) tar man högtryckstvätten till... Eller sätter tillbaka.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 08:25
frarol frarol är inte uppkopplad

Jag har en lite längre kniv till fisken än till jakten. Tandad rygg för enklare fjällning. Faktiskt riktigt bra för fjällen oavsett om vi pratar gädda eller harr. Gummi/plastskaft. Enkel att hålla ren och funkar även som "priest", dvs fiskihjälslagare... Läderslida utan knäppen eller spännen. Har kniven i bröstfickan på vadarna. Tillgänglig hela tiden och behöver inte börja böka för att hitta den. Sedan när det gäller praktiska saker till fisket så hänger en nagelsax OCH en nageltång i västen. Tången för linkappning, kommer riktigt nära kroköglan och saxen för trimning och annat som ska kapas.

Roland
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 10:33
Strykarräven Strykarräven är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av frarol Visa inlägg
Tandad rygg för enklare fjällning. Faktiskt riktigt bra för fjällen oavsett om vi pratar gädda eller harr.
Lustigt detta, jag har aldrig upplevt att det är enklare att fjälla med tandad rygg. Harr drar man ju bara ett par drag på, och sik borde gå att fjälla med en gren... Fler som har erfarenheter i denna fråga? Tandad rygg har ju nackdelen att kniven blir sämre att t ex klyva ved med, men på en renodlad fiskekniv spelar det ju ingen roll.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.

Logga in

Tips!