Excalibur - hur fungerar den?

Hej! Jag är helt ny på att torka mat, och har köpt en Excalibur i en nätshop. Instegsmodellen, med 4 brickor och ingen timer.

När jag kollar temperaturen med termometer, så ligger den konstant 10 grader under vad som står på vredet. Det står i manualen att temperaturen fluktuerar, för att förbättra torkningen, så jag kan ha haft maximal otur med timingen när jag har kollat termometern.

Är det någon här som har dubbelkollat sin Excalibur? Är det jag ser normalt?

Jag tycker också att den låter ganska mycket, med tanke på att recensionerna säger att den är hyfsat tystgående. Men jag har ju aldrig hört en mattork, så jag vet inte vad jag ska jämföra med. Uteslutet att ha den på under natten - jag bor i en etta.

Hjälp mig! Är min nya mattork OK, eller bör jag reklamera den för att den är trasig?
 
En mattorks viktigaste funktion är att ventilera ut fuktig luft. För det behövs fläktar som går på högvarv hela tiden. Det kommer alltså brumma. Ibland finns det ett nattläge som sänker hastigheten på fläkten men som också gör den mindre effektiv.

Den näst viktigaste funktionen är värme. Man ska torka lagom fort, är ugnen för varm så bildas det ett torrt skal på maten som inte släpper ut övrig fukt på ett effektivt sätt. Ca 40C brukar vara lagom. Jag gissar även att ugnen är som en bastu: slänger du på vatten på aggregatet så sjunker värmen även om det upplevs varmare. Så länge maten är fuktig så kommer alltså ugnen inte att nå sin inställda temperatur eftersom att luftfuktigheten är så hög, denna måste vädras ur!

Detta är bara spekulationer, men tycker att det känns rinligt iaf :p
 
En mattorks viktigaste funktion är att ventilera ut fuktig luft. För det behövs fläktar som går på högvarv hela tiden. Det kommer alltså brumma. Ibland finns det ett nattläge som sänker hastigheten på fläkten men som också gör den mindre effektiv.

Den näst viktigaste funktionen är värme. Man ska torka lagom fort, är ugnen för varm så bildas det ett torrt skal på maten som inte släpper ut övrig fukt på ett effektivt sätt. Ca 40C brukar vara lagom. Jag gissar även att ugnen är som en bastu: slänger du på vatten på aggregatet så sjunker värmen även om det upplevs varmare. Så länge maten är fuktig så kommer alltså ugnen inte att nå sin inställda temperatur eftersom att luftfuktigheten är så hög, denna måste vädras ur!

Detta är bara spekulationer, men tycker att det känns rinligt iaf :p

Tack för input! Jag gjorde de första temperaturtesterna med tom ugn, så det borde inte ha påverkats av vatteninnehåll, men idag har jag kört ett test med aubergine, och temperaturen verkar ha blivit bättre mot slutet av torkningen. Åtminstone närmare det termostaten angav.

Men torkningen tog tid! Jag valde att börja med aubergine, för att Excaliburs manual angav torktiden till 4-8 timmar, beroende på luftfuktighet, och det räknade jag med att hinna trots start vid 14:30. En plåt, med lite mer finhackad aubergine, kändes rimligt klar efter 8 timmar, medan skivorna (som manualen föreslog) tog ännu längre tid.

Och OK, fläktar låter väl, och Excalibur har inte själva lovat att den ska vara tyst, utan det har jag sett i användarrecensioner, och man vet ju inte vad de jämfört med. Men det är ett högt brummande. Orsaken till att jag är lite orolig att den ska vara skadad, är att den skickades med Postnord direkt packad i endast den ganska o-stoppade originalkartongen. Men, det jag hör är kanske är normalt.

Fortsätter med fler tester i morgon, och får se om jag blir klokare. Vore väldigt glad om någon annan Excalibur-ägare skulle orka mäta i sin ugn, och se om det verkar stämma. :)
 
Aldrig hört en Excalibur. Har en Evermat, iofs en helt annan typ av tork. Klart den låter, men den susar snarare än brummar och inte särkilt högt. När du säger brummar låter det som nån slags dissonans. Är det den typen av ljud som kan bero på att något sitter löst?
 
Vår är kanon!

Hejsan,

Vi haft haft en Excalibur torkugn i ett gäng år nu och är väldigt nöjda med den. Om man jämför med de tidigare torkugnarna med fläkt i botten som vi också haft/provet är slutresultatet HELT överlägset.

Vi har genom åren mest torkat färdig man. Enkelt exempel, tillaga en ärtsoppa precis som vanligt. Bred ut den på plåtarna och torka tills det är torrt. Och sen har du med dig en torrsoppa som slår allt du kan köpa i affären med hästlängder!

Däremot har jag så vitt jag minns aldrig kollat temperaturen, så det har jag dålig koll på.

/ Stefan
 
Min Excalibur lät som ett tröskverk när jag fick den pga att innerväggen i bakkant gick emot fläkten. Var dock inga problem att dra ut den så blev den rimligt tyst. Kan vara värt att testa om den låter för mycket.
 
Min Excalibur lät som ett tröskverk när jag fick den pga att innerväggen i bakkant gick emot fläkten. Var dock inga problem att dra ut den så blev den rimligt tyst. Kan vara värt att testa om den låter för mycket.

Tack alla som svarat hittills! Och nej, det är inte fläkten som slår mot nätet, utan bara fläkten själv som låter. Jag tycker att ljudet påminner om när man sitter i ett flygplan - ett kraftigt fläktljud bara.

Ja, att kontrollmäta temperaturen i en ugn är kanske inte det första man tänker på att göra. Det var nog en slump som gjorde att jag valde att inte lita på vreden.
 
Har en tork av annat märke, som inte påstår sig vara tyst. Och jag kan säga att den låter väldigt mycket. Ett ilsket, högfrekvent surrande som driver en till vansinne. Så din tork kanske är tyst i jämförelse med andra på marknaden.
 
Har en tork av annat märke, som inte påstår sig vara tyst. Och jag kan säga att den låter väldigt mycket. Ett ilsket, högfrekvent surrande som driver en till vansinne. Så din tork kanske är tyst i jämförelse med andra på marknaden.

Tack för input! :) Trist med oväsen, men det kanske måste vara så.
 
Jag upplever termostaten som ganska grov i min excalibur (9-brickors).

Med en full ugn orkar inte värmeelementet värma ugnen helt och hållet.
Först efter ett par timmar när all yt-fukt försvunnit kommer den upp i rätt temperatur.
Vill jag torka på måltemperaturen 50 grader så tar det ett par timmar innan ugnen orkar komma upp i det. Om jag bara torkar en eller två brickor så orkar den såklart upp, men inte med en full laddning.

Kring "mitten" av torkningen så svajar det 7-10 grader mellan till- och frånslag på termostaten.

De sista timmarna (när innehållet är väldigt torrt) så svajar temperaturen 15-20 grader mellan till- och frånslag.
Då är innehållet så pass torrt att det inte skadas av den högre temperaturen.


Ljudmässigt så låter min ugn som en bordsfläkt. Ibland vibrerar brickorna litet också. Jag skulle inte beskriva den som tystgående, men allt är ju relativt.
 
Jag upplever termostaten som ganska grov i min excalibur (9-brickors).

Med en full ugn orkar inte värmeelementet värma ugnen helt och hållet.
Först efter ett par timmar när all yt-fukt försvunnit kommer den upp i rätt temperatur.
Vill jag torka på måltemperaturen 50 grader så tar det ett par timmar innan ugnen orkar komma upp i det. Om jag bara torkar en eller två brickor så orkar den såklart upp, men inte med en full laddning.

Kring "mitten" av torkningen så svajar det 7-10 grader mellan till- och frånslag på termostaten.

De sista timmarna (när innehållet är väldigt torrt) så svajar temperaturen 15-20 grader mellan till- och frånslag.
Då är innehållet så pass torrt att det inte skadas av den högre temperaturen.


Ljudmässigt så låter min ugn som en bordsfläkt. Ibland vibrerar brickorna litet också. Jag skulle inte beskriva den som tystgående, men allt är ju relativt.

Tack så mycket för grundligt och initierat svar!

Är det då en bra idé att starta med högre temperatur? Eller kör du enligt vredet ändå?
 
Tack så mycket för grundligt och initierat svar!

Är det då en bra idé att starta med högre temperatur? Eller kör du enligt vredet ändå?

Först vill jag säga att det kommer bli torkad mat hur du än gör. Det blir aningen sämre torkad mat om du ligger på fel temperatur, men det är ingen katastrof.
Torka och var glad, och utveckla eftersom. Låt det inte bli tråkigt för att du söker en ouppnåelig precision.


Det jag menade var att värmeelementet är för klent för att orka få upp temperaturen i början. Det är för mycket fukt och för högt luftflöde helt enkelt. Det spelar ingen roll om du vrider upp termostaten, för den orkar ändå inte. Efter nån timme så är det fria vattnet borta, och då kommer den ikapp. Man kan såklart fylla den med mindre mat för att lösa detta.


Det är en helt vanlig mekanisk termostat som du har.
Den är inte exakt (räkna med 10 grader mellan till- och frånslag). Mot slutet av torkningen kommer det fluktuera ännu mera. Räkna inte heller med att den är helt rätt kalibrerad, och räkna med att den har en precision på +- 2-3 grader.
Den är inte bättre än så.

Jag använder en ugnstermometer med sladd som jag lägger på mellersta brickan. Blir det för varmt så justerar jag ner.
En mekanisk termostat justerar man enklast genom att läsa av temperaturen när termostaten slår ifrån (alltså när den stänger av värmen). Sen väntar man tills nästa gång den slår ifrån för att utvärdera och eventuellt justera mera.


Men lägg inte för mycket tid på det där, för det går inte att få en exakt temperatur med den utrustning du har. Se bara till att det inte blir t.ex. 65 grader när du ska torka något som ska torkas på max 50 grader.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...