Jakthärva i Norrbotten

Bra där har jag nog för en anmälan om förtal!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Hur kan länkar till artiklar i en fråga du själv efterfrågat bevis i vara förtal?

Visst du kan anmäla, polisen är skyldig att ta i mot anmälan, men den kommer bli arkiverad i papperskorgen och i svaret du får kommer det att stå att förtal/förolämpning är civilmål som du själv får stämma motpart till tinget...
 
Tjuvjakten är institutionaliserad i hela landet, även när man jagar djur under godkänd licensjakt så bryter man konsekvent mot lagar och använder åtel för rovdjur (t ex för att spårlöpa för björn) och använder fordon för att spåra djur

"Tjuvjakten är institutionaliserad i hela landet"

Inte sant. Tjuvjakt bedrivs på annans mark och är knappast institutionaliserad.

"när man jagar djur under godkänd licensjakt så bryter man konsekvent mot lagar"

Nej det är ovanligt att bryta mot lagen.

"åtel för rovdjur"

Är vanligt att det används. Allmänna uppfattningen om åtel skiljer sig från lagen en laglig rävåtel kan se likadan ut som en rovdjursåtel så varför är ena tillåten och den andra inte. Åteljakt vilket prövas på försök skulle ge bättre möjligheter att välja djur i en lugn situation.

"använder fordon för att spåra djur"

Jag har inte sett någon göra det, därimot så förekommer det att man kollar spår på de vägar man använder. Länsstyrelserna ger ofta undantag till att använda fordon till förflyttning när de utfärdar skyddsjakt.
 
Aha, så det handlar bara om ordvrängeri alltså?

Men byt då ut alla förekomster av "tjuvjakt" i tråden mot "illegal jakt" så kan vi kanske ägna oss åt att diskutera själva företeelsen istället för vad den borde kallas.

Sen undrar jag ju såklart vem det är som har bestämt dessa definitioner, på wikipedia står det t.ex. "Tjuvjakt kan ses som en vardaglig, och även understundom pejorativ, benämning för sådana former av jakt som anses vara illegal."

Och det är precis så jag har uppfattat att ordet tolkas av de flesta när det skrivs om detta i media.
 
Aha, så det handlar bara om ordvrängeri alltså?

Men byt då ut alla förekomster av "tjuvjakt" i tråden mot "illegal jakt" så kan vi kanske ägna oss åt att diskutera själva företeelsen istället för vad den borde kallas.

Sen undrar jag ju såklart vem det är som har bestämt dessa definitioner, på wikipedia står det t.ex. "Tjuvjakt kan ses som en vardaglig, och även understundom pejorativ, benämning för sådana former av jakt som anses vara illegal."

Och det är precis så jag har uppfattat att ordet tolkas av de flesta när det skrivs om detta i media.
Lugn nu, det var bara ett svar på frågan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
"Jaktmarken ligger vit och fin när vi kör grusvägarna runt marken och ivrigt spejar efter harslag" ....

"Precis i slutet av rundan, i en vägkorsning, möter vi en granne och stannar för en liten pratstund. Det är då det upptäcks – svaga harspår på vägen! Genast öppnas bakluckan och Morris kläs upp med pejlhalsband och koppel innan han får hoppa ut, nästan rakt i harslaget."


Det är precis så här all jakt numera bedrivs i Sverige, från bil
 
Nog tycker jag att det finns fog för att använda uttrycket institutionaliserad.
https://www.synonymer.se/sv-syn/institutionalisera

För några år sedan så fälldes en renskötare som hade kört över en järv med skoter. Han hade haft uppdrag i rovdjursförvaltingen..
https://www.svd.se/skarpt-straff-for-tjuvjakt-pa-jarv

Länsstyrelserna brukar ge dispens för att använda bil i sökandet efter varg. Det är vanligt med sök från bil på varg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/w2yA1/man-ser-vargskiten-overallt-numera
 
"Jaktmarken ligger vit och fin när vi kör grusvägarna runt marken och ivrigt spejar efter harslag" ....



"Precis i slutet av rundan, i en vägkorsning, möter vi en granne och stannar för en liten pratstund. Det är då det upptäcks – svaga harspår på vägen! Genast öppnas bakluckan och Morris kläs upp med pejlhalsband och koppel innan han får hoppa ut, nästan rakt i harslaget."





Det är precis så här all jakt numera bedrivs i Sverige, från bil



Ett jävla skitsnack!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...