Messerschmidt...

"Messerschmitt" är übervarianten av "Besserwisser", där man låtsas ha glömt bort den korrekta benämningen, så att man inte framstår som lika mycket besserwisser som man i själva verket är. Låter det krångligt?
 
Det är bra med ord som är självfiltrerande. Är man en helt vanlig wisser kan man het enkelt inte stava till Messerschm... det där planet.

Ungefär som att folk som läspar inte kan säga läspa utan att läspa. Eller att dyslexi kanske inte är världens lättaste ord att stava och läsa. Fast tvärtom.
 
Jag har ju haft grymt svårt att acceptera min dyslexi. Tyckte bara att jag var hopplöst korkad som inte kunde stava. Att jag sen var bäst i klassen på matte spelade ingen roll.

Nu har jag fått reda på att dyslexi kan gälla siffror också. En vän kan räkna till typ tio, addera tal som 3+4 eller 5+5 men tal som 5+6 går inte. Nu har han lärt sig räkna minus med tal som 8-9 men 12+3 går inte. Kan han använda fingrarna fungerar det. Men siffrorna i sig betyder absolut inget. Han är vuxen och har tagit sig igen om grundskolan utan att problemet kommit idager. Visst han fick ett streck i matte men det var för att de kom på att han fuskade på några prov.
... I vuxen ålder har de försökt att hjälpa. Först med fingrarna och sen tillsammans med tårna. Det sket sig med tårna för att han har ingen känsel i ena foten. Idag är han hantverkare han bygger andra mäter...

Hur gör han när han ska komma ihåg en kod hm först så många fingrar sen så många nej vänta en tå också.

Föresten så är han grym när det gäller litteratur i alla dess former men vad gör det när man inte kan räkna.

Med det vill jag bara säga att ni har små sköna problem när ni går och irriterar er på hur dåligt folk skriver... eller räknar.

Eller så kanske ni ska ta tag i de där riktiga problemen eran hälsa, vikten, jobbet, familjen, pengarna, miljön, klimatet, den galna grannen, måsen som skiter på din bil och den där jävla deklarationen som ska in.

Obs texten kan innehålla nåt stav- eller grammatisktfel till och med några stycken.
 
Med det vill jag bara säga att ni har små sköna problem när ni går och irriterar er på hur dåligt folk skriver... eller räknar.

Eller så kanske ni ska ta tag i de där riktiga problemen eran hälsa, vikten, jobbet, familjen, pengarna, miljön, klimatet, den galna grannen, måsen som skiter på din bil och den där jävla deklarationen som ska in.

Pff, ja kanske. Annars tror jag ofta att det är samma människor som tar tag i problem rent generellt, i den mån de kan tas tag i (jag menar naturligtvis inte att man ska "ta tag i" sin dyslexi som om det skulle lösa alla problem, men jag tror ni fattar). Jag har tagit tag i en massa problem, och ju fler jag tar tag i desto fler dyker upp. Lättare då att kolla Tipsextra och Stjärnor på is, och fundera på hur hon TV-hallåan ser ut naken medan Problemen (riktiga och oriktiga) flyter ut i dimman.

Det är egentligen inte ett så skönt problem att störa sig på hur nån skriver. Enklast vore väl just om man kunde läsa vad skit som helst och vara lycklig ändå, eller åtm ha överseende med i stort sett allt. De flesta har något de stör sig på: Svettlukt, trafikbuller, att någon petar tänderna med naglarna vid köksbordet, att frugan luktar fisk, att mannen luktar fisk, att Bush blev president två gånger, att man har vita tubsockor till svarta läderskor, att man går tre i bredd med barnvagnarna tvärs över cykelbanan etc etc. Jag hänger upp mig på kasst språk. Det suger.

Tänk om man både kunde vara 100% överseende med stavfel, avstavningar etc etc, och samtidigt vara konnässör på riktigt bra text? (ungefär som att kunna hinka halvårsgammal Candidato på B-i-B med samma njutning som en tiotals år gammal Chateau de blabla, fast ändå, ändå känna den extra lilla förfinade njutningen av årgångsvinet?)

Kan ni det?
 
Varför är det alltid nån dyslektiker som ska komma och försvara alla andras stavfel?
Dyslektiker får stava fel i såna här informella texter för enskilt bruk som ju webbforum är. Jag är kille och kan därmed inte föda barn, men det är ingen som har beskyllt mig för att vara en dålig förälder för det.

Men om en dyslektiker däremot producerar en mer formell eller yrkesmässig text utan att först låta den gå genom minst två korrekturfilter (lämpligen ett ordbehandlingsprogram och en medmänniska) så är det ju ett tecken på att man faktiskt är korkad. ;)

Det gäller i och för sig oavsett om man är dyslektiker eller inte, men är ju extra spånigt om man råkar känna till att man har problem med texter. Jag har en mycket god vän och kollega som har exakt det problemet. Gång på gång skriver han till exempel DVD-menyer eller eftertexter utan att be någon korrekturläsa. Spöstraff, inte minst eftersom han jobbar på ett universitet.

Och jag som trodde ;) att Messers…. var en sådan där 3-hjulig MC-bil med ostkupa

Det var såklart en slug fälla för att locka fram besserwissrar. ;)
 
Varför är det alltid nån dyslektiker som ska komma och försvara alla andras stavfel?
Dyslektiker får stava fel i såna här informella texter för enskilt bruk som ju webbforum är. Jag är kille och kan därmed inte föda barn, men det är ingen som har beskyllt mig för att vara en dålig förälder för det.

Men om en dyslektiker däremot producerar en mer formell eller yrkesmässig text utan att först låta den gå genom minst två korrekturfilter (lämpligen ett ordbehandlingsprogram och en medmänniska) så är det ju ett tecken på att man faktiskt är korkad. ;)

Det gäller i och för sig oavsett om man är dyslektiker eller inte, men är ju extra spånigt om man råkar känna till att man har problem med texter. Jag har en mycket god vän och kollega som har exakt det problemet. Gång på gång skriver han till exempel DVD-menyer eller eftertexter utan att be någon korrekturläsa. Spöstraff, inte minst eftersom han jobbar på ett universitet.



Det var såklart en slug fälla för att locka fram besserwissrar. ;)

Åh Förlåt det var inte meningen att försvara någon utan att attackera de som har så triviala liv att de går och irriterar sig över skitsaker som felstavningar på ett forum för friluftliv.
 
Åh Förlåt det var inte meningen att försvara någon utan att attackera de som har så triviala liv att de går och irriterar sig över skitsaker som felstavningar på ett forum för friluftliv.
Jag har iofs ett trivialt liv (vilket jag antar att de som inte kan stava inte har, de måste leva mycket mer spännande, ja mycket mer helt enkelt), men min iakttagelse gäller just att jag inte väljer att störa mig på stavfel eller på något som helst, utan att jag bara gör det. Det är ju skitenkelt att slå sig för bröstet över att man inte stör sig på småsaker, om man inte ens ser dem. Ungefär som att tävla i vem som längst kan stirra på solen (eller dess fläckar...), om man är blind.
 
Åh Förlåt det var inte meningen att försvara någon utan att attackera de som har så triviala liv att de går och irriterar sig över skitsaker som felstavningar på ett forum för friluftliv.

Vilket är ungefär samma sak som att attackera fotbollsälskare som irriterar sig över skitsaker som när landslagsspelare missar att peta in bollen i öppet mål. De torde också ha triviala liv.

Tycker man om språket så är det svårt att inte reta upp sig på att se det misshandlat. Man kan visserligen välja att vara tyst (vilket de flesta gör i de flesta sammanhang), men ibland är det skönt att lätta på trycket och uttrycka sina åsikter. Även i ett forum för friluftsliv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...