Guldskallarnas vara eller?

Det är psykologiskt!

Jag fiskar ganska mycket med harörenymf bunden med guldskalle. Mässingklumpen är miljövänligare som förtyngning än bly och snabbare att använda än koppartråd. Jag får fisk på den också. Men om jag inte trodde på den skulle jag inte få fisk på den! En hel del är psykologiskt.

Förresten har inte Westrin någon rave-hatt, han använde mössan långt innan rave dök upp. I själva verket är det rave-folk som har fiskemössor...
 
Så sant...

någon mer hänförd fiskare än Westrin finns inte.
Rave = tala med hänförelse.
Vill tro att han klarar det utan pipan.

Jag högaktar entusiaster = beundrar folk som ger sig hän och brinner för sitt intresse.

Alltför många som håller på med alltmöjligt samtidigt och resultatet blir varken hackat eller malet.

Anders, hur fixade du sidan?
Ber om ursäkt om jag ställde till med html-problem.

/Björn
 
Roligast

Min filosofi är att uteslutande fiska torrfluga. I alla lägen, oavsett omständigheter. Helt enkelt för att jag tycker att det är roligast. Sen innebär det förstås att jag går miste om en massa fisk jag kunde ha fått om jag knutit på en streamer eller nymf eller annat vått istället, men det gör just ingen ty det är ju spänningen jag vill åt. Och torrflugan är för mig mest spännande. Även om det inte vakar...

:)
 
Jag tycker Haröra är ett utmärkt komplement under fisketurerna. Knyt gärna in ett mörkare mjukt hackel bakom huvudet samt lite "stjärt". Prova gärna lite olivgrönt i kroppen också. Red Tag, E-12 etc är suveräna men "guldhuvuden" har blivit en favorit de senaste två åren.
 
Oumbärliga i vissa situationer.

När jag under vanliga situationer fiskar nymf brukar jag aldrig använda guldskallar. Tycker de är lite klumpiga att fiska med och otympliga att kasta med. Störs lite av plumset som bildas när de landar också.

Men tillsammans med en nappindikator räddar de ofta fisket under extremt blåsiga situationer. Sommarens stormiga rödingfiske hade nog totalt blåst bort om det inte varit för denna metod. Det är liksom inte läge för något annat när det i princip går bränningar på sjön
 
He he, det går inte att lura brook.

Usse, vad använder du för lintyp och klass, när bränningarna börjar flytta på sig?

/Björn
 
Grattis Anders

Väl jobbat, trots all tid på Utsidan.

Är väl då bara att vässa armbågarna och kasta dig ut på arbetsmarknadens djupa vatten.:)

/Björn
 
Nymph eller Windbreaker

Normalt om det är blåsigt brukar jag använda SA Nymph taper som har en lite brantare tapering och vänder ut tunga flugor lättare. Många olika märken har liknande taperingar typ windbreaker och sånt.
Är jag i fjällen kan man ju dock inte släpa sig med sig extra utrustning så då går det utmärkt med den vanliga torrflugelinan. Använder dock lite längre tafs än vanligt för att få sjunkdelen tunn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Alternativ riggning istället för jiggskallar som verkar vara jättebra Fiske 2
peppe_malmqvist Hur dum får man vara? Fiske 25
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.