Plantar fasciit

Tips! Stötvågsbehandling

Hej!
Har själv haft problem mycket länge. Jag har provat olika sulor och övningar från sjukgymnast utan framgång. Fick tipset om stötvågsbehandling så jag har börjat med det. Det är lite smärtsamt men jag skulle våga säga att det hjälper. Hör med din sjukgymnast om de erbjuder sådant. Lycka till
 
Jag drabbades också väldigt plötsligt för 5 år sedan. Stötvågsbehandling, gjutna inlägg och bra skor (mjuk dämpande sola med en stadig uppbyggnad) gjorde att jag till sist blev bra. Slarva jag med skorna (finskor utan inlägg eller barfota) gör sig plantar farcit påmind med en gång, inte så stark dock som det var i början. Jag fick slänga eller ge bort så gott som alla mina skor och går numera i joggingskor med bra dämpning och stabilt uppbyggnad. Här måste man pröva fram sig, joggingskor med "fly knit" har bra dämpning men ingen stabil uppbyggnad. Vissa fritidsskor funkar också bra, favoritskorna är ett par Haglöfs med dämpning som jag använder till vardags. Snyggt, nej men vem bryr sig. Vid fjällvandring använder jag Meindl och tejper fötterna i förebyggande syfte. Det har funkat bra.
Mvh Veni
 
Jag hade problem plantar fasciit förra året. Nu börjar det vara på bättringsvägen men foten skriker till ibland när den tycker att jag gått för länge.

Jag upplevde skridskoåkning, med specialgjutna inläggssulor i pjäxan, som mycket mer skonsamt mot foten än andra aktiviteter. Foten är ju rätt stilla under skridskoåkning. Däremot kunde det göra rejält ont när jag skulle av isen. Uppförsbacke med den extravikt som ryggsäcken utgjorde var ingen höjdare för foten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...