Ont i knaet!

Hej!
Jag undrar om det finns nagon som kan saega vad det aer for fel pa mitt knae. Jag har under den senaste manaden inte kunnat springa nagot vidare pga av vaerk i knaet. Allt borjade med att jag stack ut och sprang lite for forsta gangen i varas, 20km. Det forsta 17 gick vaeldigt bra men de sista 3 var lite mer plagsamma. Efterat blev jag stel i knaet, men det fannns ingen svullnad.

Efter detta laet jag bli att springa under tre veckor, trodde att det skulle raecka men daer hade jag tydligen fel. Det gor ont pa vaenster sidans utsida av vaenster knae. Jag kan utan problem anvaenda kaet i lite mindre belastade situationer som tex cykling, aerobics alt snabbare gang. Men springa det kan jag inte.

Om det finns nagon som har haft liknande besvaer sa skriv gaerna och beraetta om vad det var och hur man blir av med det.

MVH
Kenny
 

Guest

Gäst
Brosk kanske...

Har du haft några som helst problem innan med knäet? Har själv en del "besvär" med knäet härrörande från en knäskada för många år sedan. Den gången var det en ledkapsel som gick sönder men jag kan fortfarande idag bli något stel i benet efter vandrat en längre sträcka med packning. Om detta beror på att jag gått och varit försiktig en lång tid efter knäskadan och på så sätt orsakat att främre lårmuskeln blivit kortare eller om det är pga skrovligt brosk på insidan av knäskålen vet jag inte.

Men har du så ont i knäet att du inte kan springa så bör du ju definitivt uppsöka läkare, det kan ju röra sig om en broskbit som lossnat, en spricka i menisken eller kanske en spricka i ledkapseln.

Ta annars en titt på http://www.netdoktor.se för mer info om knäskador, men som sagt gå till en läkare som får dra lite i benet på dig.
 
Löparknä...

Beror på att du har en inflammation i en sena som sträcker sig ner från höften. Botemedel MYCKET stretch med i ditt fall vänsterben korsat bakom höger och böj överkroppen i motsatt riktning det skall sträcka på utsidan av vänster höft (muskeln heter tensor facia latae). Ta annars kontakt med en napprapat som kan behandla med ultraljud eller akupunktur.

MVH
Cistoffer Jonsson
 
HEJ!

Om du ännu har ont i knät kan jag rekomendera vila. Har själv efter två perioder av sjukskrivningar blivit bra; först var det inflamation in en slem säck i knät sedan i senorna på sidan av knät. Då det var bra började jag träna försiktigt men det blev trots allt för mycket för knät och hos läkaren fick jag samma diagnos tills jag kom´till en ortoped som sa över ansträngning. Då hade jag vilat och gått på kryckor i tre veckor och knät kändes bättre. Har nu bör jag försiktigt att röra på mig inte träna bara gå till affären och tillbaka cirka 1-2 km.
Hoppas du blir bra! :)
 
Kolla fotisättning och skor.

Jag får ibland ont i ett knä vid löpning (gammal skidskada). Om jag är noga med hur jag sätter i och skjuter ifrån så funkar det dock. Risken är annars att jag sladdrar runt med foten när jag blivit trött. Tänk också på att inte ta för långa steg, det ökar belastnigen på knäet.

(20 km verkar lite häftigt på första rundan för året?)
 
Minisken

Hej,

En mycket vanlig knäåkomma är skador på minisken och är det utsidan av knät som värker så är det ganska så troligt att det är minisken.

Vila tills värken är borta och bygg upp musklerna i benen försiktigt. Annars blir det operation.

Har själv samma problem efter många år av hårt idrottande. Jag har lyckats bygga upp musklerna och nu håller musklerna ihop knät så minisken inte tar lika mycket belastning.


Mvh, Per Nyberg.
 
Kan vara inflammerat

Jag har ett liknande besvär. Vid (oftast långvarig) ansträngning så "stelnar" knät till och ömmar vid rörelse. Så länge jag inte böjer knät så känns det inte av. Symptomen försvinner efter ett par dar men återkommer vid ny ansträngning.

Jag fick mina besvär efter en knäskada och har haft dem i flera år utan att jag gjorde något. Det försvann inte av sig själv iallafall.

Det som hjälpt mig är anti-inflammatorisk medicin typ Orudis Retard eller Voltaren. Viktikgt att inte anstränga knät under tiden man går på anti-infl. Då finns stor risk att besvären återkommer efter kuren är slut (fråga mig hur jag vet :)

//Mvh Roger
 
Ta´t lite lugnare

Kroppen anpassar sig ju gradvis, så att lubba 20 km första gången (även om man är vältränad i övrigt), är att riskera problem i onödan.

Jag har iofs också problem att ta det lugnt :), så jag möblerade om utseendet på mitt ena lår för många år sedan. Fick en skada och envisades med att träna för snabbt (gjorde några veckors uppehåll ett par gånger). Följdaktligen tog det ett halvår innan det var läkt och min ena lårmuskel verkar numera börja 6 cm längre från höften än den andra!
 
kanske ett löpar knä?

Hej jag har själv haft liknande problem i samband med löpning och efter, jag sökte hjälp och fick diagnosen löparknä. Vilket resulterade i en lång tids vila. Men ju snabbar du kan få hjälp ju snabbare kan du vara ute på banan igen lycka till
 
knäont

Hej!

Jag har haft ont i mina knän nu under en längre period. Smärtan kommer och går, ibland efter att jag endast gått några hundra meter.

Efter ett besökt hos en läkare fick jag råd om att träna lårets framsida så att muskeln orkade "hålla upp knäskålen". Efter någon veckas träning skulle jag tydligen kunna sätta fart med löpningen igen, försiktigt. Och då skulle jag tejpa rätt hårt precis under knäskålen då jag "lyft den lite uppåt". Tydligen så finns det anpassade skydd till detta och även några slags band med kardborre på.
Men vad är det? Tyckte han pratade om löparknä men när jag läser om det här verkar det inte stämma så bra...
 
Vad jag vet finns det ingen entydlig forskning som visar att detta med tejp skulle vara mycket bättre än något annat. Man kan se detta band ganska ofta på idrottare, men ibland undrar jag om inte detta har en mer psykologisk effekt.
Däremot så är det väldigt viktigt att ha en stark lårmuskulatur för att "skydda/avlasta" knäet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...