Yofeil. En hands förband blodstoppare.

Tornique är inget att leka med. Det är ett avsnörande förband, och kräver fungerande läkarvård snabbt. Om man inte har utbildning och en fungerande sjukvårdskedja att stödja sig på skulle jag rekommendera ett vanligt första förband och ta hjälp av en kompis eller tänderna för att förbinda sig. Få har väl råd med läkarteam med helikopter som backup om man skulle skada sig.
 
Torneqet är bra saker om det är allvarliga blödningar som inte går att stoppa med vanligt förband. Torneqet kan sitta i flera timmar men har man satt en så ska sjukvårdspersonal lossa på den.
Skulle inte köpa denna utan skulle välja en CAT Torneqet.
Liv går före läm så var inte rädda att snöra av om man inte får stopp på annat sätt..
 
Skaffa gärna tornequet, och ha den lättillgänglig, kan vara skillnad på liv och död. Men gå absolut en utbildning i att anbringa den. Det är som sagt ingen leksak och inte så lätt att använda vid den panik som alltid infinner sig vid svårare skador med akut förblödningsrisk, vilket är enda tillfället då tornequet används.
Den ersätter inte vanligt första förband som också ska med.
 
Hej. Jag har några års utbildningserfarenhet och bedömmer att de som jag köpt från Kina inte håller samma kvalitet som de dyrare. De har svagare "bom" och håller därför inte lika bra. Skall du öva så funkar det men jag skulle inte använda dem skarpt. Jag uppmanar dig till att gå en utbildning i användandet. Ex via försvarsmakten eller så kan du få förslag om du mailar mig: erik@milmed.nu.
Tänk på att syrebristen nedanför tourniquetten kommer vara ytterst smärtsam och innebär ett stort lidande om man inte kan ge adekvat smärtlindring. Så använd den bara vid katastrofblödning:)
Mvh erik
 
För mig så är torniquet förknippat med skott/sprängskador eller traumatiska amputationer, alltså inget som vanligt folk ska behöva utsättas för.
När man övar med dessa i försvarsmakten så får de inte sitta utdragna mer än 1 minut pga risk för vävnadsskada. Det finns även exempel på att de som fått krigsskador och torniquet velat släppa på den pga smärta trotts vetskapen om att de kommer förblöda. En korrekt satt torniquet är alltså väldigt smärtsam och kräver opioid analgetika förutom kvalificerad sjukvård inom någon timme.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.