Vindjacka på långtur

Jag har en gammal plast/bomullsanorak från Tierra som jag älskar att ha på mig när jag kör skidor. Den håller vinden ute, har en jättestor ficka på magen där man kan ha all möjlig utrustning, samt ventilerar väldigt bra. Den går att knäppa upp här och där.

Men den är inte alls bra i väta. Jag upplever att om det blir ett rejält blötsnöoväder så är det där med impregnering/vaxning bara en teoretisk konstruktion som möjligen flyttar blötpunkten några minuter. Jag har därför med mig en Klättermusen Brede som jag plockar fram direkt när det ser ut att bli mer ihållande snöfall. Den är också lysande att gräva bivack i, vilket är en synnerligen blöt syssla.

Problemet är att detta medför att jag har två jackor med mig, vilket känns lyxigt. (Egentligen tre jackor om man räknar dunisen.) Jag har på en tur skippat Breden och kört på ett lättviktsskal för sommarbruk istället, men fick problem när det blev hård vind och snö. Huvan höll inte borta vädret alls lika bra som Bredens huva gör. Därför vill jag inte snåla på det plagget.

Jag har därför funderat på att köra med en lättare vindjacka för finväders-skidåkningen istället för min älskade anorak. Jag inser att viktbesparingen kanske uppgår till 500 g, vilket i sig inte är att förakta, men då jag alltid har pulka på flerdagarsturer så är inte vikten avgörande. Egentligen kanske det handlar om att försöka eliminera känslan av att ha onödig packning med mig.

Därför frågan till den samlade vintervetskapen här på Utsidan: Vilket/vilka skalsystem för överkroppen använder ni på flerdagarsturer? Någon som kör i tunn vindtät löparjacka?
 
I de flesta förhållanden kan jag köra på underställ + tunn skjorta i syntet som minskar vinden "lagom" mycket. Tycker det är helt suverän kombo.

Om det blåser hårt eller är kallare än -15 tycker jag att det nästan alltid funkar bra med min jacka i Neoshell utan att det blir för varmt. Har den lite olika öppen beroende på förhållanden bara.

Ibland på topptur när det blåser hårt men inte är kallt nog och brant uppför så kör jag på en "Windy Wendy" från Cumulus. Den är överlag ett överraskande bra extraplagg att ha med sig, även om jag önskar att den hade haft luva.

Har inte själv kört med löparjacka på skidtur, men kört med min Dobsom R90(?) på vandring och tyckte det funkade bra nog. Men skulle tro att andra löparjackor som inte har muddar i bomull etc nog är närapå perfekta.
 
Fjäderlätt har en artikel http://www.fjaderlatt.se/2008/04/vintertur-med-ltta-klder-utrustningen.html

Vid mina vinterturer i lapplandsfjällen (max 3-4 tältnätter) har jag bara använt en uppsättning kläder i form av softshell (gore windstopper). Har goretex pro-skalkläder som alternativ men har alltid kunnat lämna hemma. Varit nöjd hittills men har bara gått när det varit kallt. Skulle jag gå typ i april och förvänta mig snöblandat regn skulle jag ta goretex och 100 g vindjacka med huva. Har inte testat i vinterfjäll men gissar att det funkar bra för mig som kör lättpackning. Har man tung pulka eller ryggsäck kanske man vill ha rejälare vindjacka.
 
Nu va det länge sen flerdagarsturer på fjället. Men har många heldagar på fjället varje år, klättrande eller på skidor.

Jag kör ullunderställströja, och vindtröja med luva, just nu salomon fast wing. Sen har jag oftast 2 tunna och lätta (2-300g styck) syntet- och/eller dunjackor, de flesta med luva. Detta väger tillsammans typ som en goretex jacka men mycket mer flexibelt och behagligt tycker jag, och jag slipper fleecetröja som väger mer än det värmer jämfört med primaloft eller dun. Plus tjockdunis.

Endast undantagsfall jag har goretex, typ om jag klättrar is och tror det finns dusch på leden. Min goretex ska dock ersättas med en lättviktsregnjacka för sådana tillfällen.
 
I de flesta förhållanden kan jag köra på underställ + tunn skjorta i syntet som minskar vinden "lagom" mycket. Tycker det är helt suverän kombo.

Samma här. Hemmasydd skjorta som är ganska vindtät så länge vädret är ok. Vid sämre väder åker skaljackan på.

Har kompisar som har kört med tunn löparjacka istället för skjorta, det verkar ha fungerat bra.
 
Tackar för input! Lite som jag förväntade mig. Jag gillar egentligen konceptet anorak, så om det fanns en tunn/lätt variant så är det kanske det som jag söker.
 
Tycker det är oslagbart att använda någon form av vindplagg i stället för vattentätt skalplagg när man är i aktivitet.
Kan rekommendera Arcteryx squamish jacka, lätt, välventilerad och betydligt tåligare än jag först förväntade mig. Bergans microlight jacket ser också fin ut till ditt tilltänkta användningsområde. Klättermusen Brede är ganska tung när den kommer spendera mesta tiden i packningen men det är väldigt svårt att hitta skalplagg med bra huva och längd, särskilt om de ska vara lätta.
 
Tycker det är oslagbart att använda någon form av vindplagg i stället för vattentätt skalplagg när man är i aktivitet.

Precis min uppfattning också. Dock är min tolerans mycket större på benen än på överkroppen. På nederdelen har jag inga större negativa effekter av att plasta in mig i vattentät plast-bib på vinterturer. Kanske för att jag gillar det praktiska med att bara kunna sätta mig i en snödriva vid paus. Samtidigt svettas jag inte lika mycket om benen heller.
 
Bengans Microlight är en jättebra lätt vindjacka som tål en hel del regn. Andas klart bättre än "tex-jackor" och håller för en normal regnskur, iaf så lenge den är hyfsat ny.
Har ofta med den på turer då inte så mycket regn förväntas. Men det är antingen den eller regntät jacka, aldrig både och jag bär med mig.
Använder annars tätvävd skjorta, syntet eller flanell, som lätt vindplagg.
 
Jag har också en Bergans Microlight som jag har använt vid dagsturer på vinterfjället. Jag är väl inte helt nöjd med den. Materialet är lite prassligt, eller rättare sagt låter lite för mycket när man rör sig vilket jag inte gillar. Jag har använt en Craft Courier-jacka på samma sätt, och det materialet är betydligt trevligare.

Det sämsta är dock fickorna, som sitter precis på samma ställe som mitt ryggsäcksbälte. De gör dem näst intill oanvändbara för mig. Jag blev så less på dem att jag med mycket besvär sydde på en bröstficka på ena sidan, så att man kan ha en ficka ovanför bältet. Får se om jag orkar sy på en på andra sidan också.

Kollar man på Bergans hemsida så ser det ut som att Microlight är lite förändrad nu. Kanske sitter fickorna högre nu så att de inte blir blockerade av bältet? Fortfarande inga bröstfickor dock. Synd, det hade kunna höja jackan rejält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...