Skarva Topprep?

Jag vet att man kan skarva 2 rep för firning, men nu är jag i ett tillfälle då jag eventuellt skulle kunna skarva 1 dynamiskt rep och ett Statiskt Rep för Topprepsklättring.

Vid detta tillfälle kan knopen vara på ena sidan av ankaret och klättraren på den andra sidan.
Men är detta lämpligt eller finns det problem med att skarva för topprep?
Med andra ord är knopen på samma sida om ankaret som säkraren hela tiden.

Det handlar om 2st 10m rep.

http://climbinghouse.com/2011/05/ropework-double-rope-top-rope.html

Jag har ett 60m jag använder, men tänkte att vid vissa tillfällen kan klättras på 2 ställen vid samma klippa samtidigt och i nödfall använda denna teknik utan att köpa ett rep till.
 
Om man tänker sig att det är leder där insteget egentligen ligger lite högre än platsen där säkringsmannen står så kanske det kan funka ren praktiskt - men det kräver ju att repet har väldigt rätt längd för att knuten inte ska behöva passera bromsen. Att låta knuten passera bromsen låter så pyssligt, när man nöter på topprep, att jag aldrig skulle se det som ett praktiskt alternativ.

Att repet är statiskt är ingen nackdel och med t ex dubbel fiskarknop så ska det förstås inte vara ett problem med knuten annat än när den behöver passera bromsen.

Om leder är långa, så är ett bra alternativ att säkra uppifrån istället för nerifrån eftersom reptöjningen gör att man som klättrare är lite dåligt säkrad på insteget och några meter upp. Möjligen kan ju det också vara ett bra alternativ på kortare leder, när man inte har rep som är långt nog för att toppsäkra "normalt".
 
Om det är typ två tio meters-leder bredvid varandra kan du använda samma sextiometersrep till båda lederna samtidigt, krävs tio minuters paint om jag ska förklara hur bara... håll till godo.
 
Alltså bilden är solklar, rosa personer säkrar, bruna personer klättrar, repet är blått, svart än ankare, rött är centralpunkten.
:)
 

Bilagor

  • utsitan.png
    utsitan.png
    74.6 KB · Visningar: 1,396
intressanta svar. Trevligt att det engagerar någon.

Det handlar självklart om fyra klättrare men bara två erfarna. Tanken var att kunna klättra topprep med två nybörjare vid en upp till 10m hög sportklätterklippa utan att köpa ett fullångt rep till. Om det nu är så bra idé är fortfarande oklart men in nödfall så kan vi konstatera att det går. Det kan givetvis bli så att man inte kan klättra ändå upp eftersom knopen tar i ankaret, men det är något man eventuellt kan leva med vid tillfället.

Och som tidigare nämnts så går det ju kanonbra att använda ett 60m om lederna ligger i anslutning till varann. Detta är ett bra tips då jag inte alls tänkt på det tidigare. Smart.
 
Det finns ett ytterligare sätt att lösa det hela på. Då behövs det bara två klättrare och ett rep. Jag blev så inspirerad av Lyckegards konstverk att jag producerade ett eget!

Det är alltså en form av simultanklättring, där den ene klättrar upp när den andre klättrar ned.

I själva verket bör repet vara längre än på bilden om den ene ska slippa börja uppifrån ankaret.
Då toppsäkrar helt enkelt den ene den andre och när denne andre är uppe, så knyter alltså den ene in sig - troligen en bra bit från repets ände.

Detta är mycket avancerat och kräver egentligen två kvalificerade simultanter för att kunna genomföras säkert och elegant.
Jag har gjort det inomhus som ren uppvärmningsövning. Det stred tydligen inte mot grönt-kort-ackrediteringen.
 

Bilagor

  • simultanter.gif
    simultanter.gif
    2.7 KB · Visningar: 986
Men varför stanna där. Är bara repet långt nog och klippan inte alltför hög är det bara att seriekoppla klättrarna. Karbiner i inknytningen och ett eller annan block mot friktionen så...
 

Bilagor

  • Seriekoppling.png
    Seriekoppling.png
    7.6 KB · Visningar: 885
Jag har alltid varit för simultanklättring. Om man ser till att klättrarna säkrar varandra kan ju de därmed lediga säkringsmännen dricka kaffe samtidigt istället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...