Nödsändare, fungerar bra? Vilken?

PLB säkrast

Visst är det säkert det bästa systemet om livräddning skall prioriteras eftersom det används worldwide på både båtar och flygplan. Fortfarande gäller dock att man får aldrig veta om det missar - av förklarliga skäl.

Själv anser jag att det är litet onyanserat för oss som kan hamna i en liten knipa även om den inte är livshotande - antingen fullt pådrag eller också ingenting alls.

Fördelen med dubbelriktad kommunikation är att man kan nyansera budskapen- man kan ju faktiskt bara behöva meddela en försening eller något sådant. Då slipper man "fullt pådrag" förorsakat av oroliga anhöriga.

Men- återigen - trillar ett flygplan ner eller en båt kapsejsar så är det säkert livshotande och då är PLB helt rätt.
 
InReach- sänder till den får "kvitto". Fungerar klockrent. Litet dyrt men fantastiskt att kunna skicka och få meddelanden. Den behöll jag. Mycket uppskattad av hemmafronten då jag gärna går utanför lederna utan sällskap. (Den ersätter inte gps:en eftersom de svenska kartorna är mycket undermåliga.)
Jag håller med. Efter en solovandring i Sarek i september 2015 utan att träffa en människa på 8 dagar bestämde jag mig för att skaffa en Inreach. Jag har sedan använt den vid tre turer i samma område och det känns bra både för mig och mina anhöriga då de får ett meddelande om att allt är OK en gång om dagen. Apparaten kostade knappt 3000 kr i inköp och kostar drygt 100 kr i månaden för abonnemang. Det kan man slå av och på så att man bara behöver betala för de månader den behövs. Tre egna förinspelade meddelanden kan sändas hur många gånger som helst och till många mottagare utan extra kostnad. Meddelandet kan skickas som sms och/eller epost och innehåller en länk till en karta som visar var du är. Du kan också sända andra meddelanden men då kostar det extra. Du kan även ta emot svar och ha en textkonversation. Alla dina sändningar bekräftas och för mig har de alltid kommit inom ca 5 sekunder. En särskild SOS-knapp finns förstås. Efter en vandring på 11 dagar hade bara 3% av batteriets kapacitet använts (97% kvar). Då hade jag apparaten avstängd utom då jag sände/tog emot meddelanden. Den här apparaten vill jag inte vara utan och det känns tryggt för anhöriga att se varje dag var jag är. Jag är ju inte helt ung längre (68år) och har problem med en fot men vill ändå inte att rädslan för att något galet ska hända ska få mig att sluta vandra, solo eller med andra. En nödsändare är bra att ha även då man är fler i sällskap då det vid mina/våra vandringar kan vara flera dagsmarscher till närmaste fungerande telefon.
 
Inte heller purung (>70 år )

Bengt!
Äntligen någon fler än jag, du formulerar det perfekt!
Än en gång tack för dina kartor!
 
Jag håller med. Efter en solovandring i Sarek i september 2015 utan att träffa en människa på 8 dagar bestämde jag mig för att skaffa en Inreach. Jag har sedan använt den vid tre turer i samma område och det känns bra både för mig och mina anhöriga då de får ett meddelande om att allt är OK en gång om dagen. Apparaten kostade knappt 3000 kr i inköp och kostar drygt 100 kr i månaden för abonnemang. Det kan man slå av och på så att man bara behöver betala för de månader den behövs. Tre egna förinspelade meddelanden kan sändas hur många gånger som helst och till många mottagare utan extra kostnad. Meddelandet kan skickas som sms och/eller epost och innehåller en länk till en karta som visar var du är. Du kan också sända andra meddelanden men då kostar det extra. Du kan även ta emot svar och ha en textkonversation. Alla dina sändningar bekräftas och för mig har de alltid kommit inom ca 5 sekunder. En särskild SOS-knapp finns förstås. Efter en vandring på 11 dagar hade bara 3% av batteriets kapacitet använts (97% kvar). Då hade jag apparaten avstängd utom då jag sände/tog emot meddelanden. Den här apparaten vill jag inte vara utan och det känns tryggt för anhöriga att se varje dag var jag är. Jag är ju inte helt ung längre (68år) och har problem med en fot men vill ändå inte att rädslan för att något galet ska hända ska få mig att sluta vandra, solo eller med andra. En nödsändare är bra att ha även då man är fler i sällskap då det vid mina/våra vandringar kan vara flera dagsmarscher till närmaste fungerande telefon.

Jag har också inreach men väljer att ha på den hela tiden, ifall något skulle hända, t ex jag råkar ut för en lavin, faller mm eller helt enkelt tappar den i en nödsituation så att jag inte kan larma med den så kan de där hemma se vart jag befinner mig, eftersom den sänder gps-koordinater vart tionde minut.
 
Plb & inmarsat

Jag har plb och inmarsat. Iridium är det bästa men för dyrt. Betalde 13tkr för iridium extreme & den kostar 10 papp per år att hålla igång. Det är för dyrt. Inmarsat halva kostnaden att hålla igång. Skönt att kunna meddela sig hem då & då speciellt vintertid. Plb känns säkert som backup om katastrofen inträffar.
 
Vi har hyrt Spot tidigare men slog nu till och köpte en Inreach SE inför sommarens vandring. Har bara testat den lite grann än men spontant känns det som att den får kontakt mycket snabbare. Det känns bra att kunna skriva fritext om det skulle hända något. Så slipper man skrämma upp de där hemma med ett SOS.
 
En risk med dessa (Inreach och Spot) är väl att mottagaren inte har någon indikation på ifall tystnad beror på att täckning saknas eller ifall det är något problem med ägaren.

Om man har utrustning så man kan meddela sig regelbundet och gör det och sedan utrustningen tappar täckning eller får annat problem så är det lätt att anhöriga blir oroliga och initierar en räddningsinsats, kanske i onödan.

Det finns ju en tråd där folk raljerat över en vandrare som blev undsatt helt i onödan trots att det enda som hänt var att hans försök att meddela hem misslyckades.
 
En risk med dessa (Inreach och Spot) är väl att mottagaren inte har någon indikation på ifall tystnad beror på att täckning saknas eller ifall det är något problem med ägaren.

Om man har utrustning så man kan meddela sig regelbundet och gör det och sedan utrustningen tappar täckning eller får annat problem så är det lätt att anhöriga blir oroliga och initierar en räddningsinsats, kanske i onödan.

Det finns ju en tråd där folk raljerat över en vandrare som blev undsatt helt i onödan trots att det enda som hänt var att hans försök att meddela hem misslyckades.

+ 1, Håller med!
 
Visst har du indikation

En risk med dessa (Inreach och Spot) är väl att mottagaren inte har någon indikation på ifall tystnad beror på att täckning saknas eller ifall det är något problem med ägaren.
Det finns ju en tråd där folk raljerat över en vandrare som blev undsatt helt i onödan trots att det enda som hänt var att hans försök att meddela hem misslyckades.

InReach "kvittrar" varje gång den sänder. Eftersom den sänder till dess den får mottagningskvitto så får du som vandrar alltså en indikation för varje nytt försök och då vet du att du hittills inte fått kontakt dvs saknar täckning.Sändning sker med förinställda intervaller så på mottagarsidan ser du ju om sändningen upphör men det är väl bättre än att inte veta något alls. Något annat alternativ finns väl inte? Om utebliven kontakt medför att man larmar så kan det ju bli hur många larm som helst bland de som inte har något sätt att meddela sig över huvud taget.
 
InReach "kvittrar" varje gång den sänder. Eftersom den sänder till dess den får mottagningskvitto så får du som vandrar alltså en indikation för varje nytt försök och då vet du att du hittills inte fått kontakt dvs saknar täckning.Sändning sker med förinställda intervaller så på mottagarsidan ser du ju om sändningen upphör men det är väl bättre än att inte veta något alls. Något annat alternativ finns väl inte? Om utebliven kontakt medför att man larmar så kan det ju bli hur många larm som helst bland de som inte har något sätt att meddela sig över huvud taget.

Jo du får som vandrare indikation på ifall meddelandet går iväg, men som jag förstår det så kommer ju mottagaren inte veta om uteblivna statusuppdateringen beror på att du inte lyckats få iväg ditt meddelande eller om du ligger på botten av en ravin med brutna armar och ben. Det är som jag förstått det bara ett mer fancy sätt att skicka SMS där också mottagaren inte vet om uteblivet SMS beror på att du saknar täckning eller om det hänt dig något.

Jag säger inte att det är bättre eller sämre än inget, men jag tycker det är viktigt att man känner till begränsningarna med tekniken och framförallt informerat anhöriga om dessa på ett sätt att de förstår. Det är ju inte helt lyckat att man drar i gång ett räddningspådrag bara för att man inte lyckats få iväg en statusuppdatering.

Just för statusuppdateringar så kan faktiskt inget vara bättre, iaf ifall man inte kan få anhöriga att förstå problematiken. Om dina anhöriga inte förväntar sig att du kanl höra av dig på en vecka så finns det ju ingen anledning till att de skall få panik när du inte hör av dig på en vecka. De flesta gångerna är det faktiskt så en fjällvandring fortlöper (man är ute i naturen ett antal dagar sen kommer man tillbaks till civilisationen utan några egentliga komplikationer).

Å andra sidan ligger ju svagheten i en renodlad räddningssändare i att det inte finns någon realistisk möjlighet att verifiera att den verkligen fungerar annat än att dra på ett fullt räddningspådrag. Det är lite synd att de inte har inkluderat möjligheten att göra ett funktionstest av sändaren.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...