En månad i naturen

Hej
Vill tillbringa 4-6 veckor i naturen i sommar.

Tänker mig norsk fjällmiljö. Inte så mkt folk men okej att träffa på människor ibland och vill helst hålla mig inom några mil från nån slags övernattning under tak (gärna obetjänt hytta eller öppen övernattningstuga etc). Tänker att jag lämnar ett par depåer på väg ut så jag slipper bära allt.

Ännu har jag inte bestämt vilket område jag ska vara i eller om jag ska vandra eller skrota runt i ett område.

Ni som varit ute på längre turer, vad har ni lärt er är viktigt när man väljer område/sträcka?

..och vad är fördelarna/nackdelarna med att "skrota runt" i ett område jämfört med vandra en längre sträcka?

..och har ni upptäckt något annat som är bra att tänka på i de första stadierna av en sån här planering?
 
Jag tycker frågan förtjänar några svar. Fast mest blir det nya frågor. Först vill jag ändå berätta att jag själv inte varit ute så här länge på tur. Däremot har jag varit på tur vid flertal tillfällen. Jag har ibland varit långt ut i vildmarken. Jag tror att du verkligen måste bestämma dig för om du ska skrota runt en trakt eller om du ska gå på en lång tur. Du hinner ju i princip femti mil utan stort besvär på en månad till sex veckor. Ska du skrota runt behöver du Ju en ganska stor trakt. Kanske kan du flytta på dig några gånger av upprätta basläger vid flera tillfällen. Så skulle jag har gjort. Jag skulle dessutom har gjort det i trakter där jag trodde att fisket var bra. Både för att jag är intresserad och för att det blir bra mat. Själv gillar jag trakten Stekenjokk/ Börgefjell. trakten är stor nog för att Lars Monsen skulle kunna skriva boken 100 dar på luffen. En annan fråga är varför du ska ha tillgång till stugan inom ett par mil? Skrota den detaljen är mitt tips. Det är ju en sommartur.

Ja det var några random idéer på vägen.

Bosse
 
Fördelar med att vara på samma ställe under en längre tid: man lär känna området och får en helt annan lokalkännedom och anknytning än om man bara passerar det.
Fördelar med vandring: man har alltid ett mål/en riktning. Ligger man stilla för länge kan dagarna kännas meningslösa om man inte gör något betydelsefullt eller stimulerande. Att gå på samma stigar i flera veckor tröttar ut mig, men om man vandrar till nya ställen så kan upptäckarlusten återväckas.

Jag tycker som Bosse, lägg ett par olika basläger där du stannar några dagar innan du rör dig vidare mot ett nytt basläger. Fiske låter som ett utmärkt tidsfördriv med en tydlig nyttoaspekt: mat!!
Inte heller jag förstår varför du ska ha nära till en stuga?
Jag skulle även föreslå att du rör dig i områden med både kalfjäll och skog så att du kan variera dina upplevelser. Min åsikt är att skogen skapar en större upptäckarlust än kalfjället av den enkla anledningen att skogen är så svår att överblicka. Man vet aldrig vad som finns gömt mellan trädstammarna 20 meter fram, vare sig djur, svampar, vattenfall, björniden, utsikter eller sjöar. Varje meter innebär en ny överraskning och nya ställningstaganden.
Kalfjället är mycket mer avslöjande och enformigt, går du upp på en liten höjd eller får en utsikt så vet du hur resterande 2 mil framför dig kommer se ut = tråkigt. Kalfjäll är ju dessutom oftast bara sten eller fjällhed, naturen och livet bor nere i skogen. Skogen erbjuder mer skydd, svagare vindar och möjlighet till lägereldar att torka kläder vid och spara gas på. I skogen finns mer insekter = mer fisk.

Som du märker är jag partisk, men jag har haft mina bästa naturupplevelser i skog och tycker att fjällvandring på kalfjäll är lite som en månvandring - häftigt och spektakulärt på många sätt, men dött och utsatt.

Jag vill slå ett slag för området mellan arjeplog - kvikkjokk.
 
Räkna med hög startvikt, om du skall äta dig mätt så kommer dina dygnspåsar att väga nära kilot.
Hytte i änden på dalen är nog enklast och då du kan torka under tak när det blir nederbördsdygn. Gröna fjäll har moln och regn regelbundet.

go tur
 
Hej och tack för era svar!!
Jag har egentligen din uppfattning om skogen ludvig_svensk. Jag har varit rädd att vandring i fjäll skulle bli enformligt men det har visat sig vara oerhört varierande. Jag älskar iof havet också.. Men skogen är jag ju i hela tiden till vardags, åker jämt på skogsutflykter/vandringar så fjällen lockar som exotiska saker gör.

Alltså, jag kan ju inte komma vidare i planeringen så länge jag inte vet om jag ska försöka vandra en lång sträcka eller inte. Angående vikten så tänker jag att jag måste ha en depå minst varannan vecka, vilket gör det lite mer logistiskt komplicerat om jag ska vandra långt, men det går säkert att lösa.

Närhet till stuga är nog för att jag aldrig varit med om att mina saker blivit våta när jag varit ute så jag vet inte riktigt hur jag skulle hantera det på en lång tur. Det är väl det enda allvarliga problemet som jag tänker skulle kunna drabba mig. Om jag hade varit med om det hade jag kanske inte tyckt att det var så farligt?

Problemet är ju att jag inte riktigt kan bestämma mig. Jag älskar att komma vidare och vandra till nya ställen. Men ofta har jag ju tittat upp på nått berg och tänkt "om man hade haft tid att klättra upp där..". Jag antar att jag inte kan veta vad som passar mig förrän jag har provat.

Flera basläger får det bli i alla fall om jag väljer det sättet. Dvs flytta runt några mil hit och dit annars skulle jag nog bli hemskt rastlös.

Om ni har fler fördelar/nackdelar med vandring kontra skrota runt får ni gärna skriva. Måste ju vara fler som brottats med detta beslut..
 
Har du bara med dig en tarp och sovsäcken/sovkläder i en drybag så är blöta prylar inget problem. Torka över natten eller över elden.
 
Om du vill kunna välja så lägg depåerna så du kan gå en rundtur med start och mål vid samma depå eller i en båge mellan två depåer alt utforska området runt depåerna och sedan gå snabbaste vägen till nästa. Ska man vara krass så går det t o m att bara ha ett ställe med mat och göra flera rundturen från samma plats. Att gå samma sträcka i två olika riktningar räknas som två olika turer.
 
Små delmål är ett tips.

Dessutom kan amatör geologi och biologi sporra till mer upptäckter inom ett mindre geografiskt område. Allt behöver inte vara stort för att vara spännande.
 
Om du vill kunna välja så lägg depåerna så du kan gå en rundtur med start och mål vid samma depå eller i en båge mellan två depåer alt utforska området runt depåerna och sedan gå snabbaste vägen till nästa. Ska man vara krass så går det t o m att bara ha ett ställe med mat och göra flera rundturen från samma plats. Att gå samma sträcka i två olika riktningar räknas som två olika turer.

Håller med! Gör det inte svårare än nödvändigt, lägg depåerna nära varandra (eller på samma ställe) så du har tid att gå omvägar på vägen dit och utforska ditt närområde.
Rör dig i gränslandet mellan skog och fjäll för maximal omväxling. Laisdalen fjällurskog bjuder på både granskog, björkskog, älvlandskap och fjällhed. Se min blogg här på utsidan för mer info.
 
Håller med! Gör det inte svårare än nödvändigt, lägg depåerna nära varandra (eller på samma ställe) så du har tid att gå omvägar på vägen dit och utforska ditt närområde.
Rör dig i gränslandet mellan skog och fjäll för maximal omväxling. Laisdalen fjällurskog bjuder på både granskog, björkskog, älvlandskap och fjällhed. Se min blogg här på utsidan för mer info.

Eller låt en kompis lägga ut depåerna på vackra och intressanta platser att besöka i närområdet. Det blir lite spännade då och mer utmanande. Små tips och ledtrådar från kompisen, om det blev för svårt, är att rekommendera också.

Var kompisen snäll så har han lagt en trave ved där du har en vacker lägerplats.
 
Om du är orolig för att bära tungt kan du välja att åka snålskjuts på en älv. Exempelvis sjösätta en gummikajak i lannavara och åka mot laino. Jag har åkt sträckan med större gummibåt. Med kajak får man nog göra en del lyft i forsarna. Men vill minnas att de tuffaste ligger efter ca 75%.

Då får du med dig allt direkt och har en älv att utgå ifrån. Älven bjuder på skapligt harr, aborre och gäddfiske. Öringen ville inte nappa och även om det finns lax är det mycket svårt.

Älven flyter på bra men man får paddla en del när man närmar sig laino. Tror det är ca 4 mil genom väglöst land. Går att starta högre upp också men där har jag inte varit.

Finns en camping i laino som hyr ut båtar och kan styra med skjuts, dock relativt kostsamt.

/Gustav
 
Dette er en drømmetur for meg, og noe som kanskje passer ønskene dine:

https://massiv.dnt.no/massiv-dag-for-dag/

MASSIV er en tur som går gjennom de vakreste fjellområdene i Norge. Ment som en hytte-til-hytte tur (det er dette DNT tjener penger på), men kan helt fint gjøres alene i telt!

Her finner du hele turen med topografi, og du kan velge de etappene du ønsker selv.

Det beste med denne turen er både at du er nært hytte (det kan bli ustabilt vær, det kan bli bålforbud, det er mye som kan hende i fjellheimen i Norge!), du har lett mulighet til å avslutte turen når det passer deg, og du kan gå akkurat der du vil!

Det vil heller ikke være "for mange" mennesker på veien, da mange av stiene går gjennom lange fjellpartier. Oftest vil du møte folk som er på dagsturer fra hyttene osv, men ikke langs selve turen din.

Jeg er som deg, at jeg gjerne vil bestige alle fjellene jeg går forbi, teste ut nye steder, stier osv. Ved å bruke UT.no og finne et parti på MASSIV vil du kunne planlegge turen din etter det området du ønsker å oppleve vandring i, samtidig som at du kan legge inn fjellbestigninger underveis! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...