Tolkning med hund

Hej,

Jag går i planer om att skaffa mig en ny hund och har blivit väldigt nyfiken på tolkning med skidor. Jag hoppas att någon kan svara på mina frågor eftersom jag har haft svårt att hitta info på nätet, länkar mottages också tacksamt!

Mina funderingar har gått åt de stående fågelhundarna. Vilken ras är vanligast bland skid-tolkarna? Vad ska man tänka på när man väljer hud? Jag har mycket erfarenhet av hundar, är uppväxt med jakthundar och har haft ett flertalhundar själv.

Tack på förhand!
Anders
 
Tycker ofta man ser folk fara med Vorsteh men om de verkligen är vanligast har jag då ingen statistik på. Folk verkar nöjda tycker jag det verkar.
Själv pajjasåker jag bara och då med en korsning husky/dobermann men förbannat roligt är det iallafall även om jag önskar att han hade mer än en högfartsväxel, vilket verkar svårt att få till med honom dock.
 
Vad kul att höra! Det låter ju som att du och hunden hittat helt rätt.
Vorsteh har jag också sett och jag tycker att det ser ut som Pointer? Ska sanningen fram så bryr jag mig inte så mycket om vilken ras det är, bara den vill dra. Men vilka är det som gillar det?
 

avslutad210712

Gäst
Vorsteh

Har haft en vorsteh och farsan hade en samtidigt så jisses vad det gick undan på isen. Speciellt om en skoter körde förbi.

Vill du inte att det skall gå fullt lika fort finns det många andra raser.
 
Fart vs längd

Hur långt tänker du dig åka och hur fort vill du åka?
När man började tävla med fågelhundar så fick man införa ytterligare en tävlingsklass, fågelhundsklassen pga att de är snabba på "korta" distanser. Vorsthe är nog den vanligaste fågelhundsrasen som används för drag. Speciellt då stora korthåriga, det finns linjer som avlas just mot drag och inte lika mycket för jakt. Dock är de korthåriga lite mer känsliga för kyla än de strävhåriga.
Vill du åka långt, vara ute i flera dagar, då är ju någon av polarhundsraserna bättre.
Sen är ju inte året en enda lång vinter, tyvärr. Vad du tänker för dig och din hund resten av året är minst lika viktigt.

Strävhårig vorsthe ägare :)
 
Vorsteh men även riesenschnauser, vet exempelvis en uppfödare i Degerfors som har uppfödning av riesen varav flera använts framgångsrikt i drag.
 
Tack för svar!
Jag har egentligen bara tänkt på de vanligaste draghundarna och skulle nog gilla om det gick undan. För längre turer är det nog mest min form som avgör...

Det där med Schnauser lät ju kul. Dom är ju (i mina ögon) mer av en brukshund och kanske inte så mycket jakt i som Vorstehn. Jakt träning är annars det jag hade tänkt hålla på med resten av året.
 
Vi har haft både korthårig och strävhårig vorsteh i familjen, och jag har fått en känsla av att de strävhåriga haft lite problem med snön vid vissa fören. Pälsen är liksom inte så anpassad så att det blir isbildning i tassarna och kan vara skitjobbigt för de stackarna. Korthåriga har inte det problemet. Men de gillar ju alla att vara ute och dra på vintern oavsett. Ska man pausa eller sova ute med hundarna så kan det ju vara bra att ha någon slags täcke/sovsäck, men vi har inte haft några jätteproblem med kylan direkt.
 
Tack för svar!
Jag har egentligen bara tänkt på de vanligaste draghundarna och skulle nog gilla om det gick undan. För längre turer är det nog mest min form som avgör...

Det där med Schnauser lät ju kul. Dom är ju (i mina ögon) mer av en brukshund och kanske inte så mycket jakt i som Vorstehn. Jakt träning är annars det jag hade tänkt hålla på med resten av året.
Riesen är en väldigt oöm brukshund :)
Väldigt trevliga.
 
Hej,

Jag går i planer om att skaffa mig en ny hund och har blivit väldigt nyfiken på tolkning med skidor. Jag hoppas att någon kan svara på mina frågor eftersom jag har haft svårt att hitta info på nätet, länkar mottages också tacksamt!

Mina funderingar har gått åt de stående fågelhundarna. Vilken ras är vanligast bland skid-tolkarna? Vad ska man tänka på när man väljer hud? Jag har mycket erfarenhet av hundar, är uppväxt med jakthundar och har haft ett flertalhundar själv.

Tack på förhand!
Anders

Hej Anders!
Väljer du en Riesen kan du tävla med den. De går i klassen för B-hundar och hävdar sig mycket bra. Lycka till :)
 
Kul att den här tråden vaknar till liv igen.

Kombinationen skatingskidor och tolkning efter medelstor hund är alldeles utmärkt. Jag torkar en hel del med / efter vår samojed vilket vi bägge gillar.

Även smart att vara flera skidåkare där den snabbare kan åka först och agera hare framför hunden som drar den lite långsammare skidåkaren.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
Tranan Hur gör ni...(om att åka tåg med hund) Hundsport 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...