Tips och synpunkter.

Om det är någon som har något att berätta om lederna runt Kalmar Öland Växjö Tingsryd med omnejd.
Vilka som är bra och dåliga.
Det kanske finns någon här som traskat i området och har lite erfarenhet om vandringslederna vi har i denna delen av landet.

Tack på förhand....
 
Höglandsleden

Hej,
För ett par år sen gick jag en vårtur på höglandsleden, från en bit norr om Ädelfors (Vrånghult) till Trollebo. Det var väldigt fint, särskillt kring Skirö. Leden var någorlunda väl underhållen, även om några kalhyggen var svårnavigerade...

I våras gick jag några dagar från Ramkvilla till Sävsjö. Var det tänkt i alla fall, eftersom leden var så dåligt underhållen efter stormen Per fick vi bryta och ta oss till Rörvik i stället. Det var långa sträckor där man bokstavligen fick gå över stock och sten. Vi hade behövt en mycket finare karta än grönsaksbladet för att navigera, och det hade ändå inte hjälpt mot den nedblåsta skogen.

Båda turerna bjöd på en del intressanta möten med lokalbefolkningen. Jag är själv från Småland, men vandrar bla med en stockholmare. Hur folk utanför mälardalen reagerar på den dialekten vet vi ju alla, utom stockholmarna själva. Min vän visste inte riktigt hur han skulle hantera den förvåning det väckte att en 08:a kunde vara intresserad av naturen.

Sammanfattningsvis skulle jag alla gånger rekommendera den första turen. Den andra biten kommer inte vara i ordning för vandring än på några år. Även om det bitvis var väldigt vackert, och det ligger ju närmare det område du är inne på.

/OJ
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...