"Inhumant" beteende mot fångade fiskar i TV?

Freddan75; sa:
Det ar bara ett problem med smartan som fiskar sags kanna: De har inte motsvarande smartcentrum i hjarnan.

Jasså? Som biolog blir jag förstås nyfiken på vilket 'smärtcentrum' du syftar på? Eller är det möjligen bara nåt du hört, och tagit till dig för att det känns bra?

Egentligen tror jag inte det har ett dyft med fysiologin i fiskhjärnan att göra, utan bara tradition och sedvänjor. Det är ok att fiska för det har vi alltid gjort. Kanske inte C&R, men våra förfäder som fiskade för brödfödans skull var ju inga grymma typer, så det är inte vi heller. För vi är ju noggrana med att blöta ner handen innan vi tar i fisken som skall sättas tillbax, och vi blir ju upprörda när nån kickar till en norsk lax i onödan.

Men som sagt, jag fiskar oxå, och tycker det är försvarbart. Men kom inte dragande med att fisken inte upplever obehag, för det är BS. De flesta fiskare skulle nog tycka det vore lite märkligt med SM i morrhårs-ryckning, inte efter moget övervägande om fysiologin bakom kattdjurens nervsystem, utan för att det helt enkelt verkar rätt taskigt mot katterna. Men om vi under tusentals år varit beroende av morrhår för våran överlevnad skulle vi göra en annan bedömning.

/Per
 
Söt vs saltvatten

Om vi för ett ögonblick struntar i om/hur fiskarna känner smärta eller inte..

Är det inte så att saltvatten fiskar överlag tål betydligt mycket mer "tuffa tag" och det kan kanske förklara Tex. Rex Hunts lite mer hårdhänta beteende?

Det viktiga är väl att fisken kommer tillbax i vattnet och kan fortplanta sig och kanske bli fångad på nytt, utan att ha allt för lång "återhämtnings tid"
-Jimmy
 
Re: Söt vs saltvatten

Jimmy_B; sa:
Det viktiga är väl att fisken kommer tillbax i vattnet och kan fortplanta sig och kanske bli fångad på nytt, utan att ha allt för lång "återhämtnings tid"
-Jimmy

Det är strunt samma om fisken känner smärta eller inte. Det är varje jägare och fiskares skyldighet att orsaka bytet minimalt lidande i alla lägen.. Därav är Rex Hunters beteende fel, speciellt när man ser atrt han slänger tillbaka illa gälkrokade fiskar som blöder illa!!
 
Re: Re: Söt vs saltvatten

Det är strunt samma om fisken känner smärta eller inte. Det är varje jägare och fiskares skyldighet att orsaka bytet minimalt lidande i alla lägen.. Därav är Rex Hunters beteende fel, speciellt när man ser atrt han slänger tillbaka illa gälkrokade fiskar som blöder illa!!

Jo jag har undrat några gånger hur f*n den fisken kan klara sig. Speciellt när han klipper av linan och lämmnar kroken i gälarna, och han säger något i stil med "den växer ut"

Men jag tycker ändå att OM fisken klarar sig och kan bidra till att det blir fler fiskar i vattnet så är det ju bara bra att den kom tillbax, att döda den bara för att vi tycker synd om den är väl också fel?

[Ändrat av Jimmy_B 2003-07-10 kl 13:53]
 
Re: Re: Re: Söt vs saltvatten

Jimmy_B; sa:
Men jag tycker ändå att OM fisken klarar sig och kan bidra till att det blir fler fiskar i vattnet så är det ju bara bra att den kom tillbax, att döda den bara för att vi tycker synd om den är väl också fel?

Jag tror att det är dax att hårddra det lite...

Om du kör på ett rådjur och du totalt krossar höger framben på den.. Den kanske klarar sig och blir halt kan producera ett kid eller två, det finns ju inte så mykke predatorer i skogarna.. Skall man då låta rådjuret genomlida den smärtan för att den KANSKE klarar sig eller skall man se till att djuret avlivas omgående för att inte riskera lidande?

För mig är det samma om jag fiskar eller jagar!
 
Information

Tycker att de som ger ut fiskereklam och fiskekort samtidigt borde ge information om hur man behandlar fisken på bästa sätt.
Oavsett det gäller när man tar reda på fisken eller sätter tilbaka den.
Tror att problemet med sprattlande fiskar på isen o s v skulle minska radikalt bara människor fick det intutat i sig ett par ggr.
Står det dessutom på fiskekortskartor mm så ger man ett visst tryck på fiskare att bete sig humant mot fisk/djur och natur.
Det brukar finnas humana människor i de flesta fiskargäng som då har något att luta sig mot gentemot mindre nogräknade kompisar.
Fram för mer information vid fiske reklam och på fiskkort.
-Anders
 
FJS90/91; sa:
Det är varje jägare och fiskares skyldighet att orsaka bytet minimalt lidande i alla lägen..

Håller fullständigt med.

För att anknyta till laxsparkaren i Alta. Jag skulle inte vilja bli sparkad, flyga en sträcka några gånger min längd och sedan landa på en hög med stenar. Om fiskar känner smärta eller ej kan diskuteras i det oändliga, i vilket fall som helst tror jag alla håller med om att man helt enkelt inte ska behandla fiskar på ett sådant sätt.

Roger
 
Re: Re: Re: Re: Söt vs saltvatten

FJS90/91; sa:
För mig är det samma om jag fiskar eller jagar!

Hur kan det vara samma sak? du jagar väl knappast med paitball?

När man fiskar för att släppa tillbaks fisken så fiskar man ju inte för att döda utan för njutningen med fisket.

Naturligtvis så ska man vara varsam med fisken men om fisken får en skada på sig så tycker jag fortfarande att det är bättre att försöka släppa tilbaks den. vad är det som är bra med att döda den och ge den till måsarna? det är väl slöseri om något.

Jag tror inte att fiskarna är livsnjutare utan överlevnads experter, och därför är det alltid bättre att försöka sätta tillbaks den om man inte ska ta vara på den. Om den inte klarar sig så blir den i allfall mat till resten av sjön.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Söt vs saltvatten

Jimmy_B; sa:
Hur kan det vara samma sak? du jagar väl knappast med paitball?

När man fiskar för att släppa tillbaks fisken så fiskar man ju inte för att döda utan för njutningen med fisket.

Alla äro vi saliga i vår tro..

Det handlar om ett sätt att tänka och mitt sätt att tänka är samma oavsett jakt eller fiske. Som jag tidigare sa, att orsaka minimalt lidande vid både jakt och fiske.. Detta kan ta sig uttryck i jakten att jag avstår från skott mot byte där jag inte är helt säker eller att jag inte väljer att fiska c&r för att det strider mot min uppfattning om hur det skall gå till, naturligtvis så händer det att en för liten individ eller en på annat sätt olämplig individ fastnar på kroken och då måste ett val göras, är den tillräckligt bra skick för att återutsätta. Jag fortsätter inte heller fiska för nöjes skull om dagskvoten eller mängden fisk till mat är uppnåd för det tycker jag oxå är fel.. men vi är alla olika!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Söt vs saltvatten

FJS90/91; sa:
Jag fortsätter inte heller fiska för nöjes skull om dagskvoten eller mängden fisk till mat är uppnåd för det tycker jag oxå är fel.. men vi är alla olika!

Jo det är väl så.
Själv så sätter jag tillbax snudd på all fisk som jag får upp. Det kan hända att jag behåller något ex för röken men det är sällan.

Fiske för mig är naturen vatten känslan m.m vill jag äta fisk går jag på resturang =)

Detta kanske beror på att verken jag eller min fru är speciellt bra i köket =)
 
jag tycker att du har en jätte fin åsikt om hur man behandlar fiskar. jag vet inte om du fiskar själv man i allafall om man fiskar och har fått en lax på 8,9 kilo .man har kämpat att får upp den och då vill man inte tappa fisken den sista metrana. i bland bir man desperat man sparkar tilloch med fiskarna var vel . När man är just i den sittsen så är det inte lät

jag menar att det sitter en krok i fiskens mun i 30-40 minuter det gör mycket mera unt den sparken ska jag tro.

men jag håller med dig allafall man måste ta hänsyn.
men alla gånger är det inte lätt........
 
ufuk; sa:
jag menar att det sitter en krok i fiskens mun i 30-40 minuter det gör mycket mera unt den sparken ska jag tro.

men jag håller med dig allafall man måste ta hänsyn.
men alla gånger är det inte lätt........

Jag vet inte om det var mig du menade men jag svarar ändå!

Jag fiskar mycket och gärna lax på fluga.. När jag säger att man skall orsaka minimalt lidande så skiljer det sig ifall man på 5sekunder sliter upp en aborre eller ifall man efter 1timmas slit dragit upp en lax. Minimalt lidande skiljer sig således från situation till situation..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
Stadan Skriv under för att protestera mot torskkvoter! Fiske 7
andy69 Med båt mot Sarek/Skierrfe? Fiske 3
peppe_malmqvist Protestera mot laxfisket Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.