Gissa bilder i Gävleborgs län

Håller med

Du gav mig bra ledtrådar. Det här håller på att utveckla sig till ett fängslande tidsfördriv. T o m roligare än att jobba.

Thure

Håller med Thure, det är som att resa på platserna fast man sitter framför datorn. Ska försöka bidra jag också, men sticker på semester till Österrike på lördag. Men jag kommer igen !!

Detta är ju ännu ett exempel på hur bra UTSIDAN är
 
Nu är eftermiddagens cykeltur fullbordad i och med att jag kokat ihop en bildserie från 33 platser. Det ska väl räcka en stund?

http://www.djuvfeldt.se/imgquiz_2.htm

Först om ett par dar kommer eventuella ledtrådar.

Rolig uppgift Torbjörn. Provade lite med Eniro för att söka på vägnamnen och hittade Rämsön väster om Söderfors. Nystade också lite i början av din tur men hinner inte ta alla bilderna närmsta dagarna.

Bild 1 Bäck eller Berg kanske det står på blåa skylten till höger. På Blå kartan framgår att det finns en cykelled utmed vägen österut från Hedesunda. Eftersom jag körde den vägen med bil på försommaren och alltid spanar efter möjliga Inlinesturer så minns jag att det finns en asfalterad cykelbana på norra sidan om vägen. Ladan kanske lgger vid Berg?


Bild 2.

Ser ut som ett gammalt tegelbruk eller annan industriverksamhet. Vid Ölbo och bäcken skulle det kunna ha funnits vattenkraft och en industri för ca 100 år sedan. Byggnadskonturerna på ekonomiska kartan skulle kunna stämma med fotot här.

Bild 3

Kraftledning. Och kraftledningsgata. Man ser flera kraftledningsgator på ortofotona på ekonomiska kartan nordostvart från Hedesunda. Kan det vara kraftledningen som går i östvästlig riktning norr om Ölbo??

Bild 23

Intressant byggnation som svänger av över vatten. Får mig att tänka på flottningsrännan i timmer som står omnämnd i foldern om Gästrikeleden. Men det skulle också kanske kunna vara en bryggkonstruktion ovanpå en damm. Broar i trä brukar vara raka inte svängda. Norr om Rämsön verkar flottningsrännan svänga. Det blir min gissning. Samt att bild 24 också föreställer en del av flottningsrännan.

Kanske är bild 25 från början av flottningsrännan vid Mörtön på Rämsön och en pegel?

Tacksam för feedback.

Thure
 
Lite senare

såg jag att det finns en bild på timmerrännan i foldern om Gästrikeleden. "Timmerrännan som akvedukt".

Den bilden är oerhört lik Torbjörns bild 23 varför jag kan vara ganska säker på att bild 23 föreställer timmerrännan och sannolikt dess passage norr om Rämsön.

Thure
 
Skarvar i:

Har använt följand kartbild
http://www.gis.lst.se/lanskartor/htm/viewer.asp
fast alldeles NÖ Hedesunda

Bild 6 kan vara vägskälet nån knapp kilometer NÖ Ölbo på Riksvägen och den mindre vägen som gå norrut på östra sidan av Ölbosjön ?

Bild 7 skulle kunna vara avtagsvägen från stora vägen vid ( punkt 82,48) mot Bäckvallen. Det finns en markerad vägbom på kartan.

Bild 8 kan vara fortsättning på samma väg (bild 7) c:a 250 meter från stora vägen där vägen delar sig.

Bild 9 skulle kunna vara ytterligare 200 meter på det "högra vägvalet" där kraften korsar lilla körstigen.

Bild 10 Kan vara på samma väg borta vid Brunberget, strax efter högsta delen.

Bild 11 blir då samma väg med utfart på stora landsvägen, nordöst om punkten 79,09

Bild 11 på andra sidan landsvägen mitt för Brunberget där den svarta körstigen som korsar kraften som förbinder vägarna mot Brännmur.

Bild 12 Blir då utfarten från vägarna mot Brännmur vid punkt 65.58
 
Ger dig rätt för SörDellen fast det var Norrdellen.

Det där om Bror-Eric var mest en hint om var i Hälsingland.
Norrdellen skymtar ju i många av hans tavlor där Avholmsberget
är med.

När jag tog den här bilden så var det ett fantastiskt ljus och reflektion och
Bror-Eric kom samtidigt med sin bil och stannade och tittade också.
Bilden är tagen i Gammelsträng vis Hallbovallarna.

http://www.broreric.com/default.asp

/Ringblom
 
Njae det gör jag inte.

Bor i Stockholm men är väldigt ofta uppe i Hälsingland men rör mig mer mot
Delsbo och Bjuråkers hållet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.