Orolig för XXL´s utbud...

Vet inte om folk följer börsen här på utsidan, men igår var det dags igen för ett ras på på 40% på XXL på Oslobörsen. De har tappat ca 70 % av sitt börsvärde sista åren. Nu skyller de på Black Friday, medans det egentligen verkar bero på ett illa skött företag med tveksam kommunikation till aktieägarna.
 

Bilagor

  • Firefox_Screenshot_2018-12-20T08-20-39.801Z.png
    Firefox_Screenshot_2018-12-20T08-20-39.801Z.png
    21.4 KB · Visningar: 1,027
Vet inte om folk följer börsen här på utsidan, men igår var det dags igen för ett ras på på 40% på XXL på Oslobörsen. De har tappat ca 70 % av sitt börsvärde sista åren. Nu skyller de på Black Friday, medans det egentligen verkar bero på ett illa skött företag med tveksam kommunikation till aktieägarna.

Lars Wilderäng skrev en post om detta på sin blogg. Tydligen fick VDn sparken vilket tyder på att företaget skötts dålig snarare än på svag julhandel.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/katastrofal-julhandel-50-ner-for.html
 

Bilagor

  • Firefox_Screenshot_2018-12-20T09-40-06.578Z.png
    Firefox_Screenshot_2018-12-20T09-40-06.578Z.png
    60.1 KB · Visningar: 1,009
Tragiskt

Tyvärr är det så här! Det är viktigare att fokusera på aktieägarna än på verksamheten och kunderna. Det är därför vi har fått ett mycket kortsiktigt agerande av så många företag - i alla branscher.
 
XXL har konkurrerat ut flera mindre friluftsbutiker. Deras affärskoncept kan ge låga priser men det är lite av slit och släng.

Jag skulle inte sörja om de försvann eller satsade lite mer på service och kvalitet.

Thure
 
Det är en historiskt unik tid med e-handel och stora lager. Men marknaden har alltid rätt och det kommer säkert att stabiliseras på ett eller annat sätt framöver.
/nyligen hemkommen med lite lågpris slit å släng xxl produkter... teleskopspade 99kr osv...
 
Det har ju blivit så idag att folk väntar in de stora rea-helgerna innan de köper nåt. Varför köpa nåt till ordinarie pris när man nästan kan vara säker på att kunna köpa det till reapris? Det brukar ju till och med vara ett tips här när folk frågar om utrustning: Kolla upp vad du vill ha men vänta med att köpa det tills det finns på rea.

Konsumenterna har på så vis blivit smartare och mer prismedvetna, och det gör att butikerna inte kan ta igen det de går back på rean med ordinarie priser resten av året.
 
Jag har sedan XXL öppnade nära där jag bor (cykelavstånd) tyckt att XXL har konstig prissättning och var man väjer var i butiken personalen ska jobba.

Nu har jag visserligen det mesta jag behöver men med osedvanligt många punkteringar i år så har jag köpt rätt många nya slangar till cykeln. Ett pris på hyllan och 20 kronor mer i kassan.

Var till XXL idag då jag kvaddat min pulsklocka och XXL har extrapris denna vecka på efterföljaren till min pulsklocka.
XXL’s extrapris 1399 kronor. Deras normalpris 1749 kronor enligt reklambladet. Google visar att dom flesta företag tar 1795 kronor, medan Polarimortörens pris 1999 kronor. Säljer XXL till under inköpspris?

På rätt många informationsställen i butiken var det idag 2 anställda som inte behövde anstränga sig i onödan, medan till 6 st kassor där man betalar var det också 2 anställda, med en kö på 25-30 kunder som ville betala. Hade man omdisponerat en eller 2 anställda till kassan så hade kötiden kortas. Det är nog inte bara jag som ogillar stillastående köer.

Så angående öppettider. Julafton öppet 10-14. Och så öppnar man kl 08:00 på juldagen (Rea?) och har öppet till 18:00. Vem orkar upp åka shoppa kl 08:00 på juldagen och när ska personalen få äta och sova?

/Per
 
Vem orkar upp åka shoppa kl 08:00 på juldagen

Ja du, om du är där då så lär du se att det är många som hänger på låset för de vet att reaprodukterna oftast finns i begränsat antal.

Jag fick för ett par år sen äran att vara chaufför till rean i Marieberg utanför Örebro på juldagen. Herregud vilken kaos. Det var ju inte bättre av att det hade snöat under natten och de knappt hunnit ploga parkeringarna.
 
Ja du, om du är där då så lär du se att det är många som hänger på låset för de vet att reaprodukterna oftast finns i begränsat antal.

Jag fick för ett par år sen äran att vara chaufför till rean i Marieberg utanför Örebro på juldagen. Herregud vilken kaos. Det var ju inte bättre av att det hade snöat under natten och de knappt hunnit ploga parkeringarna.


Åkte buss idag. 53 minuter tog det från hållplatsen utanför XXL (vid 13-tiden) till hållplatsen där jag byter buss. Brukar ta runt 20 minuter.
Hur ska det bli i morgon (lördag 22 december)? Gissningsvis ännu värre trafikstockning. Och om det är rea på juldagen?

Per
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...