Svett!!!?

hej, jag tänkte komma med detta inlägget om det "fina" ämnet svett.

Det jag funderar på när jag tränar är varför man blir svettig.
När jag kör långa pass på tre timmar uthållighet dricker jag minst 4 liter vatten.
Förr när jag tränade normalt svettades jag aldrig, men nu när jag kör långa pass och dricker mycket börjar jag svettas. Är det då att kroppen har fått för mycket vättska och gör av sig med den?
Kan jag reglera detta och sluta dricka vatten när jag börjar svettas? Inte sluta helt, men minska på mängden?

Vad mera behöver man veta om ämnet?
Dan
 
värmereglering

svett...


... är kroppens sätt att transportera ut överskottsvärme. Om det inte finns tillräckligt med vätska så blir man trött fortare och orkar inte så mycket. jag brukar få ont i huvedet då. men det finns säkert flera symptom på vätskebrist.
Dessutom, efter vad jag har förstått, så sliter vätskeförlusten på njurarna.
(Det bildas extra mycket slaggprodukter)

/Stefan
 
Dricka mindre? NEJJJJJJ!!!!

Jag aer ingen expert paa det haer, men drick lika mycket! Det skulle vel vara fullstendigt normalt att svetta, aeven ganska mycket om man traenar!
Vattnet behoevs aeven efter traeningen till hjelp foer att bygga nya muskelceller! Mycket av arbetet som muskelcellerna goer haender efter att traeningen aear avsluttat. Det aer ALLTID baest att dricka nog, vilket betyder att det aer baettre att dricka foer mycket aenn foer lite!!!!!
Svaette aer ochsaa et saett foer kroppen att kvitta sig med avfallsstoff. Svaetting aer haelsomessigt sunt!
 
I och med att konditionen förbättras så får man effektivare cirkulation och svettas alltså mer (kroppen kyler av effektivare). De flesta dricker alltför lite, det är svårt att dricka alltför mycket. Man lär kunna göra det om man får fel på kroppens termostat (man upplever det som mycket varmt trots att det inte är det). Vissa droger kan ge denna effekt, man har tex sagt att extasy har/kan ha denna effekt.
 
Svett o vatten

När du tränar räcker det inte att dricka så att du svettas, du måste dricka så mycket att du urinerar normalt ofta, mycket och klart.
För att klara av detta måste du dricka betydligt mer än du tror, så på med camelbacken och drick!

Go träning

Johan K
 
.

Jag börjar förstå, det är ganska varmt där jag tränar så det är nog därför.

Vättskan är det ingen problem på, jag har aldrig druckit så mycket vatten som jag gör nu för tiden. Toan är välbesökt ska ni veta. :)

Kondisen är också på hög nivå nu så det gäller att torka på och köra stenhårt.

Tack för era svar.
Dan
 
Visst är det bäst att dricka ordentligt

Men jag spårade en antydan till fundering i din fråga om det går att minska vätskebehovet.

Min erfarenhet är att det gör det. För egen del brukar jag kunna träna ca 3 timmar innan vätske- och kolhydratbrist börjar göra sig påmint. Förra året i Brasilien förbrukade jag bara undgefär halva vattenmängden jämfört med min kompis (han är i och för sig klar större i formatet).

Men fortsätt du dricka, för kommer du under en viss nivå finns risk för dödsfall vid träning.
 
Du är i form nu

Jag har hört att man svettas mer när man är vältränad. Ju bättre kondition, desto lättare har man för att börja svettas
 
En kul grej man kan göra är att väga sig naken före och efter en löptur. Då ser du hur mkt du svettats. Kan vara flera kg. Måste du nödvändigtvis dricka/pissa under löpturen så registrerar du mängden och beräknar sedan förlusten...
 
Vi har svettkörtlar över hela kroppen för att kunna springa, ben och fötter är oxså konstruerade för springandet, liksom våra förhållandevis stora lungor. Så ut och spring och svett är helt naturligt!

go tur
 
En kul grej man kan göra är att väga sig naken före och efter en löptur. Då ser du hur mkt du svettats. Kan vara flera kg. Måste du nödvändigtvis dricka/pissa under löpturen så registrerar du mängden och beräknar sedan förlusten...

Även kul att göra detta innan man lägger sig i ett hett bad. Inte ovanligt att jag tappar 1 kg medans jag ligger och kollar en film från badkaret och helt utan ansträngning (bara hjärtat som får pumpa lite)
 
Jag har hört att man svettas mer när man är vältränad. Ju bättre kondition, desto lättare har man för att börja svettas

Ja, det skulle kunna stämma, men tror det individuellt rätt olika.

Tycker jag har lättare att svettas idag då jag är i rätt ok form, men brukar ta ett tag innan det börjar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...