Märklig prissättning på XXL

Jag var på XXL för att titta på en sked till en annan tråd här på Utsidan

Vid kassan hade dom Gainomax

http://www.xxl.se/traning/kosttills...x-gainomax-recovery-jordbar/p/1102773_4_style


som dom tyckte att rekommenderat pris var 35 kronor men nu nedsatt med 7 kronor om jag minns rätt, så priset var 28 kronor och inte 14 kronor som det står i länken ovan.

XXL säger sig har prisgaranti http://www.xxl.se/30-dagars-prisgaranti

På dyra ICA har jag för mig att dom vill ha 16,90 eller om det är 17,90 för Gainomax

På Rusta som ligger granne med XXL där jag bor vill dom ha 12,90 för Gainomax och det är nog är deras ”normalpris”

Per
 
XXL har lägre prissättning på nätet då det inte är någon butikshantering som kostar. Jag har handlat i butik och fått nätpriset efter tillsägelse, expediterna fixar en lapp som rättas till i kassan. XXL är billiga på mycket men inte billigast på allt...
 
XXL brukar alltid honorera nätpriserna om man säger till de som jobbar på avdelningen och får en lapp med sig till kassan. Annars har de liknande prisfilosofi som ex MediaMarkt, dvs jo-jo priser som åker upp och ner. Men är man medveten om varans normalpris och har tid att vänta kan man göra fynd när ett extraerbjudande dyker upp.
 
vad är problemet? hittar du varan billigare på en annan butik så får du mellanskillnaden tillbaka...

eller missar jag något?


Jag har i rubriken Märklig för jag tycker det är märkligt att man på XXL tycker att rekommenderat pris är bra nära dubbelt så stort som på den dyra ICA butiken. Sedan är det möjligt att på riktigt dyra ställen som Pressbyrån eller Statoil tar 35 kronor för en Gainomax.

Jag är ingen storkonsument av Gainomax och andra energidrycker, eller vad det nu heter. Jag dricker för det mesta vatten från kranen (Aqua kommunale) när jag är i Sverige.

Per
 
rekommenderat pris är leverantörens rekommenderade pris. Ica-butiken sätter det pris dom vill, XXL likaså, skillnaden är att om du köper på XXL och hittar billigare någon annanstanns så får du mellanskillnaden tillbaka, det fick du väll eller vad sa dom?
 
Men det är väl ingen som tror på de rekommenderade ordinariepriserna?
Som vanligt får man göra sin egna bedömning av prisvärdheten.
XXL har en del fynd och mycket som är dyrt skräp, men håller man lite koll så tycker jag XXL är rätt OK.

Tror och tror. Ibland kan man ju kolla i tillverkarens produktkatalog och hitta rekommenderade priser. Om man jämför dessa med det som står som rek pris på butiken så tycker jag man beter sig rätt bedrägligt faktiskt. Särskilt när man som XXL på varenda prislapp påstår att du sparar X kr mot rek pris. Då ska ju det stämma också.

Ibland slår det åt andra hållet i och för sig, på vissa produkter anger XXL ett lägre rekommenderat pris än vad de andra butikerna säljer varan för. Vilken butik skulle erkänna att man håller sig över tillverkarens rek pris? :)
 
XXL och addnature använder rek.priset så att det ska se ut som REA, men det är det ju inte fråga om.

Skulle också vilja kalla det "bedrägligt beteende". Ett lågt sätt att skylta med priser.
 
prisgarantin

Jag använde xxl:s prisgaranti mot dem själva. För någon vecka sedan köpte jag ett Helsport Ringstind 2 för 3500 kr. Rek pris enligt Helsport är 4600 NOK och ska självklart tas med en nypa salt. Tältet finns billigare än så lite varstans. När xxl hade nyhetsbrevsprenumerantrea med 25% på hela köpet skulle tältet ha varit nästan 900 kr billigare än vad jag betalade. Jag påpekade detta för xxl och de krediterade mig genast mellanskillnaden och tältet kostade mig till slut 2625 kr.

Jag är nöjd, men tycker samtidigt att det är lite drygt att det ska vara upp till kunden att få det bästa priset. Ena veckan kostade tältet 3500 i internetshoppen och samtidigt 4000 i fysisk affär, men där matchar de nätpriset om man känner till det. Nästa vecka är det samma sak men med 25% rabatt och är man påpasslig kan man under dessa två dagar utnyttja prisgarantin om man köpt varan för mindre än 30 dagar sedan...

Jag har ibland funderat över northstars priser på deras tält som ständigt är nedsatta. Deras Arctic alpine tält säljs endast där och ordinariepriset verkar mest vara symboliskt (och närapå vilseledande).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...