Rensning på plats

Flätad fiskekorg från sjuttitalet, tre-fyra rabarberblad inuti. Rensar vid varje kafferast, och den rensade fisken saltas _lätt (några få korn/fisk) och läggs i en burk (6-liters hink) med tättslutande lock, som sänks i mossan under lämplig gran. Kom ihåg att om du sen fryser in fisken, så håller sig den som varit påsaltad kortare tid i frysen.
 
Har varit ute på kvällsfiske och kom hem nu vid tolvtiden med en kilosöring. Jag hade tänkt att det skulle bli middag imorgon. Rensade den och saltade in den med grovsalt och paketerade den i folie och la den i kylskåpet. Hur är hållbarheten egentligen? Har aldrig reflekterat över det tidigare.
 
Vi brukar ha öring och harr liggande ett till ett par dygn nere i källaren om sommaren, påsaltade och övertäckta. Tycker att det lyfter fram smaken, tvärtemot vad vissa påstår.
 
Kul att ta del av allas olika hantering av eventuella fångster. Tycker att man lätt fastnar i det gamla vanliga.

Att sitta vid elden och äta fångsten efter en lyckad fisketur måste vara den optimala avslutningen på dagen. Att det inte alltid blir så beror väl på lite av varje. För det mesta när jag är ute på endagstur så väntar familjen (hungriga) där hemma och man har bråttom hem. Men för det mesta beror det nog på att jag inte tar mej tid och att jag inte riktigt vet hur jag ska tillaga fisken på enklaste vis. Rensa-krydda-folie-glöden eller. Hur tillagar ni den själv på ett snabbt och enkelt vis ute vid elden. Kom med tips.

Och saltningen, smaksak eller inte. Är det bara till för att den ska hålla sig bättre under en kortare tid. Någon påpekade att den håller sig sämre i frysen med salt. Men detta med saltning gäller väl bara sötvattensfisk. Är de fångade i havet har de ju levt hela livet i salt eller saltar ni även dessa.

Vad är ett keppnet för något. Någon sorts sump av nät eller?
 
Jag brukar rensa på plats, har med mig filékniv och skärbräda.

Har införskaffat en kylbox nu och i den har jag is när jag sticker ut.

Har även fått lära mig att om man lägger en fuktig/blör handduk över en spann så blir luften under handduken bli kallare än yttertemperaturen. Har med en hel del fysik att göra som är trist att rabbla upp.
 
Avkylningseffekten.

hrungnir; sa:
Har även fått lära mig att om man lägger en fuktig/blör handduk över en spann så blir luften under handduken bli kallare än yttertemperaturen. Har med en hel del fysik att göra som är trist att rabbla upp.

Hehe...Blir man kall i fuktiga kläder.En fuktig strumpa över en öl-burk kan göra underverk :).
 
Utan salt

Har ni provat utan salt? Jag och fiskekamraten Hasse fick får många år sedan ett tips från någon "fjällräv". Vi har provat på rödning men det borde fungera för andra arter. Hur gör vi då? Jo, direkt efter fångsten tas fisken ur och torkas noggrannt med papper. ABSOLUT ingen sköljning i vatten. Därefter får fisken lufttorka så svalt som möjligt. När den är helt torr förvaras den på svalaste sätt tills hemresan. På detta sätt har vi förvarat fiskar 2 dygn plus transporterat under mer än ett dygn i sommarvärme för infrysning vid hemkomsten. Och det blir faktiskt bättre än den så vanliga insaltningen.
 
Re: Utan salt

Röding; sa:
...Och det blir faktiskt bättre än den så vanliga insaltningen.
Det låter intressant, får väl testa det i sommar, om högvattnet lägger sig nån gång...
Men vad menar du med att det blev bättre än med vanlig insaltning? Själv menar jag att lite salt förbättrar smakupplevelsen, inte att det är ett nödvändigt ont.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.