Långfärdsskridskor med torris?

Sen jag börjat paddla med torrdräkt nu denna höst så har även tankegången gått att:
Hej kan man inte åka långfärdsskridskor i torrdräkt så slipper man ha med sig ombyte i ryggan. Då skulle man endast behöva matsäck, karta, kompass och förstärkningsplagg i form av en ex dunjacka när man rastar.
Funkar denna tanke i praktiken? Någon här som har erfarenhet av det?
Tycker det låter helt exemplariskt, snudd på genialt/

Kjell
 
Sen jag börjat paddla med torrdräkt nu denna höst så har även tankegången gått att:
Hej kan man inte åka långfärdsskridskor i torrdräkt så slipper man ha med sig ombyte i ryggan. Då skulle man endast behöva matsäck, karta, kompass och förstärkningsplagg i form av en ex dunjacka när man rastar.
Funkar denna tanke i praktiken? Någon här som har erfarenhet av det?
Tycker det låter helt exemplariskt, snudd på genialt/

Kjell

Jag använder en Ursuit MPS (goretex) när jag åker långfärdsskridsko.....den är så tunn å smidig så jag kan ha den under jacka å tajts...tror en vanlig torrdräkt blir lite för svettigt!
 
Tror också det skulle tvinga ner tempot en hel del. Även en torrdräkt i bästa GTX-material blir varm och svettig när man tar i lite. Har torrdräkt själv för kajakpaddling på hösten/vintern/våren och då blir det mycket lugnare tempo än annars.

Men det är klart, om man bara är ute för att "glida" på tunna isar kanske det är funkis.
 
Går alldeles utmärkt, jag körde med dykartorrisen innan jag hade min paddlartorris och skulle inte komma på tanken att ge mig ut utan en torris. Den används även vid vinterfiske och allt annat sjönära året runt, samt i svampskogen en regnig dag.
 
Jag använder en Ursuit MPS (goretex) när jag åker långfärdsskridsko.....den är så tunn å smidig så jag kan ha den under jacka å tajts...tror en vanlig torrdräkt blir lite för svettigt!

Det är just en ursuit MPS jag har. Blir helt klart till att testa. Fan vad kul spelar inte så stor roll om det är tunnt på vissa partier eller inte hehe!! Ser fram emot isläggningen härligt med dyra "plagg" som har flerfunktionsmöjlighet.
/Kjell
 
Det är just en ursuit MPS jag har. Blir helt klart till att testa. Fan vad kul spelar inte så stor roll om det är tunnt på vissa partier eller inte hehe!! Ser fram emot isläggningen härligt med dyra "plagg" som har flerfunktionsmöjlighet.
/Kjell

Vet att MPS:en är lite ömtålig ...så det är nog bra ha tex superunderställ underst å sen nåt skalplagg över torrdräkten! Använder den även vid motionspaddling! Vid riktig vinterpaddling har jag den tåligare Ursuit AWS ;)

/Janne
 
Torris blir blöt

Jag har också en Ursuit MPS, men jag skulle inte kunna tänka mej att åka långfärdsskridskor i den, Även om MPS:n är tunn så med "underkläder/överkläder" beroende på väder å kyla skulle det ändå bli svettigt. Man har ju rygga också. Sedan är det kanske individuellt hur mycket man svettas. Det är oxå som nämts risk för att skada dräkten vid fall, så jag har bara min torris när jag paddlar. Lite opraktiskt oxå vid biltransport tror jag, utan att ha provat. Men egentligen skall man ha provat innan man uttalar sig. // Omar på glid...
 
Tänk så olika man kan tolka rubriken på en tråd...
Blev extremt nyfiken när jag såg rubriken, tänkte mig att någon hade genomfört försök med att förlänga säsongen genom användande av torris.

Nu var ju dessvärre inte tråden så spännande. Min torris är ofta på när jag paddlar men skridsko är för mig betydligt mer högintensivt. Skulle bli olidligt för min smak att åka så, även en kall vinterdag åker ju snabbt ventilationsdragkedjor under armarna och i byxidorna upp för att hålla svettningen nere.

Möjligtvis för första turen på riktigt tunn is när det mer handlar om att komma ut än att åka
 
Tänk så olika man kan tolka rubriken på en tråd...


Möjligtvis för första turen på riktigt tunn is när det mer handlar om att komma ut än att åka

Precis...det är just då i början..på den 1:a tunna isen jag använder min MPS (torris)...annars blir det för svettigt...är isen säker så använder jag mina "löparkläder"......
 
Finns en del

erfarenheter i tidigare trådar.

Ingen metod som passar alla uppenbarligen. Jag tror att man måste vara medveten om två saker.

Det kan vara nästintill omöjligt att ta sig fram genom is som varken bär eller bara brister med stor ansträngning om man kommit för långt ut på tunn is.
Mest aktuellt på pipig våris som man helt enkelt inte kan simma sig fram igenom kan beskrivas som att försöka simma sig igenom en flytande höstack.

Om en latexmuff eller en annan del av torrdräkte brister och det läcker in kallt vatten är man illa ställd.

Thure
 
:) Jag läste fel och trodde du tänkte åka långfärdare med hjälp av torr is...skoj om du hade fått det att funka.

/Johan
 
Thureb, så är det.

Simma genom pipig is är omöjligt, man får antingen leka isbrytare eller rulla upp på isen och fortsätta rulla sig fram mot bärigare is, varm blir man iallafall och massor med motion får man på köpet. Nattgammal is är ännu värre när man gått eller åkt i uppförsbacke och den sen brister. Jag kan rekommendera er med torrisar att prova båda varianterna, som gammal dykare har jag brutit mycket is för hand, simmat i issörja många gånger och det är inte helt enkelt att ta sig framåt för egen maskin, men det går eller, det MÅSTE gå..

Islekar under säkra former är både nyttiga och roliga samt att man får en massa motion på köpet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...