kompassfråga

Kan kompasser avmagnetiseras eller på annat sätt "förstöras" om man har flera kompasser tillsammans i en låda eller liknande?
 
Har aldrig hört att kompasser skadar kompasser däremot om en kompass lagras ihop med starka magneter som tex i högtalare eller liknande då kan det bli spökiga om de ligger länge säg vinterförvaring.
 
Klassuppsättningarna av Silvakompasser låg i en ask med slitsar där allihop satt nedstuckna intill varandra, ganska tätt. Så det betraktades tydligen som OK av Silva.

Men det var då, på den tiden eleverna hanterades som grupper och inte som individer som skall kammas (försiktigt!) medhårs...
 
Kompassen pekar inte alltid mot norr.

Högtalaren på stereon har förstört en kompass för mig. Lade ifrån mig kompassen där när jag kollade lite kurser inför en utflykt och fick ett telefonsamtal.

Jag har en gång hittat en kompass på en orienteringsskärm i skogen, som visade bakvänt. Jag lyckades fixa den genom att lägga den på en stavmagnet i några veckor.

/John
 
Kronan utlåningskompasser till meniga låg i lådor i förrådet och de flesta vpl kom åter till mål och fika så visst går det att förvara kompasser tillsammans.

Men jag hade en rolig chef en gång som med handhållen kompass i luckan på en Pbv försökte leda bataljon. Han hamnade på sjukan då han träffats av en låg ekgren. Pbvn var ju starkt magnetisk i sig själv. Så Norr låg alltid i körriktningen.

go tur

Jo kompasser pekar mot magnetiska norr, som vandrar (och ligger rejält från geografiska nordpolen) och dessförutom finns det lokala avvikelser p g a kraftledningar, malmkroppar etc.
 
Magnetiserat stål

Har varit med om att en kompass kan polvända. Hur den hade blivit polvänd har jag ingen aning om...

Magnetnålen i en kompasss är oftast inte en naturlig magnet, utan det är en bit magnetiserat stål.
Om man utsätter ett magnetiserat stål för ett växlande magnetfält typ kring högtalarelementet i en stor högtalare, kan den avmagnetiseras,
Jag har inte koll på exakt vilka fysiska fenomen som leder till polvändning. Men gissar att det är samma som vid avmagnetisering
och magnetisering.
Vill även minnas att starka vibrationer eller ett kraftigt slag kan avmagnetisera.

Har experimenterat med en spik, en stavmagnet, en korkbit och en skål vatten när jag var yngre.

/John
 
Att avmagnetisera en kompassnål går lätt med en spole som matas med växelström. Ett "skämt" som vi orienterare hade när det var dags för svensexa och det ingick (onykter) orientering i okänd terräng på modifierad karta, gärna i mörker ...
Återmagnetisering görs med en likströmsmatad spole men det krävs starka magnetfält (ampere x spolvarv).

Om man magnetiserar åt "fel" håll blir det inte så bra då nålen är avvägd för att balansera på viss breddgrad. Kompasser för Sverige borde inte fungera optimalt på helt andra breddgrader, har dock aldrig testat det.
 
Att avmagnetisera en kompassnål går lätt med en spole som matas med växelström. Ett "skämt" som vi orienterare hade när det var dags för svensexa och det ingick (onykter) orientering i okänd terräng på modifierad karta, gärna i mörker ...
Återmagnetisering görs med en likströmsmatad spole men det krävs starka magnetfält (ampere x spolvarv).

Om man magnetiserar åt "fel" håll blir det inte så bra då nålen är avvägd för att balansera på viss breddgrad. Kompasser för Sverige borde inte fungera optimalt på helt andra breddgrader, har dock aldrig testat det.

Det är korrekt, det är skillnad på kompasser avsedda för norra eller södra hemisfären. Så köp inte en billig kopass på Nya Zeeland och ta med hem :)
 
södra halvklotet

Det är korrekt, det är skillnad på kompasser avsedda för norra eller södra hemisfären. Så köp inte en billig kopass på Nya Zeeland och ta med hem :)

Billigare att köpa min kompass och ta med till t. ex. Nya Zeeland, se anonns här på Utsidan. Och ja, kompassnålen hänger snett här hemma.
Lars
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...