Sailrite symaskin

Gro:
Jag tänker på min fråga i recensionen av min Pfaff 332 ovan: Skulle det gå att montera in en långsammare (och starkare) motor i den maskinen? Sitter motorerna i dina maskiner inuti eller utanpå maskinerna? Kan du sätta in en bild eller ge märke, butik och artikelnummer till motorerna?

Mvh, Klas

Industrisymaskiner består av, enkelt beskrivet, av ett bord, ett huvud (själva symaskinen) och en motor. Motorn skruvas fast i bordskivan med M8 vagnsskruv enligt ett standardiserat mönster med mellanliggande gummibuffertar, med tre vagnsskruv. Sedan går det en rem från motorn till huvudet. Detta är stora grejer. Du får inte plats med en servomotor för industrimaskiner i en hemmamaskin, den är nog även för stor för att montera bakom en äldre maskin med separat motor.

Finns folk på youtube som monterat mindre servomotorer på gamla maskiner, men då får man konstruera drivers och skit till motorn. Jag har inte tid med sånt! Har du en äldre maskin med separat motor kan du ju dreva om den, fast då måste du nog byta svänghjul på maskinen för motorns remhjul brukar vara fasligt litet. Jag kan donera min singerkopplingsmotor, 2800 rpm o 550w, bara nätta 30 kilo...

Här är en bild. Servomotorer är mindre än kopplingsmotorer, men med kontrollen är de fortfarande stora.
7915548140_f943d1de1a_b.jpg


Som en bonus, en bild på min nya sax (den stora..) den lilla är 10"!
7915575738_eea9d34d23_b.jpg
 
Senast ändrad:
Gro:
Jag tänker på min fråga i recensionen av min Pfaff 332 ovan: Skulle det gå att montera in en långsammare (och starkare) motor i den maskinen?

Har själv ägt en 332. Det är en bra hobbymaskin för sin tid, men det finns moderna som är minst lika starka och bra. Industrimaskiner brukar ha 3 fasmotor för att få en jämnare och större kraft. Det är som att jämföra en encylindrig motor med en fyrcylindrig.
Finns säkert bättre elmotorer i dag som kan monteras i 332:an, men är det värt besväret?
 
Har själv ägt en 332. Det är en bra hobbymaskin för sin tid, men det finns moderna som är minst lika starka och bra. Industrimaskiner brukar ha 3 fasmotor för att få en jämnare och större kraft. Det är som att jämföra en encylindrig motor med en fyrcylindrig.
Finns säkert bättre elmotorer i dag som kan monteras i 332:an, men är det värt besväret?

Det där är en daterad sanning. De flesta kopplingsmotorer går på trefas för de är gamla och motortekniken var inte så utvecklad då. Dagens servomotorer levererar lika bra på enfas. Men de låter inte lika gött som en gammal god trefaskopplingsmotor.
 
Tack gro och Arneri för tydliga svar. Då fortsätter jag med min 332a som den är. Oftast handlar det trots allt bara om att handjaga lite vid start och farten är hanterbar. För riktigt grova sömmar har jag ju min skomakarsymaskin.

Har själv ägt en 332. Det är en bra hobbymaskin för sin tid, men det finns moderna som är minst lika starka och bra.

Arneri, jag blir nyfiken, syftar du på Sailrite och liknande? Eller kan du nämna några andra moderna maskiner som är starka?

Vänliga hälsningar, Klas
 
Arneri, jag blir nyfiken, syftar du på Sailrite och liknande? Eller kan du nämna några andra moderna maskiner som är starka?

Jag har ingen erfarenhet av Sailrite, men jag gissar att den klarar grövre tråd än en hobbymaskin. Jag ville ha lite mer användarvänlighet (t.ex automatisk trådspännare) och bytte ut min 332:a till en Janome Excel Pro 5124. Det är några år sedan. Tittade även på moderna Pfaff-maskiner och de var jämstarka samt att de har bättre matning. Valde dock Janome för jag tyckte att sömmarna blev snyggare. Janome maskinen klarar tjockare tyg och har fler funktioner än 332.

332:an ger dock mycket maskin för en liten peng.
 
Nu har jag kört en hel del på min symaskin och jag är jättenöjd med den. Jag kontaktade efter mycket letande en tillverkare i Taiwan och beställde ett exemplar direkt från fabrik, dessutom tog jag med ganska många tillbehör.

Först av allt har "min" säljare varit snabb med svar på frågor och självmant kommit med frågor när något varit oklart, i kontrast med de amerikanska märkena jag kontaktade som knappt har svarat - om ens över huvud taget. Några dagar efter att betalningen hade gått mailade fabriken mig och sa att de skulle packa allt och frågade om jag vill ha tråd också.
Ytterligare några dagar senare hade jag ett nytt mail med TNT:s fraktdokument bifogat. En vecka senare hade jag en bunt paket hemma.

2012-08-23%2014.21.30.jpg


Maskinen kom med eget plastbord, extra spolar, lite verktyg, olja, extranålar och en manual som egentligen inte säger så mycket men som innehåller alla delar i sprängskiss och artikelnummer. Det går att fixa i princip vad som helst med reservdel. Det gillar jag.
Extra tillbehör som jag tog med:
Förvaringsbox/Transportlåda
Diodbelysning
Kantbandsmatare, 1" bredd (kallas också snedslå)
Extra tungt svänghjul
Matarfötter hö/vä för blixtlås och kantsömnad

Svänghjulet gör att maskinen går mjukare, speciellt när det är tjock eller hårdare material. Ett minus är att maskinen tappar fart då utväxlingen blir lägre med det större hjulet (men också starkare). Jag har bara kört med det stora hjulet än så länge men har några större projekt i lättare material (möbeltyg) i vinter och då skruvar jag nog dit det lilla hjulet igen.

Original - big Bertha - en vanlig, ni vet...
2012-08-23%2014.34.51.jpg


Den går att handveva med stora hjulet, bra om det ska lagas direkt i båt tex.
2012-08-23%2014.48.20.jpg


Gedigen gaspedal. Lite kort sladd men annars välgjort.
2012-08-23%2014.57.36.jpg


Det första jag gjorde var givetvis att testköra. Och kort därefter hade jag tagit av locken på maskinen och började skruva. Den funkade bra, men jag tyckte att den gick lite hårt och ett par nålar gick av när jag körde bredaste sicksacken. Några skruvar behövde dras åt lite, löpararmen för underspolen behövde flyttas en halv millimeter och sen smörjde jag lite extra.
Efter det har jag inga som helst problem med att köra bredaste sicksacken med gasen i botten och det i tjocka vävar som sexdubbelt kapell eller presenningsduk.

Kapellväv, 8 mm EVA-gummi, presenning och ett 50 mm polyesterband. Några frågor på det?
2012-09-15%2016.01.49.jpg


Matarfoten har urtag för att kunna köra kederlist eller dragkedjor utan att behöva byta fot. Funkar superbra. Blixtlåsfötterna gör att man kan komma ännu närmare kanter eller saker som inte sväljs av spåret i originalfoten så de är fortfarande en bra investering.

Maskinen är gedigen och en hyfsat stor symaskin med järnchassi väger en hel del, det finns verkligen inget som kan flexa och allt som går in under foten klarar maskinen att sy. Går nålen av - köp en bättre.

Slutbetyget är definitivt en fyra av fem möjliga.

Jag har redan en moddning på gång, med ganska små ingrepp kan jag nog få till undertrådsmatningen direkt från rulle istället för spole, och dessutom behålla spolen som möjlighet.

Om jag skulle köpa en maskin till skulle jag skippa förvaringslådan. Den är robust och har bra finish, men den tillför inget för min del. Vill man dock kunna ställa undan maskinen säkert och skyddat så är den given. Diodbelysningen är också bra då den sitter med magnet direkt på maskinen, men jag föredrar en rejäl lysrörsbelysning istället så den kan man definitivt skippa.
Stora svänghjulet, liten extrasumma som ger en betydligt bättre gång, helt klart köpvärt.

Jag har lite idéer som jag skulle vilja testa och tänkte eventuellt ta hem en maskin till, fler maskiner ger förhoppningsvis bättre pris och vi delar på frakten. Om någon vill hänga på så skicka ett mail eller PM, jag är rätt dålig på att kolla forumet...
 
Nu har jag kört en hel del på min symaskin och jag är jättenöjd med den. Jag kontaktade efter mycket letande en tillverkare i Taiwan och beställde ett exemplar direkt från fabrik, dessutom tog jag med ganska många tillbehör.

Först av allt har "min" säljare varit snabb med svar på frågor och självmant kommit med frågor när något varit oklart, i kontrast med de amerikanska märkena jag kontaktade som knappt har svarat - om ens över huvud taget. Några dagar efter att betalningen hade gått mailade fabriken mig och sa att de skulle packa allt och frågade om jag vill ha tråd också.
Ytterligare några dagar senare hade jag ett nytt mail med TNT:s fraktdokument bifogat. En vecka senare hade jag en bunt paket hemma.

2012-08-23%2014.21.30.jpg


Maskinen kom med eget plastbord, extra spolar, lite verktyg, olja, extranålar och en manual som egentligen inte säger så mycket men som innehåller alla delar i sprängskiss och artikelnummer. Det går att fixa i princip vad som helst med reservdel. Det gillar jag.
Extra tillbehör som jag tog med:
Förvaringsbox/Transportlåda
Diodbelysning
Kantbandsmatare, 1" bredd (kallas också snedslå)
Extra tungt svänghjul
Matarfötter hö/vä för blixtlås och kantsömnad

Svänghjulet gör att maskinen går mjukare, speciellt när det är tjock eller hårdare material. Ett minus är att maskinen tappar fart då utväxlingen blir lägre med det större hjulet (men också starkare). Jag har bara kört med det stora hjulet än så länge men har några större projekt i lättare material (möbeltyg) i vinter och då skruvar jag nog dit det lilla hjulet igen.

Original - big Bertha - en vanlig, ni vet...
2012-08-23%2014.34.51.jpg


Den går att handveva med stora hjulet, bra om det ska lagas direkt i båt tex.
2012-08-23%2014.48.20.jpg


Gedigen gaspedal. Lite kort sladd men annars välgjort.
2012-08-23%2014.57.36.jpg


Det första jag gjorde var givetvis att testköra. Och kort därefter hade jag tagit av locken på maskinen och började skruva. Den funkade bra, men jag tyckte att den gick lite hårt och ett par nålar gick av när jag körde bredaste sicksacken. Några skruvar behövde dras åt lite, löpararmen för underspolen behövde flyttas en halv millimeter och sen smörjde jag lite extra.
Efter det har jag inga som helst problem med att köra bredaste sicksacken med gasen i botten och det i tjocka vävar som sexdubbelt kapell eller presenningsduk.

Kapellväv, 8 mm EVA-gummi, presenning och ett 50 mm polyesterband. Några frågor på det?
2012-09-15%2016.01.49.jpg


Matarfoten har urtag för att kunna köra kederlist eller dragkedjor utan att behöva byta fot. Funkar superbra. Blixtlåsfötterna gör att man kan komma ännu närmare kanter eller saker som inte sväljs av spåret i originalfoten så de är fortfarande en bra investering.

Maskinen är gedigen och en hyfsat stor symaskin med järnchassi väger en hel del, det finns verkligen inget som kan flexa och allt som går in under foten klarar maskinen att sy. Går nålen av - köp en bättre.

Slutbetyget är definitivt en fyra av fem möjliga.

Jag har redan en moddning på gång, med ganska små ingrepp kan jag nog få till undertrådsmatningen direkt från rulle istället för spole, och dessutom behålla spolen som möjlighet.

Om jag skulle köpa en maskin till skulle jag skippa förvaringslådan. Den är robust och har bra finish, men den tillför inget för min del. Vill man dock kunna ställa undan maskinen säkert och skyddat så är den given. Diodbelysningen är också bra då den sitter med magnet direkt på maskinen, men jag föredrar en rejäl lysrörsbelysning istället så den kan man definitivt skippa.
Stora svänghjulet, liten extrasumma som ger en betydligt bättre gång, helt klart köpvärt.

Jag har lite idéer som jag skulle vilja testa och tänkte eventuellt ta hem en maskin till, fler maskiner ger förhoppningsvis bättre pris och vi delar på frakten. Om någon vill hänga på så skicka ett mail eller PM, jag är rätt dålig på att kolla forumet...

Hahaha, lyckas du lösa skyttelsöm utan spole har du gigantiska kontrakt framför dig. På riktigt miljontalskronor! Det är nåt symaskinstillverkare försökt med i typ hundra år.
 
Hahaha, lyckas du lösa skyttelsöm utan spole har du gigantiska kontrakt framför dig. På riktigt miljontalskronor! Det är nåt symaskinstillverkare försökt med i typ hundra år.

Det vore ju fantastiskt om det skulle vara så, fast jag tror nog inte att jag blir så mycket rikare på den idén. Min gamla industrimaskin från 50-talet var utan spole. Jag ligger nog 70-80 år efter för att få några kontrakt. ;)
 
Det vore ju fantastiskt om det skulle vara så, fast jag tror nog inte att jag blir så mycket rikare på den idén. Min gamla industrimaskin från 50-talet var utan spole. Jag ligger nog 70-80 år efter för att få några kontrakt. ;)

Antingen var det en kedjesömmare eller så minns du fel. Tyvärr, helt omöjligt att forma skyttelsöm utan skyttel. Motbevisa mig gärna. Eller återkom med modellbeteckning. Ok, visst sveamaskinerna hade oscillerande övertråd med ett komplext arrangemang, men de var otjäneliga som industrimaskiner och kunde aldrig konkurrera med maskiner med skyttel.
 
Nu har jag kört en hel del på min symaskin och jag är jättenöjd med den. Jag kontaktade efter mycket letande en tillverkare i Taiwan och beställde ett exemplar direkt från fabrik, dessutom tog jag med ganska många tillbehör....

Det här låter intressant. Har du en länk/kontaktuppgifter?

/Mats
 
Sailrite

Jag är också på väg att köpa en sailrite symaskin.
Men är det någon som vet om man kan köpa den här i Europa? Jag testade den när jag var över i USA. Måste säga att det var en helt underbar maskin. Negativt var den förbaskade lampan och den veka trådrullehållaren. Annar helt underbar syr allt skulle inte förvåna mig om den slog igenom en järnplåt.
 
Jag är också på väg att köpa en sailrite symaskin.
Men är det någon som vet om man kan köpa den här i Europa? Jag testade den när jag var över i USA. Måste säga att det var en helt underbar maskin. Negativt var den förbaskade lampan och den veka trådrullehållaren. Annar helt underbar syr allt skulle inte förvåna mig om den slog igenom en järnplåt.

Jag köpte min från Solent Sew i England men nu hittar jag dem inte på den sajten. Annars kan du ju köpa direkt från USA.

/Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...