• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LCHF tar död på vår miljö.

Hej ni här på Utsidan!

Ett ämne som debatteras väldigt mycket nu är LCHF-trenden och hur den påverkar vår hälsa. Det som jag saknar i debatten är effekten som denna diet har på vår miljö.

LCHF-trenden har ökat svenskarnas köttkonsumtion markant de senaste åren, men få är medvetna om att köttproduktionen ligger till grund för mycket stor del av världens utsläpp av växthusgaser, skövlande av skogar och att odlingsbar mark används för boskapshållning.

Hur ser ni på detta problem? Och finns det några som använder sig av LCHF-dieten så skulle det varit jätteintressant att höra din synvinkel på det hela.

///Dumpa Dieten 2013
 

Bilagor

  • ko.jpg
    ko.jpg
    29.9 KB · Visningar: 1,387
Borde vi i så fall inte börja med att reda ut vad det egentligen är för diet du vill diskutera?

"Low Carb Harms Nature", står det på din bifogade bild.
Men "Low Carb" behöver ju inte automatiskt innebära "High Fat", än mindre att ev. "High Fat" måste komma från kor eller grisar. Varken det ena eller det andra behöver nödvändigtvis vara lika med ökad köttkonsumption.

Själv äter jag väldigt litet kolhydrater (råkar må bra av det), men är i det närmaste vegetarian.
 
Borde vi i så fall inte börja med att reda ut vad det egentligen är för diet du vill diskutera?

"Low Carb Harms Nature", står det på din bifogade bild.
Men "Low Carb" behöver ju inte automatiskt innebära "High Fat", än mindre att ev. "High Fat" måste komma från kor eller grisar. Varken det ena eller det andra behöver nödvändigtvis vara lika med ökad köttkonsumption.

Själv äter jag väldigt litet kolhydrater (råkar må bra av det), men är i det närmaste vegetarian.

LCHF är den dieten jag vill diskutera! Självklart kan du vara en LCHF-anhängare och ändå vara vegetarian, men i dem flesta fall så ökar köttkonsumtionen i och med att du följer dem rekommendationer som dieten beskriver.

Den som jag finner fascinerande är att det alltid ska handla om individen, som du själv skriver "råkar må bra av det". Visst kan du ställa frågan varför jag ska bry mig om vad du äter.. Saken är den att jag blir påverkad av vad du äter. Om vi bortser från det som är vanligaste tråden i ämnet, hälsan. Om man ska tro på den större delen av forskningen kring ämnet så är dieten en hälsorisk om man använder sig av dieten under en längre tid (vilket också är tanken att man ska göra i denna "livsstil" som de trogna anhängarna kallar det). Detta kommer resultera i kostnader för mig som skattebetalare.

För att inte fastna om hur det påverkar hälsan vill jag hoppa vidare till hur det påverkar vår planet. Det är fantastiskt hur ignorant folk kan vara inför hur vår köttkonsumtion påverkar vår miljö. I och med vår ökande köttkonsumtion så skövlas regnskogen för att ge plats åt boskap och foderodlingar (boskapsuppfödning står för 79,5% av skövlingen i Amazonas).
Sedan står Köttet står ensamt för 80% av matens växthusgasutsläpp, men ger bara 17% av den näring vi får i oss i ett globalt perspektiv.

Listan går göra längre..

Joanne, du som inte byter ut kolhydraterna mot extrema mängder av mjölk- och köttprodukter, denna kritik är inte riktad kritik mot dig.
 
LCHF är den dieten jag vill diskutera! Självklart kan du vara en LCHF-anhängare och ändå vara vegetarian, men i dem flesta fall så ökar köttkonsumtionen i och med att du följer dem rekommendationer som dieten beskriver..

Mitt uttalande gäller inte bara mig själv förresten.. Nästan inga LCHF-anhängare i min bekantskapskrets har ökat intaget av köttprodukter.. och i de enstaka fallen då man gjort det är det mest intaget av fet fisk som ökat och inte nöt eller fläskkött.

Så att LCHF i de flesta fall leder till ökad köttkonsumtion köper jag inte rakt av..
 
Senast ändrad:
Den som jag finner fascinerande är att det alltid ska handla om individen, som du själv skriver "råkar må bra av det". Visst kan du ställa frågan varför jag ska bry mig om vad du äter.. Saken är den att jag blir påverkad av vad du äter. Om vi bortser från det som är vanligaste tråden i ämnet, hälsan. Om man ska tro på den större delen av forskningen kring ämnet så är dieten en hälsorisk om man använder sig av dieten under en längre tid (vilket också är tanken att man ska göra i denna "livsstil" som de trogna anhängarna kallar det). Detta kommer resultera i kostnader för mig som skattebetalare.

För att inte fastna om hur det påverkar hälsan vill jag hoppa vidare till hur det påverkar vår planet. Det är fantastiskt hur ignorant folk kan vara inför hur vår köttkonsumtion påverkar vår miljö. I och med vår ökande köttkonsumtion så skövlas regnskogen för att ge plats åt boskap och foderodlingar (boskapsuppfödning står för 79,5% av skövlingen i Amazonas).
Sedan står Köttet står ensamt för 80% av matens växthusgasutsläpp, men ger bara 17% av den näring vi får i oss i ett globalt perspektiv.

Vet inte om det är speciellt fascinerande.
Samtliga människor på denna jord är egoister. Vi bryr oss mest om oss själva och våra allra närmaste. Sen bryr vi oss om vår släkt och våra vänner. Sen om vår hembyggd, vårt landskap, vårt hemland, skandinavien, etc.
Lyckas man må bra och gå ner i vikt m.h.a. LCHF så skiter man blanka fan i att det försvinner regnskog i något land långt borta. (Sen är det dessutom beklagligt många som inte ens tror på att vi har något att göra med den globala uppvärmningen, mm.)
Ingen är beredd att göra annat än en minimal uppoffring (läs: typ källsortera) av sin livsstil för miljöns skull (ja det finns vissa, men det är ju inte många direkt).

Jag vet en vegan som är mycket för det här med "kött-hotet", samtidigt som denne har en femtiokilos-hund som bara vräker i sig hundmat och gasar ut mängder med växthusgaser. Det är dock OK, då det är en omplaceringshund och ägaren har då inte bidragit till uppfödandet av denna hund utan bara räddat den.

Det går också bra att beklaga sig över klimathotet samtidigt som man är kroppsbyggare/träningsgalen och vräker i sig 200% av sitt behov (mest proteiner naturligtvis), bara för att sedan gymma bort överskottsenergin man stoppat i sig.

Det går också utmärkt att klaga på miljöhotet samtidigt som man reser 200 mil för att fjällvandra en vecka.

Etc.

Poängen är att den egna nyttan alltid går före kollektivets nytta, då alla är egoister.
Frågan är snarare vart man ska dra gränsen för vilka utsläpp man är berättigad att göra, eller med andra ord: Hur stor befolkning kan jorden härbärgera utifrån de utsläpp vi finner nödvändiga för en skälig livsstil?
 
Man bör ju också titta på den totala livskonsumtionen. Om de som äter LCHF lever avsevärt kortare tid, så kompenserar ju det i alla fall delvis för att de äter betydligt mycket mera kött per dag under den tid de lever
 
Bara kolla hur näringskedjan ser ut,med gräsätarna i pyramidens bas och köttätarna i dess topp.
Funkar väl bra om människorna vore betydligt färre till antalet.
Min egen mathållning är några vegetarisk middagar i veckan,1-2 innehållandes kött (företrädesvis renkött) samt fisk/skaldjur 1-2ggr.(kass-lax).
Jag tror människorna borde äta mer vegetariskt överlag.(och mindre mängder).
 
@Dumpa Dieten 2013:
Fanns det någon källa på att just LCHF-dieten ökat köttkonsumtionen? Jag kan endast se att kött blivit billigare och därför köps det mer kött. Tar gärna emot någon trovärdig länk/källa. Annars blir det knasigt att diskutera om inte grundbulten är satt.
 
Jag vet en vegan som är mycket för det här med "kött-hotet", samtidigt som denne har en femtiokilos-hund som bara vräker i sig hundmat och gasar ut mängder med växthusgaser. Det är dock OK, då det är en omplaceringshund och ägaren har då inte bidragit till uppfödandet av denna hund utan bara räddat den.

Det här med hundar är ju intressant.. varför skulle jag minska min köttkonsumtion när grannen har 3 stora hundar som konsumerar mer kött än hela min familj!?

Vi kan ju börja med att begränsa antalet husdjur som inte äter gräs eller frön isf...
 
För att man vill minska sin egen påverkan utan att tänka på hur andra lever eller beter sig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel Två fel gör ett rätt

Att påpeka ett problem hos motståndarens (eller en tredje parts) ståndpunkt i stället för att bemöta ett problem hos den egna.
Exempel:
Du klandrar mig för att jag har stulit tusen kronor, men det finns andra som stulit tio gånger så mycket
Hur kan du protestera mot Nordkoreas kärnvapen när USA har så många fler?

Det här med hundar är ju intressant.. varför skulle jag minska min köttkonsumtion när grannen har 3 stora hundar som konsumerar mer kött än hela min familj!?

Vi kan ju börja med att begränsa antalet husdjur som inte äter gräs eller frön isf...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...