Kampen om laponia har börjat...

William, om du kan din historia så hoppas jag att du inser att du närmast ordagrant citerar ledarsidorna i alla högertidningar om Ådalen 1931.

Är inte ens 30 fyllda så tyvärr.
Detta är helt och hållet mina egna tankar och åsikter.
Har för mig att jag sett ett urklipp från Ådalen, men dog inte någon under den protesten? Var väl en protestmarsch eller misstar jag mig?
 
Mjo, 5 personer dog. Polis och militär skyddade företag som tog in strejkbrytare för de hade laglig rätt.

Högersidan argumenterade precis som du att de inte har någon rätt att bryta mot lagen för att skydda sina intressen. De borde gå den rätta vägen och acceptera lagen.

De flesta fick tillslut inse att utsatta människor har små eller inga möjligheter att få sin röst hörd utan att göra något konkret. Det här handlade om arbetsmarknaden, och arbetare har pga Ådalen och andra händelser numer strejkrätt, så man inte riskerar att bli skjuten.

Det här är en annan händelse, men likheterna är tyvärr många, snart 80 år efter.
 
Mjo, 5 personer dog. Polis och militär skyddade företag som tog in strejkbrytare för de hade laglig rätt.

Högersidan argumenterade precis som du att de inte har någon rätt att bryta mot lagen för att skydda sina intressen. De borde gå den rätta vägen och acceptera lagen.

De flesta fick tillslut inse att utsatta människor har små eller inga möjligheter att få sin röst hörd utan att göra något konkret. Det här handlade om arbetsmarknaden, och arbetare har pga Ådalen och andra händelser numer strejkrätt, så man inte riskerar att bli skjuten.

Det här är en annan händelse, men likheterna är tyvärr många, snart 80 år efter.

Ahh bra då kom jag ihåg hyfsat rätt i alla fall.

Det var ju lite väl extremt åt det andra hållet. Klart, nu vet man inte exakt vad som hände då, i alla fall jag vet inte, varför man tyckte det behövdes döda folk. Det försvarar jag inte, tror jag få människor gör.
Men vi har ju dessa 5 att tacka för rätten till att protestera utan risken att bli skjutna av lagens beskyddare. Som du säger, utan dem hade läget sett annorlunda ut, för strejker och arbetsrätter.

Nåväl, jag fick skriva ut mina åsikter om detta, tackar för en sansad "debatt" om man nu kan kalla det för debatt. Fick en liten ögonöppnare tack vare det. Nu får jag fokusera på annat!

Ni i Jokkmokk, lycka till med ert, oavsett vilken sida ni står på!
 
Mineralstrategin...

Detta handlar om regeringens mineralstrategi!!!
Detta är större än Jokkmokk.

Idag har Sverige 16 aktiva gruvor. 2030 ska vi ha 50 aktiva gruvor.
Vart tror ni dom hamnar? En ska tydligen hamna hos oss. Vart hamnar nästa tror ni?

Jag ser inte mig själv som en aktivist. Jag är en medborgare som fått nog! En friluftsälskande människa som är rädd om miljön. En medmänniska som inte kan hålla tyst och se hur Sverige behandlar vår ursprungsbefolkning.

Gott folk. Aktivister eller inte.
Det som sker nu är inte okej i den tid vi lever idag!

/ Matti i Jokkmokk
 
Detta handlar om regeringens mineralstrategi!!!
Detta är större än Jokkmokk.

Idag har Sverige 16 aktiva gruvor. 2030 ska vi ha 50 aktiva gruvor.
Vart tror ni dom hamnar? En ska tydligen hamna hos oss. Vart hamnar nästa tror ni?

Jag ser inte mig själv som en aktivist. Jag är en medborgare som fått nog! En friluftsälskande människa som är rädd om miljön. En medmänniska som inte kan hålla tyst och se hur Sverige behandlar vår ursprungsbefolkning.

Gott folk. Aktivister eller inte.
Det som sker nu är inte okej i den tid vi lever idag!

/ Matti i Jokkmokk

Kan inte låta bli, en kommentar till :)

Här har du helt rätt och jag håller med dig till 100%!
Sverige har aldrig behövt kolonisera Afrika eller liknande eftersom man utnyttjat Norrland. Man är så mån om kulturer, men inte vår egen ursprungskultur.

Behöver ni namn till en protestlista, så är jag med högst upp för att försvara vårt Norrland!
Men jag tar avstånd från allt våld och förstörelse av verksamhet, så länge den sker på lagligt sätt. Det är baksidan med demokrati...

Vi får starta ett vildmarks/glesbygdsparti och utmana Stockholm!
 
MIneralexploatering

har företräde i svensk lag och praxis. Detta går ut över många andra samhällsintressen. Civil olydnad kan vara bra temporärt men frågorna måste lyftas vidare för att det skall bli ändring på sikt.

Vad menar du med följande citat i ursprunginlägget Matti?

"Polisen eskorterar in civilgarde bestående av privata gubbar."

Jag är mycket oroad över den här mineralexplateringen i Jokkmokksområdet och längre norrut och hur den påverkar miljö och verksamheter som rennäring och turistnäring, samt inte minst stämningen mellan olika grupper i befolkningen.

Samtidigt så är Malmbanan och järnmalmen i Norrbotten historiskt en förutsättning för infrastrukturen i området som resulterat i turismen.

Thure
 
Detta handlar om regeringens mineralstrategi!!!
Detta är större än Jokkmokk.

Idag har Sverige 16 aktiva gruvor. 2030 ska vi ha 50 aktiva gruvor.
Vart tror ni dom hamnar? En ska tydligen hamna hos oss. Vart hamnar nästa tror ni?

Jag håller med om att regeringen med dess mineral- och gruvpolitik bär det yttersta ansvaret för vad som håller på att ske. Jag skulle önska att det fanns ett helt annat miljötänkande i partierna, det är med sorg jag ser att åtskilliga av våra miljömål inte nås. Ifråga om mineral verkar det inte ens kopplas ihop med dessa mål. Var finns en långsiktig och genomtänkt plan för hur mineralutvinning ska kunna förenas med andra intressen och med miljövården? Det ser ut som om gruvetablering lever sitt eget liv, i en egen skyddad värld där det viktigaste är att gruvföretag ska få genomföra sina prospekteringar och utvinningar.

/Hans
 
Så jäkla dåligt att det kommer hit utänska företag och gör vinster på Svenska naturtillgångar
utan att ens beatala en rimlig skatt för sitt miljösvineri,
kvar lämnas milöfrliga rester och en sargad natur/vildmark.

I vanlig ordning blir det väl Svenska skattebetalarna som förr eller senare får stå för notan
när det ska saneras,och ortsborna som få leva i resterna av den natur som blir kvar.

Skämmes,ta mig fan.
 
Ang Ådalen-31;visst är texten på minnesstenen "Nöd bryter lag"?
Hur många av vår historias hjältar har i något skede i livet ansetts kriminella? t(ex Nelson Mandela,Lech Walesa,Vaclav Havel).
Vissa lagar är djupt orättfärdiga och otidsenliga.
Att poliser gör sitt jobb har jag förståelse för,men undrar hur det känns inombords för dem när de "flyttar" på aktivister. De kan ju mycket väl sympatisera med vad de står för.
En liten fråga i dagens lokaltidning ang för/emot gruvetablering i Kallak ger ungefär 70/30 till etablerings fördel.
Historien visar rätt ofta att majoriteten inte hade rätt i det längre perspektivet.
Att jämföra det som nu sker i Kallak och i färlängningen det eventuell Jokkmokk mining district med när LKAB etablerades i 1900-talets början känns ej rätt.
Kiruna skulle bli ett mönstersamhälle och Hjalmar Lundbom m fl hade nog många samhälleliga visioner. Malmberget;(som jag trots allt känner bättre även om jag en period bott i Kiruna samt alltid stortrivts där vid vistelser),det samhället rivs,måste flyttas,där har man förståelse för vad som sker på ett annat sätt.
Många från Jokkmokk arbetar idag i gruvindustri och ligger borta.Oftast jobbar de åt någon underentrepenör,så visst finns kunnande även bland lokalbefolkningen. Lönen är bra,arbetstimmarna många.Sen åker man hem och är ledig ett tag.
Traktens åkare gläds åt allt jobb de får härikring.En tid...
Hållbarhet och långsiktighet,lokal förädling är tankegångar som lätt glöms vid utsikten av god inkomst nu.
För mej liknar det att elda upp alla träd ikring sej.Till slut blir det ändå svinkallt.
 
Jag har jobbat i privata företag en stor del av mitt arbetsliv och konstaterat att verkligheten många gånger inte stämmer med företagens stolta uttalanden om sin verksamhets kvalité, miljömål mm. Inte ens hos dem som verkligen försöker. Än mindre hos dem som bara har orden som en vacker fasad.

När det gäller Beowulf Mining blir jag betänksam på grund av deras engagemang i Ruotevare. Denna rika malmfyndighet har väl varit känd i hundratals år och jag gissar att åtskilliga gruvbolag har känt en stark frestelse att lägga vantarna på den.

Samtidigt har Sareks nationalpark legat som närmsta granne i över hundra år, och själva malmfyndigheten ligger i ett naturreservat med staten som markägare (Kvikkjokk-Kabla FUR). Att ett företag ens tänker på att utvinna här är väldigt olustigt. Men lagen ger dem rätt att begära tillstånd för exempelvis prospektering.

Nu drog sig Beowulf Mining ur just detta projekt för en tid sedan. I en artikel i NSD hänvisar de till att det skulle bli för kostsamt och tidsödande att fortsätta. Men några överväganden som gäller miljö, lokalbefolkning, samernas osv verksamhet verkar inte spelat så stor roll. Får man prospektera, så vill man göra det. Är det lönsamt att bryta så vill man det också. Det är så ett vinstdrivande bolag så gott som alltid fungerar. Och ska begränsningar göras och hänsyn tas så måste lagstiftning och myndigheter stå för det. Men vad ska den lilla människan göra när man upplever att både de privata företagen och myndigheterna sviker sin uppgift att ta ansvar?
 
Verka för att en lagändring kommer till stånd.Rösta "rätt".vad nu det innebär. De protester som nu uppmärksammas kan bana väg för en mer demokratisk process i bästa fall.I sämsta fall står lilla Jokkmokk nu inför en riktigt rå splittring blad oss ca 500 männsikor.
En gemensam linje hos samtliga folkvalda där man ser till jordklotets bästa och ej den kortsiktiga ekonomiska vinsten. Läser att politikeran nog kommer att säga ja till en annan omtvistad etablering i Västerbotten.
 
Vad menar du med följande citat i ursprunginlägget Matti?

"Polisen eskorterar in civilgarde bestående av privata gubbar."

Med detta menar jag att vi demonstranter fick inte beträda ett visst område. 200-500meter från sprängningarna. Aktivister sitter där inne i träden. Polisen slår och kastar bort aktivister från vägen när bilar ska ut och in. Sånt man får räkna med.

Då plötsligt eskorterar de in ett par bilar med ett gäng gubbar. Som en lynchmobb. Stämningen är spänd. Folk är ledsna. Oroliga. Polisen föser bort folk och bilen med de som är positiva kan köra in följda av polisen.

Sedan...får gubbarna härja fritt. Uppe i träden sitter demonstranter som mänskliga sköldar. Nära sprängningsområdet. Riskområde troligast.

Jag försöker komma in med en kamera för att kunna fota. Blir upphunnen och utvisad med hot om böter. Jag vill se så att aktivisterna INTE slås ihjäl! Nordnytt går in men får böter.

Renskötare som vill gå in blir oxå avvisade.

De som sitter gömda på området berättar hur gubbarna ropat att de ska bryta benen av dem när de kommer ner.

Detta är som värrsa sämsta västernfilmen...bara det att det finns ingen hjälte som kommer och räddar... Det finns bara en polis som går i det utländska gruvbolagets namn.

Sprängningarna utfördes trotts att folk satt i träden... Det är absolut inte okej!

Just av denna anledning måste vi vara många människor där ute. Vi behöver hjälp innan nått går riktigt dåligt... Civila mobbar är mig veterligen inte tillåtna enligt svensk lag. Att polisen godkänner detta är sanslöst!

Håll koll... Uppdrag Granskning och mycket annan media är på plats. Detta kan inte gå obemärkt förbi...jag hoppas att det kommer att ge ett efterspel...

Men alla ni där ute. Ni behövs. Ni röstar. Kanske är det just ni som valt dem som sitter i makten idag. De som säger att i Rönnbäck är minerallagen starkare än vår ursprungsbefolkning...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...