Bästa turbindning till turskida?

Tack för all respons! Det verkar som att NNN BC är det överlägset vanligaste valet, så jag får väl rätta in mig i ledet skaffa det också :)

Men varför har du ont i dina rando pjäxor? Vilka har du?
Finns ju bootfitters som får dem att sitta som en dröm samt att det finns oxå randopjäxor lämpliga för oss med ankfötter (jag med) i bred läst!
Jag använder ett par Scarpa Maestrale. Jag är dock ny-rik (har nyss börjat få en inkomst efter några års plugg) så jag kanske ska börja kolla mig runt efter bättre alternativ eller anpassningsmöjligheter till de pjäxor som jag har? Pjäxorna köptes beg på distans under studietiden, fick dom till ett bra pris... Har du några tips på breda pjäxor? Och vad är en bootfitter egentligen?

Men det bästa är väl ett av de systemen som används då man lätt vill byta bindning.
T.ex https://quiverkiller.com/pages/our-technology
Bra grej!!
 
Vad kan ni rekommendera för pjäxa till nnn bc om man tänker sig längre turer i tält? Finns det några andra tillverkare än Lundhags om man vill ha urtagbart foder?
 
Senast ändrad:
Vad kan ni rekommendera för pjäxa till nnn bc om man tänker sig längre turer i tält? Finns det några andra tillverkare än Lundhags om man vill ha urtagbart foder?

Jag har Crispi Stetind och älskar dem. Har aldrig frusit. Vid vintertältning har jag lagt dem i påse i sovsäcken så är de varma och goa på morgonen. Tycker att Lundhags ser bra ut men eftersom jag åker skridskor med samma doja så känns de lite för klumpiga.
 
Jag använder också Crispi Stetind för turskidåkning, jag har ganska breda fötter och högt fotvalv och jag tycker att Stetind lite smala i lästen.
Se till att prova ett par innan du slår till, fick lov att lästa ut mina pjäxor och för mig räckte det.
Köpte mina begagnade, köper man dom nya vill man inte hålla på med att lästa ut dom utan då vill man att pjäxa som sitter bra på foten direkt.
Varma och sköna är dom dock lite smala i lästen, mina verkar hålla sig utlästade (provade dom idag) men då har jag riktiga skoblock i när dom inte används!
 
Tack för all respons! Det verkar som att NNN BC är det överlägset vanligaste valet, så jag får väl rätta in mig i ledet skaffa det också :)


Jag använder ett par Scarpa Maestrale. Jag är dock ny-rik (har nyss börjat få en inkomst efter några års plugg) så jag kanske ska börja kolla mig runt efter bättre alternativ eller anpassningsmöjligheter till de pjäxor som jag har? Pjäxorna köptes beg på distans under studietiden, fick dom till ett bra pris... Har du några tips på breda pjäxor? Och vad är en bootfitter egentligen?


Bra grej!!

Ok! En bootfitter är en som har kunskap att hitta rätt pjäxa för just din fot och anpassa den för dig. Genom att förändra skalet bland annat.
Var bor du?
Hyr lång är foten? Vad är det för storlek på dina maestrale?
Pjäxor med bred läst är Dalbello lupo ax 120, Scott cosmos 3, dynafit hoji PRO tour.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
mlindv Bästa färdvägen Ljungdalen - Helags? Turskidåkning 3
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Valpish Bästa budget grejorna? Turskidåkning 3
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
landy Bästa glid i en gammal fjällpulka av trä? Turskidåkning 4
vannalin Bästa vallan för turskidor? Turskidåkning 5
rannug Bästa längdskidbutiken i Sthlm? Turskidåkning 2
nsvensson Bästa Vasaloppsträningen innan snön kommer? Turskidåkning 9
dragbjorn Bästa turskidan. Turskidåkning 6
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Långgång Turbindning till storskor? Turskidåkning 4
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
Lovikka vasalopp med turbindning! Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...