Små tubkikare

Har tittat i en av dem och blev åtminstone inte omedelbart avskräckt.
Räkna inte med att höga förstoringar är så användbara på en så liten tub, och jämför den gärna med en bra 10x42 handkikare som ger mindre skakning och högre ljusstyrka samt i och med binokulariteten en i praktiken bra detaljurskiljningsförmåga.

Men en Opticron GS GA52ED ger rejält bättre bild om du väljer ett bra okular, och den är rätt liten om än mycket större än Hummingbirden.
Har själv Nikon Fieldscope ED50A och är mycket mer än nöjd.
Allt kommer väl an på vad du är beredd att betala.
 
Ett bra stativ med bra videohuvud behövs hur som helst och en större tub ger bättre ljusstyrka. Som alltid är förstoring och bildvinkel en kompromiss. Med stor förstoring tappar man bildvinkel och tvärtom. Ett fast okular kan ge bättre bildvinkel och optisk kvalitet än zoomokular.

Vad skall du använda tuben till?

Du kan förmodligen få utmärkta råd från personalen på Naturbokhandeln. Jag gissar att dessa små tubkikare ännu inte tagit en stor andel av marknaden men utbudet är stort https://m.naturbokhandeln.se/sv/articles/163/resetubkikare

Jag hittade ett par omdömen Genom att googla på review och test resp modellbeteckningar.

Thure
 
Från firman var man bortskämd med bra optik gratis. För ett tiotal år sen köpte jag en Minox monocular med zoomokular 10 till 40x. Som gammal Kowa ägare var jag van vid stativ och vikt. Det blev en positiv erfarenhet med Minoxen 1/3 av vikten.
T o m på 300 m bana kan jag lätt se de små hålen. Ute i naturen är den en dröm att föra med. Min kameraskruv på toppen av gåstaven räcker länge som stativ.

Så klart du skall skaffa dig en.

go tur
 
Enbensstativ och lätt tub

Jag äger en gammal TSN1 från slutet av 80 talet och den är bra men tänkte om dessa små skulle fungera med Enbensstativ och vara mycket lättare. En grej är att man oftare tar med tub istället för handkikare.
 
Det gör jag med. Men efter att ha provat moderna tuber blir jag bara ledsen när jag ser den. De nya är så mycket bättre, t.o.m. budgetmodellerna.

Hur såna har små presterar vet jag dock inte. De borde väl vara ganska ljussvaga, eller har de löst det också med något trick?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...