Är friluftslivet i fjällen jämställt?

Jo, ingen skillnad är ju utgångspunkten i alla undersökningar och det är bara skillnader som räknas som resultat. Samma med kemi. Försöker man göra en reaktion och inget händer så är det inget resultat, och det kan man inte presentera. Synd, för folk gör ju om samma sak gång på gång utan det som betraktas som resultat.

Detta kan jag inte hålla med om. Jag tycker tvärtom det är viktigt med en nyanserad bild som visar i vilken grad något är jämställt och i vilken grad det inte är det. I friluftsliv är det som vi har sett både-och (men man måste lusläsa studien noga för att upptäcka det). En undersökning som bara poängterar det som är icke jämställt och inte påpekar att man funnit det andra också ger ju en skev bild till läsarna. Om det finns skäl att nyansera sig tycker jag absolut att man ska göra det..
 
Detta kan jag inte hålla med om. Jag tycker tvärtom det är viktigt med en nyanserad bild som visar i vilken grad något är jämställt och i vilken grad det inte är det. I friluftsliv är det som vi har sett både-och (men man måste lusläsa studien noga för att upptäcka det). En undersökning som bara poängterar det som är icke jämställt och inte påpekar att man funnit det andra också ger ju en skev bild till läsarna. Om det finns skäl att nyansera sig tycker jag absolut att man ska göra det..

Håller du inte med om att det är så eller att det bör vara så? Att det inte bör vara så kan nog de flesta hålla med om, förmodligen även de som skriver artiklarna. Men det är svårt att bli publicerad och de flesta studier kanske inte visar signifikanta skillnader. Då tar de bara med dem som visar skillnader, plus att skillnaderna överdrivs. Jag vet inte så mycket om hur det är inom just genusvetenskap, men är det samma som med en del andra forskningsområden så är det något för vetenskapsteoretikerna att diskutera, vad vi egentligen vill ha för syn på vad som är forskningsresultat.
 
Är det en tolkning/slutsats av nåt han sagt eller var har du fått det ifrån?

En debattartikel i en stor dagstidning, svenskan eller DN, fick jag just det uttalandet ifrån. Han har dykt upp på flera ställen och det är ofta tveksamt om han verkligen har grund för det han säger om de biologiska skillnaderna.
 
Senast ändrad:
Alltså, många håller ju med Hesslow och håller sig till lägret som hävdar att genusvetarna har satt agendan p.g.a. sina åsikter.

Jag har ofta frågat mig vad som har gett upphov till den åsikten i så fall, att män och kvinnor är mer lika än vad samhället avspeglar. Vad som har fått kvinnor att kämpa för rösträtt, lika lön som män och nu för samma förebilder inom friluftslivet. Kan det vara så att många kvinnor faktiskt har dessa intressen eller är alla bara lurade av rabiata genusvetare? Som kom varifrån?

Det finns massor av nyanserade neurovetare och beteendevetare som varken fäster sig vid allt är lika eller allt är olika. Germund Hesslow tillhör inte dem.
 
Bra fråga.

Jag skulle nog inte tänkt så mycket på det här för några år sedan. Jag vet inte om jag tycker det är direkt dåligt men möjligtvis är ”genusgängens” dominans något som tagit över exempelvis den sk. klassfrågan.

Att prata om klass idag är som att svära i kyrkan men likt fb. har den bäring på vårt samhälle och vart vi är på väg. Såväl historiskt som nutid och i framtiden.

För att inte anklagas för att tillhöra den ”vita hetrosexuella medelklassmannen med kvinnofientliga böjelser” brukar de flesta utrycka vördnad inför feministiska genusgurus. Allt annat är tämligen riskabelt. Därav törs jag inte säga att det på något sätt inte skulle vara bra med genusaspekten i friluftslivet.
Däremot skulle jag tycka det vore intressant att belysa friluftslivets socioekonomiska aspekter ur flera vinklar.

Hur är det nu ställt med frågan. Forskas det kring hur barn och ungdom från landets klassiskt välbeställda familjer bedriver friluftsliv. Vad är vanligt respektive ovanligt i en jämförelse med de mindre bemedlade familjernas barn och ungdomar. Finns det barriärer andra än ekonomiska. Hur skiljer det mellan pojkar och flickor med denna utgångspunkt. Massor av frågor att dissikera på den ivrige forskarens bord.

Under vintern hade jag och frugan en av dessa pojkar som aldrig hade bedrivit friluftsliv boende hos oss. Genom ett kommunalt intiativ kunde vi låna diverse utrustning för sport och friluftsliv.
En helt ny värld öppnade sig för honom och visst förstod han att utrustningen bara var till låns under en kort tid. Min kusins jämnåriga barn fick på julafton en skidutrustning för många tusen kronor och visst förstod ”vår” pojk diskrepansen mellan rik och fattig. Inte desto mindre hade pojkarna jättekul tillsammans med sina respektive skidor.

Vår kommuns intiativ Sportoteket var kanske följden av en inhämtad viktig kunskap. Att det finns behov att tillfredställa i friluftslivet. Att genom denna låneverksamhet har många möjligheter att finna friluftslivet som något positivt och kanske en livslång glädjekälla.

Nej jag tycker genusaspekten i friluftslivet inte är oviktigt, möjligtvis vill jag lyfta blicken något högre och ge ekonomisk prioritet från det allmännas börs till andra områden också.
Det forskas väl en del på socioekonomiska aspekter med, inom idrotten iallafall. Tror inte att de fälten behöver ställas mot varandra. Betänk att den här typen av studier troligen är rätt billiga att utföra då de inte innehåller någon intervention eller dyr utrustning eller liknande. Kunskap berikar, jag skulle hellre se att en stryper ROT-avdraget och lägger de pengarna till forskning om en måste betrakta det på det sättet.

Sen är det klart att det är onödigt med onödig forskning som exempelvis effekter av homeopati där vi redan vet att det inte finns några effekter. Genusforskning däremot tror jag är viktig då det finns stora problem med dålig jämställdhet inom många områden.
 
jag har inte räknat kön i tråden så vet inte om ditt antagande stämmer. skulle det va så som du säger så vad har det för betydelse?


Det är generellt ocharmigt med en norm som förnekar problematik hos en ickenorm. Alltså gubbar som förnekar könsdiskriminering eller genusproblematik. Eller vita som förnekar förekomst av rasism. Hetro som förnekar hbtq-diskriminering osv. Trots att det finns mängder av studier som belyser detta.

Om en är intresserad av kunskapsområdet finns säkert mycket kunskap att hämta. Istället för att kalla ett helt forskningsområde trams får du bemöta specifika slutsatser i studier med slutsatser från mer väldesignade studier som visar nåt annat. Det går inte att bli kunnig inom ett område utan att investera tid.
 
För övrigt så har jag drabbats av en oförklarlig slags allergi. Antagligen kommer den efter att ha läst vissa inlägg här på utsidan.

En förstår inte så bra när En läser om väskor när En menar ryggsäckar.

Man förstår betydligt bättre när Man skriver ryggsäckar när Man menar ryggsäckar.

Med vänlig hälsning,

En man. Något genusfrågeskadad... 😄
 
Ha ha! Jag trodde du var tjej! Men jag vet varför. Det är inte bara för att blomnamn känns feminina. Jag har känt en tjej som använde samma namn på nätet, så då föll det sig väl naturligt att anta fler likheter. ;)
 
Alltså, många håller ju med Hesslow och håller sig till lägret som hävdar att genusvetarna har satt agendan p.g.a. sina åsikter.

Jag har ofta frågat mig vad som har gett upphov till den åsikten i så fall, att män och kvinnor är mer lika än vad samhället avspeglar. Vad som har fått kvinnor att kämpa för rösträtt, lika lön som män och nu för samma förebilder inom friluftslivet. Kan det vara så att många kvinnor faktiskt har dessa intressen eller är alla bara lurade av rabiata genusvetare? Som kom varifrån?

Ja, jag känner inte till Hesslow mer än det där klippet jag hittade, men tycker det är bra att han belyser detta och står upp för sin forskning och inte bara backar när genusfolket protesterar. Känns som han tar ner dem på jorden igen med sina första meningar i föredraget om "den normala ordningen i vetenskapen" :)

Jag tycker det är rätt bisarrt att applicera genustänk till friluftslivet. Svårt att se nånting som skulle vara mer jämställt i samhället än just där. Vad är det damerna inte får som männen får? Vilken lag hindrar er?
 
Vad är det damerna inte får som männen får? Vilken lag hindrar er?

Någon "lag" är det förstås inte, men att det av varierande skäl är olika villkor för män och kvinnor i många sammanhang är inte svårt att se. För en hel del år sedan jobbade jag som lärare på en ingenjörsutbildning för enbart kvinnor. Denna högskoleutbildning (som gick i åtskilliga år i Blekinge och Kristianstad) var ett svar på frågan: Hur ska vi förändra att så få kvinnliga studenter söker sig till - och slutför - tekniska utbildningar? (För att ingen ska få en felaktig uppfattning om nivån på utbildningen så kan jag säga att de examinerade kvinnorna bedömdes vara lika duktiga som killarna.)

När det gäller friluftsliv skulle man till exempel kunna ställa följande fråga: Hur enkelt är det för en kvinna att bli välkomnad in i ett genomsnittligt jaktlag?
Och om man vill veta mer ska man förstås höra vad kvinnorna själva säger...
 
Vad är det damerna inte får som männen får?
Nytt liggunderlag?
När du reklamerar ditt liggunderlag så får du skyndsamt ett nytt skickat till dig trots att garantin har gått ut. Utan frågor. Eftersom du är man och ska på tur och göra något viktigt.
När jag (kvinna) reklamerar mitt liggunderlag av exakt samma fabrikat och med exakt samma fel, till och med inom garantitiden. Så får jag inget nytt liggunderlag, istället ska återförsäljaren och tillverkaren hålla på i två månader med att utreda saken. För det tas för givet att jag måste ha gjort något fel.
 
Ha ha! Jag trodde du var tjej! Men jag vet varför. Det är inte bara för att blomnamn känns feminina. Jag har känt en tjej som använde samma namn på nätet, så då föll det sig väl naturligt att anta fler likheter. ;)

Hoho, ja kanske det.

Namn kan vara förvillande, lilla bomsalvan kallades min skolkamrat när jag gick sprängutbildning på gatu - väg programmet.

Var det en kille eller tjej?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.