Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader?

Efter att ha förstört 3 kameror under regniga fjällvandringar så har jag börjat kasta blickar på olika typer av "äventyrskameror". De jag hittat med skaplig prestanda menar dock att användningsområdet när det gäller temperatur börjar vid 0.
Har ni några tips på kameror som inte bara tål stötar och vatten, utan också kyla?
/HåkanF
 
Efter att ha förstört 3 kameror under regniga fjällvandringar så har jag börjat kasta blickar på olika typer av "äventyrskameror". De jag hittat med skaplig prestanda menar dock att användningsområdet när det gäller temperatur börjar vid 0.
Har ni några tips på kameror som inte bara tål stötar och vatten, utan också kyla?
/HåkanF
Olympus tough tg-5 till exempel.

Peter HP

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Man kan även tänka på andra sätt för att lösa det.

Jag har ett IP68 skal till min Iphone när jag är ute och så jag kör den som kamera när det blir för vått. Brukar dock kunna hålla kameran ganska torr under ponchon så det blir inte så ofta även fast det regnar. Telefonen skulle jag ha med även om den inte var backup-kamera.

Senare Iphone (från 7 tror jag men dubbelkolla innan den får bada) har IP67 vilket ska vara fullt tillräckligt, men garantin lär ändå inte gälla vattenskada så det är upp till var och en att prova. Även andra vattentäta mobiler med hyfsad kamera finns.

Jag övervägde att köpa en vattentät kamera (tyckte då Olympus Tough TG-5 verkade vara bästa alternativet) men pga de ofrånkomliga nackdelarna (vikt, bildkvalite) så fastnade jag i stället för en Sony RX-100 IV som jag alltså kombinerar med Iphone när det är för vått. Sämre bildkvalite med Iphone, men jag kan i alla fall ha en kamera tillgänglig jämt. RX-100 är inte vattentät men lär vad jag har hört vara hyfsat vädertålig.

Att hitta en kamera som inte tappar prestanda ner mot noll blir nog svårt. En gammal mekanisk för filmrulle har inget batteri och därmed inga batteriproblem, men jag gissar att det inte var vad du tänkte dig.
 
Tidigare hade jag Panasonics vattentäta kameror. Numera har jag Olympus TG-4. Den klarar kylan riktigt bra. Reservbatteri har jag ändå alltid med. Tänk på att filmning drar ur batteriet snabbt speciellt i kyla.

Generellt så betyder fotografen mer än kameran.

Jag är rätt nöjd med min Olympus. Men förstås är fasta brännvidder på dyrare kameror bättre på kort skärpedjup djurfoto och en del annat.
Kanske mest tydligt i svagt ljus samt att hitta skärpan under filmning på längre brännvidder.

Panasonics serie var ömtålig i stativgängan som är direkt i plastchassit. Lätt att det gängar lite fel och att det läcker in vatten.

Thure
 
Panasonic Lumix DMC-FT5

Haft kameran i några år nu, kan säga att jag är nöjd med den. Ville ha en liten, lätt och tålig kamera och då blev det denna! Vill inte släppa med mig min tunga systemkamera ut i gyttjan… Denna äventyrskameran klarar -10° grader, 13 meter under vattnet och tappas från 2 meters höjd ner i betongen etc. Bilderna och filmerna är jag nöjd med, man får ta kameran var den är för… det är ju ingen DSLR, utan en kamera man inte behöver vara rädd om. Och det är ju alltid trevligt med bilder från sina turer… och betydligt bättre än en mobiltelefon kamera.

Lite Data:
Modell: Panasonic Lumix DMC-FT5 (ävetyrskamera)
Upplösning: 16.1 MP
Sensor: MOS sensor
Optik från: Leica med bildstabilisator
Zoom: 28 - 128mm (35mm equiv.)
Vikt: 188g
Övrigt: GPS, GPS-logg, Barometer, Platsinfo, WiFi, NFC, Kompass, Höjdmätare, Djupmätare, Flygplansläge, Resdatum, Tidzoner, Ansiktigenkäning, Svenska menyer etc.

”Lumix DMC-FT5 är vattentät ner till 13 meters djup och tät mot damm och smuts motsvarande IPX8- och IP6X-standarderna. Den är också stötsäkrad och klarar att gå i backen från upp till 2 meters höjd eller motstå ett tryck på upp till 100 kg. Dessutom tål den kyla på ett sätt som passar oss nordbor – ända ner till -10 °C. Väl inne i stugvärmen igen förhindrar den nya antifog-behandlingen att optiken immar. Det här är en kamera som hänger med till Svalbard eller till Det Stora Barriärrevet och hjälper dig att ta med de mest fantastiska bildbevisen från upplevelserna hem igen.

Med FT5 filmar du i Full HD-kvalitet (1920 × 1080/50p, AVCHD Progressive) eller i streaminganpassat MP4-format (25p). Ljudupptagningen är imponerande tack vare stereomikrofon med brusreducerande zoomfunktion och Dolby® Digital. Time Lapse-funktionen är otroligt användbar. Ställ in starttid, intervall och hur många bilder som ska fotograferas och sedan tar kameran en serie bilder helt automatiskt som sedan kan spelas upp som en film – perfekt när man vill föreviga ett utsträckt skeende som till exempel en solnedgång.

Integrerad Wi-Fi®- och NFC-teknik gör kameran så mycket enklare och roligare att använda. NFC (Near Field Communication) kopplas kameran till en smartphone bara genom att man låter enheterna nudda varandra och följer några enkla instruktioner. Sen styr du din kamera alla funktioner med din smartphone och du ser även live vad din kamera ser, sen kan du bläddra i kamerans bild/film mapp och kolla på bilderna/filmerna direkt i din smartphone, plus du kan kopiera filerna från kameran till din smartphonen och viseversa. Med ”Panasonic Image App” i smartphonen kan man snabbt lägga upp bilder direkt på sociala medier. Med funktionen Instant Transfer kan kameran automatiskt lägga upp alla nya bilder på angiven server på ditt trådlösa nätverk och WiFi Direct™ gör att du kan visa bilderna direkt på många DLNA-kompatibla VIERA-skärmar.

Den nya GPS-funktionen stöder GLONASS (Global Navigation Satellite System) vilken ger ännu högre precision än tidigare. Här visas till exempel land, region och stad tillsammans med speciell information knuten till platsen. Under resans gång geotaggas och sorteras bilder och filmer automatiskt och loggningsfunktionen gör att kameran sedan kan visa färdrutt och avstånd med hjälp av en gratis Google Earth app. Kompass, höjdmätare och barometer är andra praktiska funktioner som kan vara användbara när kameran följer med ut i vildmarken.

En helt ny 16,1 megapixel MOS-sensor ökar hastigheten på bildbehandlingen och gör det möjligt att filma med mycket hög kvalitet. Bildprocessorn Venus Engine har uppdateras med ny brusreduceringsteknik (Wavelet NR) och bidrar till en fantastisk bildkvalitet med hög skärpa och lågt bildbrus även vid höga ISO-tal. FT5 är utrustad med ett Advanced Underwater-läge som kompenserar för det bortfall av rött ljus, som lätt uppstår vid fotografering och filmning under vatten.”

Källa och Länk: Panasonic Lumix DMC-FT5

Mvh troswe
 

Bilagor

  • wpid-20150805_123656-1.jpg
    wpid-20150805_123656-1.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,268
Jag har Olympus tg-5. Vet inte om den är bättre eller sämre än nån annan modell. Motljus är den inte så bra på men på det hela taget funkar den bra.
 
Mitt förslag är Nikon AW1 som jag nu använt i ett antal år både vid paddling och långfärdskridsko. Alltid sittandes på utsidan av flytvästen eller på ryggsäcksaxelremmen.

Har klarat åtskilliga bad och markfall samt minusgrader. Är faktiskt riktigt förvånad vilken "pansarvagn" kameran verkligen är. Dessutom tycker jag att bilderna blir riktigt bra, särskilt om man använder den fasta 10mm 2.8 gluggen...

Har åkt med kameran ner runt 10minus plus kylfaktor från vinden, så ja jag anser att kameran funkar i kyla. men då är det ju bra med något extrabatteri om man skall vara ute flera dagar.

MVH

Pelle
 
Framgick kanske inte tidigare.

Jag har både Panasonic FT- 5 och Olympus TG-4. Olympusen är lite nyare har mer ljusstark optik och batteriet tål kyla bättre. Ergonomin något bättre på Panasonics kamera. På Olympusen kommer jag ibland åt zoomningen ofrivilligt.
Olympusens wkfi-app är seg.

Nya modeller tillkommer och sensorerna blir successivt bättre. Finns många tester på nätet.

När jag paddlar kajak brukar jag ha med både en sån här oöm kamera och en digital SLR. På flerdagars fjälltur bara den oömma kameran.

Nedan exempel med Olympus där jag digitalt beskärt motiven i efterhand då blir pixligheten förstås lite störande. Långfärdsskridsko i Åboland och Åland skärgård 3-4 mars 2018

Thure
 

Bilagor

  • 2018-03-04 22.02.41.jpg
    2018-03-04 22.02.41.jpg
    25.3 KB · Visningar: 1,128
  • 2018-03-04 22.01.12.jpg
    2018-03-04 22.01.12.jpg
    11.3 KB · Visningar: 1,127
  • 2018-03-04 21.59.55.jpg
    2018-03-04 21.59.55.jpg
    61.5 KB · Visningar: 1,136
Vill du ta steget upp till en systemkamera är Olympus OM-D E-M5 mkII eller OM-D E-M1 mkII båda vatten och dammskyddade samt specificerade att fungera ner till -10 ihop med motsvarande vatten/dammtätt objektiv i m43 serien från Olympus eller Panasonic. Självklart inte lika skyddade som Olympus Tough som skall tåla nersänkning i vatten. Själv har jag gått upp från kompaktkamera till OM-D E-M5 MkII på mina fjällvandringar, valde det kamerahuset pga vikt och ihop med ett Panasonic 12-60 (24-120mm i 35mm ekvivalent) täcker det ett stort användningsområde till knappt 650 gram i vikt.
Claes Grundsten skriver här lite här om E-M1:
http://www.objektivtest.se/nyheter/...tt-halvar-i-naturen-med-olympus-e-m1-mark-ii/

DPreview testade vattenskyddet på några systemkameror nyligen, finns att läsa här:
https://www.dpreview.com/news/19778...-canon-nikon-sony-and-olympus-weather-sealing
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...