Vadare nu igen?

Även jag är på gång att köpa nya vadare. Dom jag har i neoprene må vara bra när man står vid kusten i februari men att ha dom i timtal under sommaren är närmast olidligt. Jag har inte testat ventilerade vadare under riktigt kalla förhållanden, men det borde räcka med ett rejält underställ och fleecebyxor el dyl. Det jag funderar lite över är vilka jag ska välja.. har sneglat en del på Patagonia, men dom kostar ju tyvärr en slant. Är det någon här som har testat dom? En fördel med Patagonia är ju att man få dom i olika längder i varje storlek.

/David
 
Mina 50 öre...

Jag använder mig av G-tex vadare vid fiske när vadare krävs.

Har tierras vadare som jag haft i flera år utan problem. När isen gått i sthlms skärgård (Mars-April) har jag fleeceunderställ och flytoverall under vadarna (ja det får plats). Då håller man sig varm en lång stund i flytringen.

På sommaren räcker det ofta med gympabrallor och en t-shirt.

Har aldrig kört med neo-vadare men har fått för mig att det kan bli olidligt varmt under sommarhalvåret

/Ola
 
Re: Helt meningslöst...

Graip; sa:
för dig Peppe eller för vem.

/Björn

Björn, du borde även läsa den mycket positiva kritiken som jag skrivit angående dina inlägg i mitt tidigare svar.

Jag tycker dock att när du postade exakt samma fråga för ett år sedan och då kom fram till slutsatsen att du skulle köpa andasvadare och nu ändrar åsikt (för att få till en diskussion?), så tycker jag att du borde kanske posta något nytt istället.
Du tillför ju alltid en mängd med dina inlägg så varför ta upp gamla ämnen, som dessutom diskuterats ytterligare ett par gånger sedan du ställde frågan för första gången för ett år sedan?

Peppe
 
Det är väl skit samma hur många ggr detta diskuterats, det kan ju vara så att råden som tidigare gavs har blivit gamla och vi lärt oss nya saker sedan sist?!?



jag har ett par andningsvadare som används vid framförallt laxfisket, grymt slitstarka och man kan vandra en hel dag om man har ett par riktigt bra vadarskor. Dom är lätta att bära i packningen torkar fort pch är inte skrymmande.. Pris för detta ca: 7500:-

Jag har ett par neoprenvadare som används framförallt på det tidiga kustfisket, tåliga slitvargar som tål saltvatten och annan omild behandling som nertryckning i bagageutrymmet i bilen.. Torkar aldrig, otroligt skrymmande. Pris för dessa ca: 1500:-

Det sista vadarparet jag har är ett par lårhöga gummivadare, dom använder jag 9 av 10 gånger för dom ligger alltid i bilen dom e lätta att använda,torkar snabbt och det är inget jäkla krångel.. Kostnad ca: 450:-

Så om jag var tvungen att välja ett par av dessa 3 så skulle gummivadarna få bli kvar.. Helst så vill jag behålla alla 3 paren!!
 
Precis...

vad jag kom fram till i somras i norr, "int f*n behöver jag vadarbrallor här".

Vadarstövlar räckte bra i alla de lägen jag stod på älvbotten.
Sen hade jag ju kanoten.

Alltså är jag böjd att revidera min uppfattning från i våras. Åtminstone tills vidare.;)

Men att stå i timmar i några få plusgrader vattentemp med vattnet i rumphöjd, borde ju kräva neopren, oavsett lufttempen, om man är rädd om sina ädlare delar.

Dessa långgrunda ställen där jag fiskar havsöring (Stockholm), har jag sett hur andra flugfiskare går omkring med vattnet i midjehöjd oförtrutet och koncentrerat i timmar.

En idé kan väl vara, att köpa ett nummer större brallor än vanligt, för att enklare lufta ur dem när man går upp på grundare vatten.

/Björn
 
inte för att verka envis, men ett nummer för stora andasvadare kan man packa fulla med kläder (tom en neoprenedräkt om man så önskar). Annars är neo säkert ok om man inte ska traska runt så mycket.
 
För stora rekommenderas INTE

maskon; sa:
inte för att verka envis, men ett nummer för stora andasvadare kan man packa fulla med kläder (tom en neoprenedräkt om man så önskar). Annars är neo säkert ok om man inte ska traska runt så mycket.

Obs, jag rekommenderar STARKT ATT INTE skaffa för stora andasvadare. De andas sämre. En konsekvens är att det blir så stor utrymme mellan transportmaterialet (t ex fleece-byxor) och andasmaterialet att svetten hinner samlas i droppar som sedan rinner ner i foten där det ofta är neoprenstrumpor som elegant låser in svetten.

Jag hade exakt detta problemet med mina Orvis Clearwater tills jag bytte till en mindre modell. Det var enormt frustrerande att gå med strumpor som man kunde vrida svetten ur efter en dags vandring.

Det är viktigt att de sitter "tight" på kroppen för att andas effektivt.

Peppe
 
För...

det första, så vägrar jag att ha på mig neoprenvadare, får sådana förbannade eksemutslag av dem...

För det andra så kan jag inte hålla mig, ni får kalla mig besserwisser, men vadarbyxor andas inte.

Enbart växter och djur andas...vadarbyxor ventilerar i och med att de är tillverkade alternativt laminerade med ett diffusionsmaterial, som innebär att gasmolekyler "vandrar" över ett semi-permeabelt membran (= "halv genomsläppligt") från ett område med hög koncentration av gasmolekyler (innanför byxorna) till ett område med låg koncentration (utanför byxorna).

Ett lämpligare ord är nog "ventilerande"...med detta tråkiga men förhoppningsvis upplysande inlägg så ska jag krypa tillbaka under min "messerschmitt-sten...

/Anders B
 
Dykardräkten då?

Tydligen fler flugfiskare som idkar dykning också.

Finns det ventilerande (antieksem preparerade) dylika dräkter?

Våtdräkt eller torrdräkt, i det fallet?
Bara som en liten parallellfunderare.

/Björn
 
Nja...

i mitt fall så uppstod inte irritationen när jag stod utvadad i vattnet, utan i samband med transporter på land.

I mitt fiske så tenderar jag att röra på mig, som de flesta andra misstänker jag, och det var i samband med dessa transporter som jag erfor dessa otrevliga hudutslag.

Förutom att jag traskar omkring en del när jag fiskar, så gillar jag att mina ventilerande vadare tar relativt lite plats att packa ned.

Om jag skall besöka ett vattendrag jag aldrig varit vid tidigare så är det inte några problem att ta med sig vadarna (och vadarskorna förståss) "just in case", i och med att de inte inkräktar allt för mycket i ryggan, som vanligtvis följer med (packad med bland annat yxa, falukorv, kaffepanna, kaffe och annat "livsviktigt";)).

Denna "gardering" känns inte speciellt betungande om det visar sig att det "nya" vattendraget antingen inte gick att vada i, alternativt inte kräver vadning, något jag har svårt att se som uppnåbart med neoprenvadare.

I mångt och mycket så formar situationer mig mer än jag kan forma dem, men i och med mitt val av ventilerande vadare så har jag förhoppningsvis format just denna situation mer än vad den har format mig.

Men det är ju jag det...om man nu vet om att man (enbart?) skall fiska i sk*tkallt vatten och inte traska omkring något så lär ju neoprenare vara tämligen oslagbara.

/Anders B
 
Re: Dykardräkten då?

Graip; sa:
Tydligen fler flugfiskare som idkar dykning också.

Finns det ventilerande (antieksem preparerade) dylika dräkter?

Våtdräkt eller torrdräkt, i det fallet?
Bara som en liten parallellfunderare.

/Björn

Jag hade en flicka som dykelev under ganska många kurser från OW till RESCUE. Efter näst sista dyket på AOW-kursen så började hon uppvisa varningssignaler på att hon fått tryckfallssjuka vilket var konstigt då dyken var långt innom gränserna, iaf så tog vi henne till Uddevalla Sjukhus och kunde konstatera att läkarna inte heller visste säkert då det verkade som tryckfallssjuka men ändå inte..

Många dyk senare..

Efter att dykflickebarnet råkade ut för det här ganska ofta så var läkarna förbryllade ända till dom kom på att hon var neoprenallergiker.. Ganska skojigt!

Detta sidospår med tanke på Neoprenklådan.

För att svara på den andra frågan så Nej! man har inte ventilerande dykdräkter, en sådan dräkt har inte de egenskaper man önskar vid dykning.

Valet av våt/torrdräkt baseras oftast på kylan i våra vatten mer än på neoprenklåda.. Valet av materialet i torrisen är i så fall mer spännande, skaldräkt eller neoprendräkt.. Båda har för och nackdelar, jag orkar inte gå igenom alla, det som har fått mig att oftast välja skal är att det är enklare, dom torkar snabbare och är mindre skrymmande..

(har just nu en torris i krossad neopren..)
 
Tjenare Björn

Det beror lite hur du bedriver ditt fiske! och var du fiskar, står du mycket still? har du flytring?fiskar du när det är riktigt kallt ute? då använder jag neopren och då är det kanon!.men om du fiskar du mycket på sommaren och du rör dig mycket under själva fisket så tycker jag att du skall ta ett par andasvadare!jag har en fiske broder som resonerade precis som du och han var med oss en sommar och fiskade sen köpte han ett par andasvadare.
summan av kardemumman så tycker jag att andasvadare och dom är inte särskilt dyra kolla in Capricorn.se

skit fiske på dig
Jimmy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
europa12 Laga vadare... Fiske 4
dave1 Kinetics vadare? Fiske 0
grodanbolle Fråga vadare? Fiske 2
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Graip Vadare Fiske 10
JohnnyL Rogen-igen Fiske 10
Staffan Andersson Så var det dags igen.... Fiske 12
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
dave1 Vadarskor.. igen! Fiske 2
Nappe HÖ på Åland, igen! Fiske 8
-Patric- Himma igen Fiske 4
Sunray Shadow Äntligen dags igen... Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.