Töllsjögrottorna

Har varit å kikat lite i Töllsjögrottorna, är det någon som vet om dom finns beskrivna någonstans eller är det egen utforskning som gäller??
 
Forska på!

Så vitt jag vet så finns det ingen kartering över Töllsjögrottorna, men det finns en aning information i Leander Tells "Preliminär katalog över Grottor i Sverige, Supplement nr 3" Så här står det där:

P 24 Sjögaredsbergets grotta
Gk 33 5°27'30"W - 57°47'20"N
A Sjögaredsberget, Töllsjö
Lit. E. Tuneld: Geogr. Westergöthland 1833
Medd. L.-E- Åström

Förklaring:
P 24 = Är katalognumret, P för länet.

A = Belägenhet

GK = Generalstabens karta enl. Spens projektion. Longitud 0 enl. Stockholms horisont. Normal 1:100 000, Nord 1:200 000 (Finns på bibliotek)

Lit = Litteratur.

Medd. Vem som rapporterat grottan till katalogen.


Sen så finns det ett omnämnande i en notis i Sveriges Speleologförbunds ( http://www.speleo.se ) tidskrift Grottan, där den angavs till längden 300m+ (+ betyder att den förmodligen är längre.

Hoppas detta hjälper lite, och vill du ha sällskap någon gång när du är där så hör gärna av dig. Jag har Töllsjögrottan som "hemmabas".
 
Grottor

Hej

Har varit och klättrat i Töllsjö och fick sedan höra talas om grottorna där. Är sugen på att kollla in dessa och om du nu känner till dem och vill hänga på så vore det kul.

/Marc
 
karta på Tollsjo grottan

Har for mig att grottan aer karterad, men det aer nu ganska laenge sedan... 10-11 år sedan kanske. Någonstans i mina gommor ska jag ha den
 
Sent om sider kommer ett litet svar angående karta på Töllsjögrottan. Har inte hittat den efter flytten till Oslo, kanske jag förväxlade den med Rudtjärnsgrottan som jag har karta på...
 
Nyfiken

Tjena, skulle vilja få en beskrivning om var grottorna ligger? Bor inte så långt från Töllsjö så det hade varit kul om man kunde åka dit och kolla lite.
Tackar på förhand

//Herman
 
ingånar

jag har varit å klättrat i töllsjögrottorna några gånger. Jag har hittat två stora grottsystem där (finns säkert fler) i alla fall så tänkte jag höra om någon har karlagt vart öppningarna och var de finns??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Töllsjögrottorna Speleologi 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...