nedsågade träd nackareservatet

Pysen,
Jag kan inte säga att jag är särskilt insatt i juridiken när det gäller naturreservat etc. Dock tycker jag att det är sorgligt om det är som du säger: att det enbart är ett namn som knappt betyder nånting.
I min värld klarar sig naturen själv ypperligt och behöver inte gallras eller nånting annat. Jag vill gå i skogen - inte en park. Visst kan man röja för en stig, men det är ju en minimal påverkan, och motiverar knappast vad som sker tex i Nackareservatet.
Bara för att man någon gång odlat på ett ställe, eller bedrivit skogsbruk eller vad det nu kan vara, innebär det ju inte att man (tex inom ett reservat eller nationalpark) kan lämna naturen för att återgå till ett mer 'naturligt' tillstånd.
F.ö. tycker jag att det är helt rimligt med urskog i närhet till storstan - tex ligger ju Tyresta NP bara 2mil från slussen.
 
Naturreservat handlar om att skydda naturen. Avverkning förstör naturen och allting som finns däri. Att forma naturen genom visst kulturellt brukande, t.ex. bete, hamling, bränder o.s.v. och att kalavverka, som det är frågan om i detta fallet, är två helt olika saker som inte bör förväxlas med varandra. Att kalavverka har aldrig haft och kommer aldrig att ha någon som helst positiv effekt på naturen.

Någon kalavverkning är det inte fråga om i Nackareservatet hävdar jag. Om ingreppet med de senaste månaderna fällda träden är förenligt med skötselplanen, kan jag inte bedöma.

Det vore bra om ni som reagerat hör av er till markägaren och förvaltaren för att höra deras uppfattning.

Thure
 
Det finns reservat i S Sverige där orörligheten i reglerna gör att det blivit farligt att vistas i reservatet p g a för mycket stående död ved. Det intressant med den skogen, Dalby S hage, är från början var där en öppen hagmark, där biskopen hade sina avelshästar på bete. Men utan betande djur växer landskapet igen etc.
Natur är knappast naturligt utan allt har sin historia. YMMV
 
Senast ändrad:
I Tyresta har det fallit grymt mycket träd pga att tjälen inte hann sätta sig innan all snö kom. Något liknande här eller är det bara vanlig avverkning?
 
Även i reservat måste ju farliga rotvältor röjas, blockerade fälld ved över stigar och stråk tas av och bort. Dylikt är inte avverkning utan skötsel så att besökande kan vistas i området. Men stadsbor se.
 
Så där tror jag de håller på i stort sett i hela landet, alltså med att avverka skog i naturreservat. Tyvärr är det så att skötselplanen för de flesta naturreservaten har kryphål som tillåter ägarna att jämna området med marken om de så skulle önska. Jag antar att det är en ekonomisk fråga, att länsstyrelsens arrende blir billigare då, om ägarna tillåts avverka. 99% av alla naturreservat är bara för syns skull (för att miljövännerna ska känna att något görs) men i själva verket helt meningslösa, eftersom skötselplanen inte uttryckligen förbjuder avverkning.

Är det en utav dina tomtar som berättat detta?

Normalt sett brukar skogsbruksmotståndarna ha litet att komma med, men du är ju verkligen helt borta.
Var snäll och ta av foliehatten, läs på litet, och kom tillbaka senare.
 
Så där tror jag de håller på i stort sett i hela landet, alltså med att avverka skog i naturreservat. Tyvärr är det så att skötselplanen för de flesta naturreservaten har kryphål som tillåter ägarna att jämna området med marken om de så skulle önska. Jag antar att det är en ekonomisk fråga, att länsstyrelsens arrende blir billigare då, om ägarna tillåts avverka. 99% av alla naturreservat är bara för syns skull (för att miljövännerna ska känna att något görs) men i själva verket helt meningslösa, eftersom skötselplanen inte uttryckligen förbjuder avverkning.

Var finns dessa områden och med dylika skötselpunkter, var vänlig och exemplifiera. Gärna alla du har på fötterna för. Eller är det bara vad du tror och fabulerar?
 
Seobserver, om du är för rädd av dig för att gå i en skog ned stående döda träd så kan du ju hålla dig till stadsparken i huvudstaden (om det finns nån?) så kan vi andra vandra i riktig skog.
 
Skogsbaronen, jag skulle gärna komma med exempel på vad jag talar om, men med den tråkiga attityden du har känner jag tyvärr inte för det.
 
Skogsbaronen, jag skulle gärna komma med exempel på vad jag talar om, men med den tråkiga attityden du har känner jag tyvärr inte för det.

"99% av alla naturreservat är bara för syns skull (för att miljövännerna ska känna att något görs)..."

Naturvården inom svenskt skogsbruk är långt ifrån fulländad, men det finns väldigt många personer som arbetar med att göra den bättre. Snarare har du dålig attityd mot de som arbetar med detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Sökmotor som planterar träd Miljöpåverkan 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...