Polarisationsfilter

Jag funderar på att köpa ett polarisationsfilter till fjällfotografi. Finns det någon här som har erfaring med sådanna?
 
Kanske du redan har gett svaret. Jag vill gärna veta hur ofta ni använder polarisationsfilter i fjällen och kanske lite om vilket fabrikat. Jag misstänker, att det är endast, när det syns åtminstone lite blå himmel att ett polarisationsfilter kan vara bra?
 
Inte bara för himlen är polarisationsfiltret bra, dess främsta fördel, och därför jag använder den, är pga att den tar bort alla reflektioner, eller så mycket reflektioner som man vill ha bort. Man måste ju inte alltid köra på max styrka på filtret. Reflektioner kan vara otroligt störande i vatten, blöta löv och annat där man istället vill få fram färgerna. Polfiltret är då guld värt.

Det fabrikat jag kör med är B+W när det gäller polfilter. De graduerade gråfiltrerna jag har är från Tiffen men de är fyrkantiga. Provade filter från Cokin en gång vilket jag helst inte gör om. Man fick ganska grova färgstick av olika slag i bilderna.

Mvh // Johannes
 
Jag använder aldrig polfilter eller ND-filter och saknar dom inte heller så mycket.
Visst kan dom vara användbara men det är många faktorer som spelar in vid användandet.
Vinkeln mot solen, vinkeln mot den reflekterande ytan mm.
Titta gärna i mina album för exempel på bilder utan filter.
 
Polaroidfilter är ett frekvent använt filter med ollika inställningar beroende på motiv och ljus. Har goda erfarenheter av C-Zs och B&Ws filter. UV filter har man mest som objektivskydd, dvs de sitter på jämt. De polaroidfilter jag brukat är virdbara 360° så att man kan själv välja hur mycket polaroideffekt man vill ha. ND filter kan vara brukbara när man inte vill styras av exponeringsmätaren utan själv välja bländare eller exponeringstid. Har goda erfarenheter av samma fabrikat.
Du har väl passande motljusskydd till dina objektiv?
go tur
 
Ja det är bara att kolla på i stort sett alla mina landskapsbilder här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=239212

Har dock inga exempel på hur det ser ut med och utan, men kan säga att på denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/239212/2867243.htm hade man i stort sett inte sett stenarna utan polfiltret.

Mvh // Johannes

Vilka otroligt vackra bilder du tagit. Det får bli till att köpa filteradapter till rx100an helt klart. Mycket inspirerande! :)
 
Många landskapsbilder tas med tonade gråfilter i kombination med polfilter. För att himlen oftast är vida ljusare än förgrunden och marken är. Flera filter på varandra kan bygga ut så mycket att vidvinknelns bildvinkel begränsas, du får pröva, det finns även extra tunna filter.
go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
granbom Polarisationsfilter Fototeknik 8
Brune Hur funkaar ett cirkulärt polarisationsfilter Fototeknik 3
miffaren PolarisationsFilter! Fototeknik 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...