• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Spärra hemliga nummer hos mobiloperatör?

Undrar om någon vet om det finns något abonnemang eller någon operatör där det finns en funktion för att spärra alla hemliga nummer direkt hos operatören så det aldrig når mobiltelefonen??

Finns vissa modeller av mobiltelefoner där det finns en inbyggt inställning att spärra "okända" nummer i mobilen så de syns då som "missat samtal" men ringer aldrig. Mobilen lägger då på direkt (tror det är vissa Samsung-mobiler som har det). Finns också appar att ladda ner som gör detta men vill slippa strula med det.

Stör mig när folk ringer från hemligt då det oftast är busringare, försäljare eller andra man inte vill prata med. Ringer de i ett seriöst syfte har de ingen anledning att ringa från hemligt så sådana samtal vill man slippa.
 
Halaj!

Hur är det med myndigheter? Sådana samtal vill du nog inte slippa.
Har för mig att både tand- och den vanliga läkaren ringer från hemligt nummer.

//T
 
Jag tror inte någon operatör erbjuder det som del av abonemanget (de har ju intresse av att det tickar minuter i deras nät) men som tidigare nämts finns det lösningar med appar i terminalen = din mobil. Men att spärra alal inokmmande med dolt nummer skulle jag inte våga - som sagt så är det myndigheter med lovliga ärrenden som också har skyddat nr.
Tror inte heller någon operatör ger dig möjlgihet att i nätet vidarekoppla vilkorat på uppringande nummer men säkert görligt i en app.

Det finns också appar som skyddar dig från att ringa vissa utgående nummer under vissa tider - tror det marknadsförs som "ring inte din chef eller ditt ex på helgnätterna då du är berusad". Tydligen finns en marknad för sådant.

Man väljer själv då man vill svara, man måste vara chef över sin telefon.

/Patrik,
 
Jag har av olika anledningar en del kontakt med sjukvården. När de ringer är det alltid från hemligt nummer.
Sjukvården jag har kontakt med skickar alltid brev om de har telefontid. Eller så avtalar man en telefontid t.ex. vid mötet att läkaren säger typ "Jag ringer dej på måndagen vid kl 8 om två veckor" och då kan man avaktivera tjänsten den dagen. Det bästa vore om det stod 1177 när sjukvården ringde.

Sen hur tryggt är det att sjukvården ringer en på hemligt nummer om man inte avtalat tid? Vem som helst kan ringa dig och låtsas vara från sjukvården och fråga ut dig om saker och lura dig. Som exempel säg du varit och tagit prov för du misstänkt någon allvarlig sjukdom, då ringer någon annan upp dig och säger typ "testet var positivt du har 6 månader kvar att leva".
Halaj!

Hur är det med myndigheter? Sådana samtal vill du nog inte slippa.
Har för mig att både tand- och den vanliga läkaren ringer från hemligt nummer.

//T
Någon tandläkare har aldrig någonsin ringt mig de skickar alltid ut kallelser med posten. Om Polisen inte kan nå mig är i så fall deras problem. Vem som helst kan ringa mig och lura mig denna är Polis är det så positivt? För deras del kan vem som helst utge sig för att vara från dem då det bara är slå #31# så kan du säga du är Polis. Hade det istället stått 11414 när Polisen ringde hade ingen kunnat busringa och utge sig för att vara Polis.
Jag tror inte någon operatör erbjuder det som del av abonemanget (de har ju intresse av att det tickar minuter i deras nät) men som tidigare nämts finns det lösningar med appar i terminalen = din mobil. Men att spärra alal inokmmande med dolt nummer skulle jag inte våga - som sagt så är det myndigheter med lovliga ärrenden som också har skyddat nr.
Tror inte heller någon operatör ger dig möjlgihet att i nätet vidarekoppla vilkorat på uppringande nummer men säkert görligt i en app.
Att det fanns appar osv det visste jag redan OT alltså. De har förstås intresse de ska ticka i deras nät men om folk slutar använda den operatören av just den anledningen att de inte har tjänsten så förlorar de ännu mer pengar.

Det är också en risk att andra ringer och lurar dig de är Polis när ringer från hemligt. Ska någon ringa och prata med mig då vill jag veta säkert vem det är! Annars vill jag inte prata med personen. Kolla liksom bara de som håller på med Eurocop de har lurat skiten ur en del genom ringa och säga de är Polisen.
 
Senast ändrad:
Som exempel säg du varit och tagit prov för du misstänkt någon allvarlig sjukdom, då ringer någon annan upp dig och säger typ "testet var positivt du har 6 månader kvar att leva".
Någon tandläkare har aldrig någonsin ringt mig de skickar alltid ut kallelser med posten.

När det gäller ditt exempel kring provsvar förutsätter ju det att någon annan än sjukvården vet om att jag varit iväg på provtagning och vilka prov som tagits, och det är inget jag talar om i vilka sammanhang som helst. Men det är ju jag det. Du kanske gör annorlunda.

Så sent som för några dagar sedan ringde de från tandläkaren och frågade om jag kunde komma på en återbudstid som hastigt dykt upp i stället för att stå kvar i kön. Det tyckte jag var bra, men du kanske inte skulle tyckt det.

Vi är olika helt enkelt :)
 
Sjukvården jag har kontakt med skickar alltid brev om de har telefontid. Eller så avtalar man en telefontid t.ex. vid mötet att läkaren säger typ "Jag ringer dej på måndagen vid kl 8 om två veckor" och då kan man avaktivera tjänsten den dagen. Det bästa vore om det stod 1177 när sjukvården ringde.

Sen hur tryggt är det att sjukvården ringer en på hemligt nummer om man inte avtalat tid? Vem som helst kan ringa dig och låtsas vara från sjukvården och fråga ut dig om saker och lura dig. Som exempel säg du varit och tagit prov för du misstänkt någon allvarlig sjukdom, då ringer någon annan upp dig och säger typ "testet var positivt du har 6 månader kvar att leva".
Någon tandläkare har aldrig någonsin ringt mig de skickar alltid ut kallelser med posten. Om Polisen inte kan nå mig är i så fall deras problem. Vem som helst kan ringa mig och lura mig denna är Polis är det så positivt? För deras del kan vem som helst utge sig för att vara från dem då det bara är slå #31# så kan du säga du är Polis. Hade det istället stått 11414 när Polisen ringde hade ingen kunnat busringa och utge sig för att vara Polis.
Att det fanns appar osv det visste jag redan OT alltså. De har förstås intresse de ska ticka i deras nät men om folk slutar använda den operatören av just den anledningen att de inte har tjänsten så förlorar de ännu mer pengar.

Det är också en risk att andra ringer och lurar dig de är Polis när ringer från hemligt. Ska någon ringa och prata med mig då vill jag veta säkert vem det är! Annars vill jag inte prata med personen. Kolla liksom bara de som håller på med Eurocop de har lurat skiten ur en del genom ringa och säga de är Polisen.

Jag skulle inte ta nummerpresentation som en 100%ig garanti för äkhet - det går att förfalska. Om jag minns lagtexten rätt så är det olagligt att utge sig från att ringa från ett annat nummer för röstsamtal men då lagen skrevs före t ex SMS fanns, så omfattas inte SMS av den lagen.
Säkrast är att motringa till ett nummer man själv tagit reda på.

Jag brukar inte heller tala om ifall jag väntar provsvar eller motsvarande känslig information via telefon och då är oddsen för ful-ringning små.

Genom att ha hemligt/skyddat nummer kan man undvika lite reklamringnade, nix tar bort ytterligare några och vill du sedan slippa att de du har en affärsrelation med ringer då du väl låta bli att uppge telenummer för dem eller tydligt uppmana dem att inte ringa.

Tjänsten du efterfrågar erbjuds ju inte av någon svensk operatör nu så konkurensen kommer inte att driva fram ändring före någon operatör lanserar den.

Seriösa telemarketingföretag respekterar nix men de man har affärsrelation med brukar envisas med att ringa och försöka sig på tilläggsförsäljning.

Vill man avsluta snabbt så säg att du är utomlands och att det kostar dig roamingavgift att prata vidare - det har hitills funkat bra för mig.

/Patrik
 
Jag skulle inte ta nummerpresentation som en 100%ig garanti för äkhet - det går att förfalska. Om jag minns lagtexten rätt så är det olagligt att utge sig från att ringa från ett annat nummer för röstsamtal men då lagen skrevs före t ex SMS fanns, så omfattas inte SMS av den lagen.
...

Tjänsten du efterfrågar erbjuds ju inte av någon svensk operatör nu så konkurensen kommer inte att driva fram ändring före någon operatör lanserar den.
Givetvis allting går att förfalska som ID, pass, körkort osv! Att strunta i extra säkerhetsåtgärder bara för att man inte kan vara 100% säker på att de inte hjälper då kan man lika gärna skita i bilbälte också för de är ju folk som dött som även använt det. Man har heller ingen 100%ig garanti att kondomen inte spricker när man knullar så med den logiken borde man inte använda kondomer heller?

Att mixtra med mobilnätet så att det står man ringer från 11414 hade kanske minskat busringningarna med 90% då det är väldigt få som har sådan kunskap. Vad som är olagligt eller inte är heller inte relevant då jag vill undvika att det ska ske. Om någon blir rånad, mördad, våldtagen osv är väl knappast någon tröst att det var olagligt för den drabbade?

Är du 100% säker på att den inte erbjuds av någon operatör i Sverige har du ringt runt och frågat alla eller jobbar du i den branschen eller hur vet du det? Konkurrensen drivs givetvis framåt av att vissa företag erbjuder fördelar som inte konkurrenterna gör.
 
Senast ändrad:
Givetvis allting går att förfalska som ID, pass, körkort osv! Att strunta i extra säkerhetsåtgärder bara för att man inte kan vara 100% säker på att de inte hjälper då kan man lika gärna skita i bilbälte också för de är ju folk som dött som även använt det. Man har heller ingen 100%ig garanti att kondomen inte spricker när man knullar så med den logiken borde man inte använda kondomer heller?

Att mixtra med mobilnätet så att det står man ringer från 11414 hade kanske minskat busringningarna med 90% då det är väldigt få som har sådan kunskap. Vad som är olagligt eller inte är heller inte relevant då jag vill undvika att det ska ske. Om någon blir rånad, mördad, våldtagen osv är väl knappast någon tröst att det var olagligt för den drabbade?

Är du 100% säker på att den inte erbjuds av någon operatör i Sverige har du ringt runt och frågat alla eller jobbar du i den branschen eller hur vet du det? Konkurrensen drivs givetvis framåt av att vissa företag erbjuder fördelar som inte konkurrenterna gör.

Nu tycker jag du övertolkar min text. Jag sa inte att man kan strunta i numret som presenteras i displayen. Det jag sa att det kan användas fel och därmed inte är 100%igt. Det är skillnad på att totalt ignorera och att vara lite småskeptisk.

Jag jobbar inte för någon mobiloperatör men för en leverantör av bl a utrustning för mobilnät och växlar. Jag kan inte med säkerhet säga att tjänsten du efterfrågar inte finns hos någon svensk operatör men jag har aldrig hört talas om den, kanske för att jag inte sökt efter den eller kanske för att den inte finns. Med min kunskap om operatörer i allmänhet så TROR jag inte den finns.
Vill du bli säker får du nog ringa eller surfa runt bland operatörerna.
Jag tror du snabbare når det du vill med någon begränsar-app i din mobil.


Lycka till!

/Patrik, ingenjör
 
Svara med "juristkonsult" och ditt namn eller något annat kul. Jag har företagstelefon och svarar alltid formellt när någon okänd ringer för att det kan vara en kund. Är det en försäljare förklarar jag att de ringer till en jourlinje och att samtalet kostar 1000SEK/ timma och sen frågar jag vart jag ska skicka fakturan. Det brukar bara komma till mitt formella svar så säger det "klick" i andra änden. Tyvärr har jag ett namn som börjar på "JA" så varje gång jag svarar riskerar jag att ha tackat ja till ett kontrakt men vad fan det är inte min telefon så vad är problemet...
 

avslutad210712

Gäst
Undrar om någon vet om det finns något abonnemang eller någon operatör där det finns en funktion för att spärra alla hemliga nummer direkt hos operatören så det aldrig når mobiltelefonen??

Finns vissa modeller av mobiltelefoner där det finns en inbyggt inställning att spärra "okända" nummer i mobilen så de syns då som "missat samtal" men ringer aldrig. Mobilen lägger då på direkt (tror det är vissa Samsung-mobiler som har det). Finns också appar att ladda ner som gör detta men vill slippa strula med det.

Stör mig när folk ringer från hemligt då det oftast är busringare, försäljare eller andra man inte vill prata med. Ringer de i ett seriöst syfte har de ingen anledning att ringa från hemligt så sådana samtal vill man slippa.

Vad är problemet. Skit i att svara. Det gör jag på alla okända och hemliga nummer förutom när jag vet att jag skall bli uppringd av sjuk, förlåt hälsovården.
 
Vad är problemet. Skit i att svara. Det gör jag på alla okända och hemliga nummer förutom när jag vet att jag skall bli uppringd av sjuk, förlåt hälsovården.
Det gör jag också men tycker det varit smidigt att det fanns en tjänst för detta. Är det stort problem för dig att andra vill ha en tjänst som gör livet lättare? Du känns som en typisk bakåtsträvare som ständigt är emot alla typer av teknisk utveckling typ "Varför uppfinna GPS det är väl fan bara att skaffa en karta? vad är problemet?"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.