Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018

Hammock?

Hej!

Hur är det med boende... eftersom det är ett världsarv så undrar jag om man får använda hammock (eller tält för den delen) vart som helst längs med leden?

Har bara, och föredrar att sova i, hammock så därav min fråga...

//Fjorr

NM, hittade svar på FAQ sidan på här. Var inte helt enkelt att hitta...

"Får jag tälta vart som helst i Höga Kusten? I princip får du tälta vart du vill så länge du inte stör omgivningen. I naturreservat kan det finnas särskilda restriktioner. I Skuleskogens Nationalpark får du endast tälta på anvisade platser."
 
Senast ändrad:
Hej!

Hur är det med boende... eftersom det är ett världsarv så undrar jag om man får använda hammock (eller tält för den delen) vart som helst längs med leden?

Har bara, och föredrar att sova i, hammock så därav min fråga...

//Fjorr

NM, hittade svar på FAQ sidan på här. Var inte helt enkelt att hitta...

"Får jag tälta vart som helst i Höga Kusten? I princip får du tälta vart du vill så länge du inte stör omgivningen. I naturreservat kan det finnas särskilda restriktioner. I Skuleskogens Nationalpark får du endast tälta på anvisade platser."

Hej!
Ja det stämmer som ovan, att man iprincip får tälta var som helst. Det är allemansrätt som gäller.
Däremot så går leden ofta nära privata hus och jordbruksmarker och där kan det ju vara lite olämpligt att slå läger, men sånt känner man ju instinktivt.
Förutom Skuleskogen så kanske det är vissa tältrestriktioner i Balesudden naturreservat också, men jag är inte hundra på det. Står säkert på länsstyrelsens hemsida.
 
Hej!
Ja det stämmer som ovan, att man iprincip får tälta var som helst. Det är allemansrätt som gäller.
Däremot så går leden ofta nära privata hus och jordbruksmarker och där kan det ju vara lite olämpligt att slå läger, men sånt känner man ju instinktivt.
Förutom Skuleskogen så kanske det är vissa tältrestriktioner i Balesudden naturreservat också, men jag är inte hundra på det. Står säkert på länsstyrelsens hemsida.

Tack för infon, ska se hur långa sträckor detta rör sig om då! Så med lite sunt förnuft ska det inte vara några problem helt enkelt :)

//F
 
Hej!
Ja det stämmer som ovan, att man iprincip får tälta var som helst. Det är allemansrätt som gäller.
Däremot så går leden ofta nära privata hus och jordbruksmarker och där kan det ju vara lite olämpligt att slå läger, men sånt känner man ju instinktivt.
Förutom Skuleskogen så kanske det är vissa tältrestriktioner i Balesudden naturreservat också, men jag är inte hundra på det. Står säkert på länsstyrelsens hemsida.

Njae.. jag hade väldigt svårt att hitta information om huruvida man fick tälta där när jag försökte hitta info i våras. Så jag mailade länsstyrelsen Västernorrland och fick följande svar:

"Varken Nordingrå NR eller Balesudden har några föreskrifter som reglerar tältning. Det är alltså vanliga allemansrätten som gäller i dessa områden."
 
Vatten?

Hejsan alla!

Imorgon påbörjar jag min första riktiga ensamvandring på höga kustenleden, jag tar tåget ner till övik och buss därifrån till Hornöberget E4an.

Kommer starta runt 10.00. Jag har ordnat så att jag har allt i packningen för att klara mig under de kommande 8-10 dagarna jag hade tänkte att spendera på leden (jag myser mig fram).

Jag har dock en fundering ang. hur mycket vatten man bör bära med sig. Som det ligger till nu har jag 2 liter flaskor med vatten på ryggsäckens sidofickor, enkelt att komma åt samt en 1.5L flaska med vatten inuti ryggsäcken, mest för matlagning osv. men jag vill gärna skala på vitken så mycket som möjligt och undrar om det går bra att kanske skippa 1.5L flaskan och klara sig på 2L ? finns det gott om vatten längst leden?

Vad säger ni?
 
Hejsan alla!

Imorgon påbörjar jag min första riktiga ensamvandring på höga kustenleden, jag tar tåget ner till övik och buss därifrån till Hornöberget E4an.

Kommer starta runt 10.00. Jag har ordnat så att jag har allt i packningen för att klara mig under de kommande 8-10 dagarna jag hade tänkte att spendera på leden (jag myser mig fram).

Jag har dock en fundering ang. hur mycket vatten man bör bära med sig. Som det ligger till nu har jag 2 liter flaskor med vatten på ryggsäckens sidofickor, enkelt att komma åt samt en 1.5L flaska med vatten inuti ryggsäcken, mest för matlagning osv. men jag vill gärna skala på vitken så mycket som möjligt och undrar om det går bra att kanske skippa 1.5L flaskan och klara sig på 2L ? finns det gott om vatten längst leden?

Vad säger ni?

Hej!

Så roligt! Hoppas du får en trevlig tur :)

Normal skulle jag säga att det räcker med 2 liter, men med tanke på att det är extremt torrt i Ångermanland just nu och väldigt låga grundvattennivåer så är jag faktiskt tveksam.
Det är aldrig gott om vatten längs leden, men det finns en hel del ställen där man kan ta tex. vid campingar och vissa bäckar i naturområden. Med tanke på torkan finns det dock risk att dessa bäckar är torrlagda.
Om jag var du så skulle jag ställa in mig på att fråga efter vatten vid sommarstugor du passerar. Leden går ofta igenom byar och mindre ansamlingar av sommarstugor och nu i juli är det säkert gott om folk i stugorna. 2 liter borde räcka på de flesta sträckorna, speciellt om du frågar efter vatten ibland. Å andra sidan kan det ju vara skönt att ha en reservflaska om det är extra svårt att få tag på vatten på nån specifik sträcka. Du har ingen mjuk vattenflaska som tar jätteliten plats när den inte används att ta med "just in case"?

Ställen där det definitivt går att ta vatten är:
Småbåtshamnen i Sör-Lövvik
Campingen i Hålsång (nära Fjärdbotten, liten omväg)
Lappudden camping
Ullånger (typ Ica eller restaurang)
Skoved camping
Naturum vid Skuleberget
Köpmanholmen (tex Ica)

I Skuleskogen har jag svårt att tro att alla bäckar skulle ha torkat ut, men å andra sidan är det ju extremtorrt.

Nån som har varit i Skuleskogen eller Balesudden nyligen och vet hur det ser ut med vatten i bäckarna?
 
Totalt eldningsförbud!

Nu har länsstyrelsen infört totalt eldningsförbud i hela Västernorrland. Det inkluderar Höga kusten-leden.

Enligt länsstyrelsens hemsida är det nu förbjudet att:
- göra upp eld i skog och mark, även på tillrättalagda eldplatser
- använda friluftskök/stormkök

Ni som planerar att vandra leden snart får nog klara er utan att laga mat längs leden helt enkelt!

https://www.lansstyrelsen.se/vaster...an.-hog-brandrisk-rader-i-skog-och-mark..html
 
Så hyggeligt!

Hej alle
Det er lang tid siden jeg har været forbi her, men min mand og jeg påtænker at gå dele af Höga Kusten leden i august, så det har været en fornøjelse at læse jer andres overvejelser for jeres vandringer.
Vi har kun 12 dage til rådighed - fra vi ankommer til Ystad og skal sejle fra Ystad igen, så vi er ved at udvælge hvilket område/etapper vi skal holde os til.
 
Jaha... Eldningsförbud. Det är bara att lägga ned vandringen i Högakusten då [emoji853]

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 
Jaha... Eldningsförbud. Det är bara att lägga ned vandringen i Högakusten då [emoji853]

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Du är inte ensam med att ha fått lägga ner planerna :(
Jag och sonen har planerat rutten sedan i maj och nu får man sitta här så snyggt och hänga läpp.
 
Hej igen!

Är någon ute på tur just nu? Hur går det?

Jag har gått etapp 1 Hornöberget - Lövvik i 31 grader plus. Har suttit i Lövviks gästhamn ett tag och försökt samla mig lite. Är hyfsat mosig av värmen och kommer att äta, bada och fördriva tiden tills det blir något svalare i em/kväll. Jag får se om jag går hela leden eller bryter för denna värme är inte av denna jord...

Första etappen var superfin bortsett från landsvägarna. Mötte två vandrare och två traillöpare, kul!
 
Det låter trist att behöva ge upp leden pga eldningsförbud! Dock tror jag faktiskt att man kan klara sig hyfsat utan spritkök om man planerar lite:

- Det finns flera raststugor längs leden som har kaminer, om jag inte minns fel. Är dessa ok att använda trots eldningsförbud? Om inte annat borde man kunna använda spritköket inne i raststugan, eller? (slå mig hårt om jag är helt fel ute, så att vi inte får fler skogsbränder...)

- Det ligger ett antal campingar och vandrarhem längs leden, där man kan laga mat inomhus, eller köpa färdiglagad mat. Ev kan man också ta med en termos med varmt vatten (kanske funkar för frystorkad lunch?)

Höga Kusten-leden är knappast vildmark, så om man inte är spritköks-taliban borde det gå hyfsat att proviantera vid punkter av civilisation längs vägen. Det kanske förtar vandringskänslan, men jag skulle hellre göra det än sitta hemma!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Burgalveist Planerar en 10 mila vandring. Vandringsleder 10
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
såg valet står mellan att gå Rallarvägen eller Rallarstigen. Vandringsleder 0
såg Hur lång tid tar de att gå Serri naturresevat Vandringsleder 1
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
aik_putte Vågar jag gå här? Vandringsleder 2
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
JET Kinnekulleleden - Ej lämpligt att gå med hund Vandringsleder 3
zzeezz Hur länge orkar man gå? Vandringsleder 29
krippa81 4 dgr i Jämtland, vart ska vi gå? Vandringsleder 6
jagar1 Gå Halmstad-Valdermarsvik, sedan Grønland Vandringsleder 1
pirx höga kusten - kängor eller joggingskor? Vandringsleder 5
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
pajaflow Höga Kusten Vandringsleder 4
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Joel S Dagsturer, Höga Kusten utan bil Vandringsleder 1
Silver Fang Höga Kusten - Vart ska jag bo och starta etappen Vandringsleder 1
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
Hota Höga kusten etapp 9, kvarglömt Vandringsleder 0
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
macpasp Höga kusten med barn Vandringsleder 8
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
pontakoj Höga Kustenleden Vandringsleder 1
rövardotter Höga Kustleden Vandringsleder 5
henjuu En plats till salu till hike höga kusten - 21/7 Vandringsleder 0
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
Aasenheim Höga kusten hike Vandringsleder 0
frostnatters Höga Kusten Hike Vandringsleder 2
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
BeatriceK Höga kusten svårighetsgrad? Vandringsleder 0
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
dangermouse Höga kusten med bebis Vandringsleder 0
JKS Höga Kusten Vandringsleder 1
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
sova Höga Kusten? Vandringsleder 10
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...