Flugfiska gädda med #5-spö...

He he!!! Jag är ledsen (eller egentligen inte...;-) ) att jag var tvungen att länka dig dit. Nåja flugorna är i vilket fall väldigt trevliga och inspirerande.

Lycka till med framtida "gäddjakter"

Mugge
 
men hur nogaräknade e gäddorna? det e väl egentligen ingen raketforskning att göra en gäddfluga, släng nått som glittrar framför näsan på dom så smäller det.. Det e ju inte röding vi pratar om eller hur?!

Så Anders, fram med julpyntet och släng ihop några trasselsuddar så har du finfina gäddflugor! :)
 
-Patric-; sa:
men hur nogaräknade e gäddorna? det e väl egentligen ingen raketforskning att göra en gäddfluga, släng nått som glittrar framför näsan på dom så smäller det.. Det e ju inte röding vi pratar om eller hur?!

Så Anders, fram med julpyntet och släng ihop några trasselsuddar så har du finfina gäddflugor! :)
Gäddor är ofta inte så nogräknade. Men de kan bli präglade på ett visst byte om det finns i stor mängd.

Jag har fiskat mycket gädda i ytterskärgården, inte med fluga utan med wobblers. Innan strömmingen går till funkar i princip alla färger, men gröna nyanser är då mina favorit. Men när strömmingen kommit och gäddan inriktat sig på just strömming, tycker jag mig ha märkt en markant skillnad i fångstfrekvens mellan blå/silver wobblers, som då är klart bäst (enligt mig) och andra färger.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Men när strömmingen kommit och gäddan inriktat sig på just strömming, tycker jag mig ha märkt en markant skillnad i fångstfrekvens mellan blå/silver wobblers, som då är klart bäst (enligt mig) och andra färger.

Raskesven

Det stämmer nog bra.. Då e de bara å binda trasselsuddar i olika färger.. :)
 
Nja...

nu var det ju som så att jag är lite av fiskrasist, iom att Gädda inte hittills har varit ett önskvärt byte direkt, varken på fluga eller nåt annat...men om det skulle vara så att mina andra mer favoritiserade fiskarter inte är "anträffbara" så kanske...eventuellt...presumtivt...möjligtvis så kan det (flug)fiskas nån gädda.

/Anders B
 
Re: Nja...

brook; sa:
nu var det ju som så att jag är lite av fiskrasist, iom att Gädda inte hittills har varit ett önskvärt byte direkt, varken på fluga eller nåt annat...men om det skulle vara så att mina andra mer favoritiserade fiskarter inte är "anträffbara" så kanske...eventuellt...presumtivt...möjligtvis så kan det (flug)fiskas nån gädda.

/Anders B
Nu måste jag försvara gäddan lite:)

Stor skillnad på gädda och gädda, beroende på vart den vuxit upp. I en mälarvik där gäddan varit stationär hela livet är en 4-kilos gädda gammal, långsträckt, mörkt grön och träig i köttet. En 4-kilos "strömmingsgädda" som vuxit upp i ytterskärgården och följer, jagar strömming, är ung, kort och rundad, guldgul och fullt ätbar. "Strömmingsgäddan" är stark och stridbar relativt "vikgäddan", hoppar och rusar.

Jag tror flugfiske efter "strömmingsgädda" är en upplevelse, i synnerhet om en 10-kilos går på. Då blir det dock till att släppa tillbaks den eller göra gäddfärs.

Raskesven- som tar med flugspöt nästa gång det blir gäddfiske i ytterskärgården:)
 
Jo...

som jag sa...eller skrev...ju att jag var lite av en fiskrasist. Nog vet jag om att det är skillnad på gädda och gädda, mestadels beroende på var de "bor".

Min aversion har mer att göra med att de är lite av korkade krokodiler...jag vet inte hur jag ska förklara det, den liknelse jag har mellan Småvilt/Älg-jakt och Harr & Öring/Lax-flugfiske fungerar liksom inte på gädda...men att det finns andra än mig som gillar att fiska gädda så är väl det bara bra...

Om man fiskar gädda med Flugspö eller annan fisk är oävet för mig, däremot så hävdar jag att man som flugfiskenybörjare bara ska ta med sig flugspöt när man fiskar...iaf om man vill bli en duktig flugfiskare, risken för "återfall" är för stor annars ;)


/Anders B
[Ändrat av brook 2004-04-14 kl 16:58]
 
Hmm...

för att ta tillbaka denna tråd från gäddans vara eller icke vara i mitt liv...

Jag skulle ha funderat ordentligt på att använda ett #5 till Gäddorna, iom att (trots att det är gäddor) så bör man inte drilla dem med för klena grejor => onödigt djurplågeri...mao så delar jag Patrics uppfattning, rätt utrustning (vare sig det gäller Jakt eller Fiske) för att undvika att bytet plågas i onödan...

/Anders B
 
Re: Jo...

brook; sa:
.....
Om man fiskar gädda med Flugspö eller annan fisk är oävet för mig, däremot så hävdar jag att man som flugfiskenybörjare bara ska ta med sig flugspöt när man fiskar...iaf om man vill bli en duktig flugfiskare, risken för "återfall" är för stor annars ;)


/Anders B
[Ändrat av brook 2004-04-14 kl 16:58]
Det rådet följer jag till sommarens vandring med flugfiske. Gjorde det förra sommaren också, vilket jag då ångrade eftersom flugspöt knäcktes första vandringsdagen i buschen. Denna sommar ligger dock flugspöt i en "bombproof" tub:)

För att ev. ge något till tråden; något liknande de större havsöringsflugor med liten skalle och i streamerform som finns, kanske vore något för gäddan?

Raskesven-fortfarande flugfiskenybörjare.
 
Av...

de flugor jag såg på Edge så verkar det vara en ganska smart tanke att inte ha så mycket kropp på krokskaftet iom att dessa lär trasas sönder i gäddgapet?

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
sutcher Flugfiska i Snake river Fiske 0
fiskarn97 börja flugfiska. Fiske 6
Gungner Flugfiska Abborre :) Fiske 1
jesper97 Flugfiska Abborre? Fiske 13
highlandpark Flugfiska i Stockholm utan bil?? Fiske 2
Hedenhös Börja flugfiska Fiske 34
jenkka hjälp mig flugfiska i keb-abisko Fiske 6
muad9104 Kastmete efter gädda med jigg Fiske 16
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
lsjonsson Räv fångade gädda i Naturmorgons direktsändning Fiske 0
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
nka Största gäddan? Fiske 5
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
quid Kroka abborre, undvika gädda? Fiske 12
Spiken hjälgrepp på Gädda Fiske 12
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
KLAGER Svenska rekordet på gädda 11.8kg! Fiske 12
7435 abborre/gädda lainio älv Fiske 12
norpan_ Meta Gädda? Fiske 18
fiskedagbok.se Gädda på fluga! Tafsproblem.. Fiske 14
sna_ke vilken klass för gädda Fiske 19
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
mrcv Flugfiske efter Abborre och Gädda Fiske 2
-Patric- Gädda på fluga Fiske 4
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Johnssoon UL-spö Fiske 10
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
mindful Spö för fjällvandring? Fiske 18
mindful Bra spö för ~ 500 spänn? Fiske 3
kristofer_wallmark Elbe-spö samt Cardinal-rulle? Fiske 2
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
bredviken Omöjligt spö? Fiske 6
Gubbril teleskop spö? Fiske 6
Donuts Spö för vandring Fiske 19
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
highlandpark Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav" Fiske 24
esoxlucius74 Spö-tips?!?! Fiske 6
fizzka nytt(gammalt) spö! Fiske 8
Göran C Bra UL-spö? Fiske 1
sol80 Lax med ett 5-6 spö Fiske 4
TAZGARM SPÖ Fiske 4
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
PoH skillnad mjukt/styvt spö ? Fiske 3
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.