Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Spydeco Dragonfly
2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora Nusnäs+1
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Frosts filefällkniv+Vic med korkskruv och öppnare samt sax
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Anders Petter av flera modeller och IKEA skalkniv
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Har fler än jag behöver.....inga våta knivdrömmar, de är redskap.
~Paul~

Go tur
 
Raskesven; sa:
dePaul; sa:
Raskesven; sa:
2. Mora 2000/Mora kolstål klassisk, snart en Sikforskniv.

5. Snygg Lappkniv, för känslans skull.

Raskesven
Asså Dan, jag trodde att du redan ägde en Sikforsare??

~Paul~
Det gör jag, men bara sedan c.a. 1 vecka (fick vänta då jag ville ha med mörkt skaft), dvs. äger, har inte ANVÄNT den ännu:)

Raskesven
Ooops, måste lägga till min Spyderco Delica under punkt 2. Sitter alltid säkert med clippen i skjortfickan.

Raskesven
 
dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. en gammal Victorinox

2. till fiska och jakt, Martiini, till flåning använder jag en kniv som jag gjort själv, ser ut ungefär som en helle Nying fast med rundare topp....

3. hmm i nroge var det Martiinin, annars brukar jag flyga knivlös...

4. brukade sno farsans Anders-petter när jag bodde hemma men nu är det min egna IVO, runt 15-20cm blad och 5-6 cm brett

5. lite olika, men det lutar åt en A1....stor vass och jäklagt skön. men bökig till vissa saker så jag skulle nog vilja kompletera. man behöver mer än en kniv=)
 
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox Champ, huvudsakligen till nagelvârd.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora och en liten Eka fällkniv med kort blad som jag inte vet namnet pâ.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinoxen och Leatherman Super Tool

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Brödkniven

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Den dagen jag börjar drömma om knivar skall jag söka hjälp ;-)
 
Svåra val...

1. Vilken kniv använder du till vardags?
En liten fällkniv från J W Carlsson i Eskilstuna, ett stort och ett litet blad samt korkskruv, samtliga i kolstål. Sidorna på kniven i elfenben

2. Vilken kniv använder du där ute?
Victorinox Spartan & Mora 2000

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Brukar inte ta med mig kniv utomlands, men det skulle bli Victorinox Spartan.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Kockkniv från EKA i ESkilstuna

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En riktigt fin lappkniv eller en fin pärlemor kniv av Ernst A Lindgren ( http://web.telia.com/~u16502260/tillverkare/sid34.htm ) I Eskilstuna, detta både för att jag samlar på pärlemorknivar från Eskilstuna samt att han är en släkting.
 
Tommy E; sa:
1. EKA ser jag som Sveriges svar på Opinel. Kortare blad men av högre kvalitet, riktig bladspärr och ett skaft som ligger bättre i handen.

2. WM1 är en lagom stor kniv till det mesta utom att skära bröd eller spänta stickor med (har en liten yxa till att spänta med). En utmärkt jaktkniv också.

3. Victorinox spartan har allt utom sax man behöver. Jag har aldrig gillat saxarna på Victorinox utan föredrar en enkel nagelsax istället.

4. ICAs kockkniv blev riktigt bra efter en omgång på slipstenen. Jag har inte upplevt den som sämre än andra (dyrare) kockknivar.

5. Min drömkniv finns ännu inte. Däremot finns det några som jag är mindre nöjd med:

-Multiverktyg (Gerber) är en för dålig kompromiss till deras pris och totala vikt. Ungefär 200 kr skulle jag tycka är rimligt. De är för klumpiga för att utnyttja ordentligt.

-Brusletto Hunter - En på tok för lång jaktkniv.

/Tommy
1. Ja, EKA måste väl vara Sveriges svar på Opinel. Däremot är det idag nästan ingen skillnad i stålet. EKA och Opinel använder 1095 resp 1075 till sina kolstålsvarienter och båda använder Sandvik 12C27 till sina rfr dito.

Håller med att EKA knivarna oftast har bättre ergonomi och spärr.

2. Gillar också WM1:an. Nästan lika bra som min Snody Activator ;)

3. Konstigt, har aldrig haft problem med Vic-saxarna. Tycker att de funkar utmärkt väl till vad de är designade till. Har du haft dåliga erfarenheter? Beskriv dem gärna. Det ingår också i min POLL.

4. Jag har under en lång tid använt en IKEA kockkniv och liksom ICA:s alster så kan de vara riktigt bra ibland.

5. Håller med om Gerbern. Har gjort mig av med en liknande. Den nämnda Brusletton har jag inte använt men den ser onekligen lite för lång ut.

~Paul~
 
Lars_P; sa:
21 cm kockkniv från Fällkniven. Bladet är damascuslaminerat VG10. Underbar. (det är väl denna man använder mest...)
Hur uppfattar du längden på din kniv? För min smak tycker jag att den är lite för kort. Jag gillar kockknivar vars minsta bladlängd är runt 24 cm.

~Paul~
 
Re: SVAR

klot; sa:
1. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar:Victorinox kockknivar. Mestadels 28 cm.

2. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar:EKA:s Nordic H8 + R8. Har en Swede 88 som
fläsk och "karvaköttkniv" och stålet håller länge
och när en slipning behövs är den lättslipad.
Varför jag inte vill ha en dyrare kniv är enkelt.
Jag använder dem.
1. Hur tycker du att Vic-kockkknivarna funkar? Har hört att stålet är OK men att ergonomin kanske inte hänger med riktigt.

2. Bra val, tycker jag. Jag har den fällbara 8-varianten, dvs EKA Nordic T8. Dessa två är mina EKA favoriter. R8 är en buköppnare väl?

~Paul~
 
Strykarräven; sa:
1. Avgjort en noname-kökskniv

2. Utanför köket blir det min Leatherman Micra, den har varit med om mycket...

3. sambos Mora Clipper

4. favvokniven är en liten Global.
1. Har också en del sådana. Vissa är förtäckta Eskilstuna knivar.

2. Återigen, den hänger också med på min nyckelknippa. Riktigt användbar. Dock tycker jag att saxen på Vicarna är bättre.

3. Clipper är den moran som är mest populär i staterna. Jag kan förstå varför. Lätt, smidigt men ändå rigid. Ergonomin är toppen.

4. Har tidigare också funderat på en liten Global men tycker att de är lite väl dyra med tanke på vad man får.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...