Bada i havet

Hej, ska ut och vandra några delsträckor på Skåneleden i helgen. Nämnde för min kompis att jag ska ta med badkläder så man kan doppa sig i havet.
Han undrade hur jag skulle skölja av saltet efter badet.
Tror ni att det kan ge lite kli på kroppen om man badar och sedan fortsätter vandra dagen efter?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Om du torkar dig ordentligt med en handduk direkt efter badet istället för att soltorka så borde du få bort det mesta av saltet.
 
Nej, och jag badade hela min uppväxt i Bohuslän utan några extraduschar. Inte fick jag några problem av det, mer än att huden doftade lite tång och hav och att håret kunde kännas lite konstigt.
 
Komfortfråga. Bada du och använd gärna lite duschcreme eller liknande för rengöring av hår och hud. Salthalten inget större problem men har du möjlighet att skölja efter med sötvatten/regnvatten kan det kännas lite fräschare i sovsäcken.

Thure
 
Inga som helst problem med saltet i skånska vatten. Västra Skånes kuster har generellt varmare badvatten än österut.
Ystads sandskog, Löderup och Sandhammaren hur underbara stränder och markerade vandringsleder. Samma sak längre norrut på östra sidan
Och på många ställen klarar man sig alldeles utmärkt utan badkläder! God tur!
 
Tack för alla svaren, det visade sig att min kompis är en badkruka och försökte bara komma på en undanflykt [emoji23]
Efter att jag berättade att det inte var någon fara så sa han att det var strömt där. När jag sa att vi inte behövde gå ut så långt så sa han att det är väl bara 20°

Jag kommer att bada på när vi slår läger, han får titta på ifrån stranden med en filt runt sig [emoji301]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Glömde att nämna det, men österut , typ Sandhammaren och längre, är det mycket sällan som badvattnet kommer upp i närheten av 20 graders strecket.
Runt hela Skåne kan det beroende på vinden bli tång och annat skräp i vattnet. Har inte (ännu) hört något om algblomning.
 
skånska ishavet

Som uppväxt nära Skånes ostkust så kan jag intyga att det ofta är svalt i havet även på sommaren. Ska det bli varmt så ska det blåsa oavbruten pålandsvind och vara varmt i luften i minst några dagar. En dag med frånlandsvind så har det inre varma vattnet blåst ut till havs och ersatts med mer uppfriskande tempererat. Normala somrar är nog vattentemp 14-17 grader normalt, och bra dagar kommer det upp till något över tjugo, men som sagt men vinden ändras det snabbt till kallare. Så är det när man är utan öar som håller kvar det uppvärmda vattnet. På flera ställen krattas tången bort. Men utsikten mot horizonten är vacker och sanden mjuk. Den bästa komplimang jag kan ge en solig strand någonstans i världen är "det är som i Åhus, fast varmt i vattnet också".

/Patrik, numera i exil i Blekinge med skärgård, varmare badvatten och färre sandstränder
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Korallaven Bada naken Allmänt om friluftsliv 60
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...