salongsgevär

Finns ju även förvaringslicens.

Den som vill får gärna reda ut licensreglerna ytterligare eftersom de ändrats i och med att jägarexamen infördes. Möjligen har det väldigt liten betydelse eftersom jag antar att det bara är nya reglerna som gäller sedan dess, och vapen kan rimligen inte överlåtas baserat på villkoren för den gamla licensen.
 
Vapenlicenser: Fabrikations, samling, skydd, målskjutning, jakt, avfångning, förvaring. Kan ego komma på. Tidigare fanns även jaktutomlands, dekoration. Startvapen som behövs vid hund och hästutbildning har setts med licenser för signalgivning.
Finns det någon här som har gällande FAP tillgänglig?
 
Senast ändrad:
Prydnadslicens kan du få. Normalt inget problem för en arvtagare. Bössan måste då pluggas (kostar några hundra, man får intyg och en obrukbar bössa)

Förvaringslicens har jag bara dimmiga begrepp om, men jag TROR att det är nåt temporärt och knappast nåt vanligt. (verkar farligt att skriva nåt man inte har 100% på föttarna om...)

Sen fattar jag inte varför jag hamnat i seobservers skottglugg. Jag kan väl visst erkänna att kulan bromsas, men detta medför väl inte att jag måste ge mig allt? Det jag argumenterar mot är att 22 lr skulle funka dåligt i långa pipor. Det tror jag forfarande inte, och jag förbehåller mig rätten att anse att .22 lr skjuter förträffligt. Jag får tycka vad jag vill. Har jag fel är det ingen stor grej heller.

Den gamla salongen är svårskjuten. Uh vad jag skjuter dåligt med den jämfört med andra påkar! Beror nog på vikten och dåliga riktmedel. Bäst att tillägga att detta är bara min åsikt och erfarenhet. Gör inga anspråk på evig och ren sanning.
 
Beträffande piplängden är det väl så att ni har rätt var för sig. Det ni hävdar, åtminstone nu, är ju inte i konflikt.

Förvaringslicens kanske är ovanligt, men jag har en, och den är inte temporär. Det framgår i alla fall inte av själva intyget. Skott får inte avlossas, men polisen som (på tidigt 80-tal?) skrev ut den, menade att det var bättre att börja med en sån licens för att konstatera om bössan gick bra osv, för att sedan skaffa licens för jakt om det var nån idé. Enda skillnaden var priset på själva licensen, och det var ingen stor sak. Det var f ö på den tiden jägarexamen inte "behövdes".

(För att försöka undvika svammel googlade jag nu också att Jägarexamen krävdes fr o m 1985. Jag hade dock för mig att möjligheten att jaga utan jägarexamen var knuten till ett specifikt vapen, men det står i Wikipedia "samma vapentyp"...)
 
He-he, heftigt!

I licensen står alltså "skott får ej avlossas", och polisen sa att du kunde prova om den gick bra,,,

Jupp, så är det. Har du redan klass-1 vapen krävs inte jägarexamen för ytterligare gevär i klass 1 och under. Hagelbrakare går utanför. Alltså behövs inte examen för hagel om du redan har hagel. Det såldes många kombi i klass 1 precis innan jägarexamen blev krav.
 
Att gamla salongare är svårskjutna kan ju bero på stockning, pipans infästning i stocken. På min fars gamla salongare vickade pipan i stocken av avyringsrörelsen. Riktmedlen var pyttesmå med v-skåra och smalt korn. Trycket sisådär.
En kamrat till mig har en FN halvautomat .22, delbar. Den är en dröm att skjuta, kort bra stock, suveränt tryck, rejäla riktmedel.
Den egna .22an skjuter, trots lång bromsande pipa;), vida bättre än den bakom kolven.

När det gäller fysiska prylar brukar det vara bättre att veta än att tro men det senare kan ju vara en väg att komma till det förra.

Lars P din tro får du gärna behålla om du vill. Inga hårda tankar.

go tur
 

clindh

Forumvärd
OBS: detta är forumet "Jakt" - vilket betyder att ni skall debattera jakt och relaterade ämnen, inte varandra. Och personangrepp är mot våra regler dessutom.

Får man hotfulla PM så går det bra att rapportera dem till oss på redaktionen, precis som man får göra med foruminlägg om man tycker bryter mot reglerna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...