Metod för att torka tände

(Hoppas det är rätt forum)

Har varit ute och plockat bark och små bitar av fallna björkar som jag tänkte torka och använda som tände på nästa tur. Har ni några bra tips på hur man bäst torkar sagda material? Just nu ligger det i en spann i solen på balkongen, men det kanske finns bättre / snabbare sätt?

Tack!
 
Just björknäver brinner bättre om det kommer från färska björkar och inte från murkna björkar. Den färska björknävern är så impregnerad med oljor att den knappast blir våt.
 
Fantastiskt, tack för svaren!
Ska se om det finns några levande björkar som kan tänka sig att bjuda lite nästa gång jag går och letar!
 
Tack! Det var min tanke också. Av nyfikenhet, finns det någon som har en bra beskrivning på hur man på bästa sätt avlägsnar barken från björken? Det byggs i närområdet och fälls en del mindre björk så kanske kan jag hitta nyfällna träd...
 
Tändmaterial är ett intressant ämne.
Har haft för vana att stoppa hittat bra tändmaterial i jackfickan när jag vandrat och sedan låta det ligga kvar där tills vidare. Fylla på lite allt eftersom alltså och möjligtvis torka bort lite väta i fickan.

Är ingen expert, men det lite feta, lätt oljiga, verkar fungera bäst, speciellt om det är vått ute och i princip allt är eller blir vått. Jag upplever att det generellt blir mycket svårare när det är kallt, vått (och mörkt) och de flesta håller säkert med om det. Alltså, ta höjd för det som fungerar i de sämre förhållandena.
Att alltid ha en speciell ficka i min vandringsjacka där jag har tändmaterial känns mer som en nödfallsgrej om jag skulle bli av med ryggsäcken t ex eller helt enkelt inte klarar att leta upp nytt tändmaterial när det verkligen behövs (av samma anledning har jag skyddade tändstickor både i jackan och ryggsäcken).I början trodde jag det bästa tänd materialet var det riktigt torra, men där har jag ändrat uppfattning med tiden. Om det inte är torrt när man ska tända så spelar det mindre roll om det var torrt tidigare.

Har på senare tid fallit för frestelsen att titta på hur andra gör och då också köpt färdig "tinderwood/fatwood" (ett packe små men rejäla, naturliga, bitar av något oljigt/fett trädslag) samt något annat som ser ut som vaxade skivor som man mycket lätt bryter med näven. Båda kostade en liten slant, men kändes ändå väldigt dryga. Innan hade jag alltså plockat själv och det var aldrig mer än vad som rymdes i fickan... Fatwood kan man karva lite av för att börja med, sedan tillföra annat något grövre tändmaterial.

Bommulstussar som man smetar in vaselin i är också en variant som vissa verkar förtjusta i, men det har jag inte provat själv. De verkar bli så kladdiga att man verkligen vill ha dem i en liten behållare oavsett fukt och väta. Det är som jag förstår det aldrig fråga om att "torka" dessa tussar.

Har jag också gått ut enbart för att testa gör upp eld med tändmaterialet, kniv och eldstål och det jag råkat hitta att elda med. Som sagt, ingen expert, men känns bra att testa och träna lite. Har lärt mig det den hårda vägen.
 
Biltema har stora påsar trästickor för en femtilapp. Jag köpte en sån att använda till att röra runt i färg med då dom är hyvlade och av nåt fett träslag. Räcker nog en halv livstid för påsarna är STORA! :)
 
Man behöver inte mecka så mycket normalt sett i barrskog. Hitta lämplig död björk som inte är för rutten, ta några bitar och förvara torrt. Jag har en liten påse i jaktryggsäcken som fylls på med jämna mellanrum. Små bitar av näver återfinns också i fickor i kläderna. Så länge det inte finns massa murket trä på nävern torkar den snabbt.

"köpebränsle" har jag lite till övers för på sommaren. Bättre att veta hur man hittar det man behöver på plats utan att göra onödig åverkan. Vem vet när man glömmer påsen.

På vintern är dock utmaningen lite större. Då har jag gott bet (rimfrost på granknastret) och kan tänka mig att tjärstickor skulle varit bra att ha. Även dessa går ju dock att rätt lätt att hitta och att ta en liten bit död tjärved tror jag i de flesta fall går för sig. Jag fick en gång en burk spånor "fatwood" av märket Light my fire. Tämligen värdelöst jämfört mot lite fin näver tyckte jag. Stickorna kanske är bättre.

Inlägget skrivet med mobil
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...