Vattenrenare

Tittade på en youtube film där en man suger urin genom en vattenrenare. Modellen på vattenrenaren missade jag men det var som ett tjockt sugrör. Hur funkar dessa och till vilken kvalité får man på vatten?
 
Antar att det var videon med ett Lifestraw? Jag vet att mitt Sawyer Mini (som bara är ett membran du suger eller trycker vattnet igenom) stoppar partiklar ned till 0,1 mikrometer. Det stoppar parasiter och bakterier och vissa större virus. Ett virus är dock bra mkt större än de lösta ämnen i urinen som får det att smaka och lukta illa så jag skulle inte vilja prova att dricka urin genom filtret.
 
Förvara

Antar att det var videon med ett Lifestraw? Jag vet att mitt Sawyer Mini (som bara är ett membran du suger eller trycker vattnet igenom) stoppar partiklar ned till 0,1 mikrometer. Det stoppar parasiter och bakterier och vissa större virus. Ett virus är dock bra mkt större än de lösta ämnen i urinen som får det att smaka och lukta illa så jag skulle inte vilja prova att dricka urin genom filtret.

Låter trovärdigt.

Fråga. Hur gör du när du inte använder filtret? Tänker på stillastående vatten som borde mögla och även vintertid frysrisk?
 
Hur mycket rent vatten behöver ni per dygn?
Gravitationsfilter ät oftast enklast att administera.
Att suga upp 3-5 liter per person dag efter dag är inte funkis.

go tur
 
Typ ja, två påsar eller liknande med slang och filter mellan, så hänger man upp ena påsen med orent vatten och får rent vatten i den andra. Klarar sig själv t.ex. under natten eller medans man lagar mat och diskar eller vad man gör.

Enda anledningen till att inte använda gravitationsfilter är väl om man inte har tid att stanna några timmar eller om man absolut inte vill bära med sig nåt vatten.

Men såna där sugrör kan väl monteras i ett gravitationsfilter också?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...