Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-24, 21:07
xtrem xtrem är inte uppkopplad

Ladda Nikon AW100 i fält.

Jag har en Nikon AW 100 och funderar på att skaffa en solcellsladdare (Powertravellers Solarmonkey Adventurer) för att ha till mobilen och kameran. Men nu blir det ett litet problem, Nikon kameran kan inte laddas via USB sladd direkt in i kameran utan batteriet måste laddas i 220v laddaren.
Finns det någon laddare med USB anslutning som kan ta Nikon batteri (Nikon EN-EL12) eller hur gör jag.
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 21:41
thureb thureb är inte uppkopplad

Kanske

denna fungerar med en solladdare med Usb? http://www.amazon.com/gp/aw/d/ ... _dp_mpd?pd=1

Thure
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 22:26

Tack för svaret.
Jag satt och letade lite och hittade en universalladdare med USB anslutning hos Batteriexperten för billig peng. Det kanske är så att man får vad man betalar för, men med det priset så blir det nog ett försök... Man kan ju passa på att ta ett extra batteri också så man inte laddar sönder originalet.
http://www.batteriexperten.com ... tterier.html
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 09:57
thureb thureb är inte uppkopplad

Ett extra

batteri att ha i kameraväskan tycker jag är ett nödvändigt tillbehör till alla digitalkameror.

Kan räcka med det vid upp till nån veckas tur utan elnät.

Thure
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 10:46
smux smux är inte uppkopplad

Jag brukar ha två extra batterier med mig till kameran så jag har marginal även på en längre tur. Väger mindre och är mindre krångligt med några extra betterier än att bära runt på solcellsladdare mm
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 20:31

Extra batteri är absolut nödvändigt och något som jag har från och med idag, plus att jag köpte universalladdaren från Batteriexperten.
Den fungerar klockrent då laddstiften/ kontakterna är justerbara så de passar olika sorters batterier.
Jag stoppade i det nya batteriet i laddaren och anslöt till USB´n på datorn och det tog ca: 2 timmar till fullt. Jag räknar med att det kommer att ta lite längre tid med solcellsladdaren men vad gör väl det.
Anledning till att jag letade efter en lösning för att ladda kameran är för att jag kommer gå det Gröna Bandet nästa sommar, det blir en tur på nio veckor så det skulle behövas en himla massa extrabatterier att släpa på.

/Dennis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:04.