Artfjällets grottor

Jag har vandrat i Artfjället ett antal gånger och givetvis stött ppå Sotsbäcksgrottan. Jag har sett på kartan att det ska finnas grottor vid Miesken. Jag har läst någonstans att det ska finnas grottor i södra delen också, i närheten av Ruttjedurre. Tacksam för info om exakt läge.
Håkan
 
Vem får svar??

Intressant!
Min fråga här ovanför har funnits på Utsidan 6 månader. Ingen har svarat! Men när Torkel frågade om grottorna norr om Torne träsk fick han svar direkt. Jag har svårt att tro att motsvarande kunskaper saknas om grottorna vid Miesken. Där lär ju finnas en av Sveriges längsta grottor. Anses det för farligt för att locka dit noviser så kan jag acceptera det, men NÅGON sorts svar skulle vara intressant att få.

HåkanF
[Ändrat av MAJJEN 2005-08-15 kl 19:58]
 
Det beror nog på vilka som läser denna lista. Själv är jag daglig läsare av Utsidans listor och råkar veta lite om Vadvevagge. Tyvärr har jag aldrig varit i Artfjället så jag vet inte så mycket om grottorna där.

Om du är riktigt intresserad kan du gå med i SSF. Jag tror att det finns några skrifter om Artfjällets (iallafall Tärnafjällens) grottor som SSF ger ut via Nedåt (SSF:s bok- och diversehandel).

Kolla in http://www.speleo.se/service_arkiv/2004/nedaat.htm
 
Tore Abrahammson nämner lite om grottorna i sin bok "Okända Fjäll", bl.a. Labyrintgrottan på Miesekens östsida (utsatt på kartan). Inga exakta positioner nämns dock, men läses texten i boken kanske du får ett bättre grepp om position.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-08-16 kl 11:29]
 
MAJJEN; sa:
Jag har vandrat i Artfjället ett antal gånger och givetvis stött på Sotsbäcksgrottan. Jag har sett på kartan att det ska finnas grottor vid Miesken. Jag har läst någonstans att det ska finnas grottor i södra delen också, i närheten av Ruttjedurre. Tacksam för info om exakt läge.
Håkan

MAJJEN; sa:
Vem får svar??
Intressant!
Min fråga här ovanför har funnits på Utsidan 6 månader. Ingen har svarat! Men när Torkel frågade om grottorna norr om Torne träsk fick han svar direkt.

Hej Håkan!

Som Krister säger beror det nog helt på vilka som läser speleologforumet. Naturligvis finns det personer som har GPS-positioner på hålen i Miesiken, men de kanske inte läser Utsidans forum. Det handlar säkerligen inte om någon form av "diskriminering" i som du antyder; att vissa får svar och andra inte. Det är ju ett ganska litet antal speleologer i Sverige, varav inte så många är aktiva på Utsidan, varav inte så många har rätt svar på din fråga...som väl är "info om exakt läge"? Jag har varit i Labyrintgrottan och däromkring men har inga "exakta positioner" tillgängliga. Däremot vet jag var du kan hitta sådana:

I samband med något av SSFs (Speleologförbundets) fjällmöten i Miesiken publicerades i något nummer av Grottan (SSFs tidskrift) GPS-positioner på de flesta håligheterna i Labyrintgrotteområdet. Tyvärr vet jag inte vilket nummer det är. Men på http://www.speleo.se finns en lista över var och när fjällmötena har hållits, där du kan kolla vilka år som är aktuella. Sedan kan du gå till biblioteket och gå igenom de årgångarna för att hitta. Dessvärre måste du kanske be dem låna hem dem (t ex från Sthlms Stadsbibliotek).

Grottor i Ruttjedurre känner jag inte till något om.

:) Kalle G
 
Tackar!
Jag ska skaffa den litteratur ni nämner. Även utan grottor är Artfjället fantstiskt - inte minst på grund av den fantastiska artrikedomen när det gäller växter samt de fornlämningar som finns där. Med ett besök i - eller åtminstone vid - en eller annan grotta blir Artfjället svårslaget.

HåkanF
 
Artfjälsgrottor och Mieseken

Jag var själv med och upptäckte dessa grottor i slutet av 1960-talet. Förvånar mig att du ej funnit några uppgifter och ej fått svar. Jag rekommenderar dig min och Leif Enghs bok Karst och Grottor i Svenska fjällen som utgavs av Sveriges Speleologförbund 1981. Uppgifterna där är nu lite gamla men stämmer väl på det hela taget. Lite modernare uppgifter hittar du i STF:s årsbok Västerbotten 1980 och i Lars-Erik Åströms bok Grottor i Sverige som utkom på STF:s förlag 1986 (slutsåld). Även i en handbok om Tärnafjällen lokalt utgiven finns uppgifter som bygger på en inventering jag gjorde i början av 1980-talet. Vill du läsa lite mera upptäcktshistoria rekommenderas speleologförbundets tidskrift Grottan de första fem-sex årgångarna (1966-1973).
Jag håller med dig om att Artfjället är fantastiskt och med en geologi, flora och kulturhistoria som slår det mesta.
/Rabbe
 
Mycket glädjande!
Tack Rabbe för ditt kunniga svar. Jag ska genast söka på diverse antikvariat för att hitta litteraturen du nämner. Ett längre besök i Artfjällsområdet ligger tämligen nära i tid.

HåkanF
 
Artfjället

Jag har vandrat i Artfjället ett antal gånger och givetvis stött ppå Sotsbäcksgrottan. Jag har sett på kartan att det ska finnas grottor vid Miesken. Jag har läst någonstans att det ska finnas grottor i södra delen också, i närheten av Ruttjedurre. Tacksam för info om exakt läge.
Håkan

Då jag är van med de gamla kartnamnen säger mig Ruttjedurre tyvärr väldigt lite. Dock, visst finns det grottor i södra Artfjället; vid Rödingfjällsbäcken längs Rödingfjällets sydsida, vid Artjårro söder om Mieseken och vid grottan vid Tjålt, som vi hörde talas om länge men inte fann förrän 1990 och som nu kallas Gielsvaratjgrottan (Grottan 2/1991). Rödingfjällets grottor finner du i tidigare nämnda böcker. Kan även rekommendera boken "Tärna i blickpunkten" som utgavs vid Umeå universitet 1991, där du bl.a. har en längre, 9 sid., uppsats av mig om "Karst och Grottor i Tärnafjällen en kunskapsöversikt". Denna bok kan du förresten köpa av mig.

Rabbe
 
Då jag är van med de gamla kartnamnen säger mig Ruttjedurre tyvärr väldigt lite. Dock, visst finns det grottor i södra Artfjället; vid Rödingfjällsbäcken längs Rödingfjällets sydsida, vid Artjårro söder om Mieseken och vid grottan vid Tjålt, som vi hörde talas om länge men inte fann förrän 1990 och som nu kallas Gielsvaratjgrottan (Grottan 2/1991).

"Ruttjedurre" är ett gammalt kartnamn -- nuvarande stavning är Ruhtjiedurrie. Namnet syftar på dalen (nord)ost om just Rödingsfjället, där det enligt min karta ligger en kåta.
 
Ruttjedurre

Hej
Jag måste visst ha fått ett mindre hjärnsläpp när jag inte kom ihåg det lilla kursiva namnet Ruttjedurre längst inne i Ruttjebäckens dalgång. En ursäkt är dock att jag inte varit i de trakterna sedan slutet på 1980-talet och ej heller haft någon verksamhet i dessa trakter på drygt tio år. Ett annat problem är att jag är "uppfödd" med Generalstabskartan och dess namnflora i området. Den kartan var rolig just här – ett helt fjäll saknades!
Rabbe
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...